Hulp bij installatie

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Hulp bij installatie

Berichtdoor kees33 » 22 Mei 2018, 00:38

Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die bekend is met het installeren en aansluiten van Victron componenten op een woonschip.
Omgeving Amsterdam.
Groet,
kees
kees33
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Mei 2018, 23:12
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Hulp bij installatie

Berichtdoor elrenegado » 22 Mei 2018, 09:39

Over welke componenten heb je het dan ?
ik heb alles van Victron in me boot, echter is het geen woonschip.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hulp bij installatie

Berichtdoor kees33 » 22 Mei 2018, 14:03

Hi Victron Quattro 24 waar nieuwe accu's aan moeten, en aansluiten van zonnepanelen met een smartsolar mppt charge controller.
Het gaat me niet zozeer om het aansluiten zelf maar meer om het afzekeren, hoe en waar.
kees33
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Mei 2018, 23:12
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Hulp bij installatie

Berichtdoor elrenegado » 25 Mei 2018, 09:55

Afzekeren altijd zicht bij de bron... dus direct na de accu e.d.

Ik heb tussen mijn accu pakket, en de victron een dikke zekering zitten, direct na de accu.
Maar ik heb alle andere "bronnen" ook gezekerd,
dus 1 zekering tussen de extra laadoptie voor startaccu (ik heb een 12v multiplus, dus wellicht iets anders qua functionaliteit)
En een dikke zekering in de kabel vanaf de accessoires set naar de verdeler voor de vebruikers, en elke verbruiker weer apart gezekerd met een steekzekering.
En uiteraard het 220v gedeelte ook voorzien van zekering (automaatje)
Ik heb ook een zekering geplaatst tussen de MPPT controller en de panelen, hoewel dat niet nodig zou zijn, had ik zoiets van stel dat de draad beschadigd raakt en het staal raakt, dan zou je sluiting krijgen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hulp bij installatie

Berichtdoor aquanaut » 25 Mei 2018, 11:23

Hi Victron Quattro 24 waar nieuwe accu's aan moeten, en aansluiten van zonnepanelen met een smartsolar mppt charge controller.
Het gaat me niet zozeer om het aansluiten zelf maar meer om het afzekeren, hoe en waar.


Met een MegaFuse (Quattro) of MidiFuse,(MPPT) de waarden staan vermeld in de handleiding van de apparatuur.

Afzekeren altijd zicht bij de bron... dus direct na de accu e.d.
Dat dus!
Gekeken vanaf de accu plaats je als eerste een zekering met een waarde die de, erachter liggende bedrading aan kan.
Ga je vertakken en wordt de bedrading dunner? dan moet je daar wederom een zekeing plaatsen welke past bij de bedrading die achter deze zekering ligt.


Ik heb ook een zekering geplaatst tussen de MPPT controller en de panelen, hoewel dat niet nodig zou zijn, had ik zoiets van stel dat de draad beschadigd raakt en het staal raakt, dan zou je sluiting krijgen.

Op zich nobel, en zeker handig om bij werkzaamheden de "hoge" DC spanning van de panelen af te schakelen, echter een beveiliging tegen kortsluiting via het staal zal de zekering niet bieden.
De panelen hebben namelijk geen potentiaalverschil met het staal, dus stel er slijt 1 ader door, dan komt de spanning "gewoon" op je boot te staan, je merkt daar niets van totdat je de andere geleider van de panelen zou aanraken.
Stel, je slijt beide door tegen het staal dan maak je daadwerkelijk kortsluiting, het is best mogelijk dat het even vonkt maar zodra de sluiting er is, leveren de panelen geen vermogen meer, ook kunnen de panelen niet voldoende stroom genereren om de zekering te laten doorbranden, want dan zou deze zekering in bedrijf er ook uitbranden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Hulp bij installatie

Berichtdoor Beemer » 29 Mei 2018, 21:43

aquanaut schreef:......... het is best mogelijk dat het even vonkt maar zodra de sluiting er is, leveren de panelen geen vermogen meer, ...........
Aquanaut

Vraag: Is het na een kortsluiting dan het ‘einde’ van de panelen of leveren de panelen na opheffen van de sluiting dan weer gewoon stroom? Overleven de ingebouwde dioden ook zo’n kortsluiting?
Beemer
 
Berichten: 416
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Hulp bij installatie

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2018, 13:54

Er is niets met de panelen en diodes aan de hand als het paneel wordt kortgesloten.
De gedachte van een hoog oplopende stoom bij kortsluiting moet je vergeten, het paneel kan technisch maar een bepaalde stroom leveren.
Deze stroom wordt bereikt "net voordat je volledige kortsluiting hebt".
Dit is ook gelijk de maximale stroom welke het paneel kan leveren.
Deze waarde heet dan ook Isc (short circuit) oftewel kortsluitstroom.
Alles in en op het paneel is berekend om deze stroom te leveren, dus kan deze stroom ook zonder problemen aan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten