VP MD2b

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 21 Mei 2018, 09:25

Alle werkzaamheden weer uitgevoerd, dus HD pomp terug erin. Impellerpomp voorzien van verse keerringen. Nieuwe olie met filter erop.
TADAA tijd om de sleutel weer om te draaien...............
Verbaas mij zelf hoe snel het oude torretje aanslaat. Bij wijze van is het zo dat ik denk aan de sleutel en de motor al klaar gaat staan van als die sleutel gaat draaien dan moet ik lopen.

Aankomende week de motor eens een half uurtje laten proefdraaien in de box om alles te controleren en na te lopen. Helaas kan dat vandaag niet ivm overlast voor de haven feesten.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 21 Mei 2018, 16:16

Balans test:

Laten draaien met verhoogd toerental, zeg 1200 rpm.
Draai Een verstuiverwartel los; Let op het gedrag/geluid en onthou dat.
Draai die wartel weer vast, en open nu de Andere wartel; Let op het gedrag/geluid: Dit moet hetzelfde zijn!

Bij ongelijkheid: De cilinder, die het Minste effect vertoonde is de slechtere..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 25 Mei 2018, 21:53

Die balans test ga ik zeker nog uitvoeren eagle. Ook al denk ik dat er heel weinig verschil zal zitten tussen beide cilinders.

Moet alleen het stationaire toerental nog eens een eind naar beneden krijgen.

Vandaag wederom alle olie eruit gepompt, olie filter eraf en alles weer vers erop en er in. Wilde echt zeker zijn dat het water wat er in was gekomen ook echt uit zou zijn.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 25 Mei 2018, 22:25

De stationair-bout van een MD2B is zwak!

De bout is hol, vanwege de verende stift die erin zit.

Als de borgmoer te vast wordt gedraaid, breekt de bout!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 31 Mei 2018, 18:38

Waar zit die stationair bout eigenlijk? Heb al zitten zoeken maar nog niets gevonden.

En wie weet waar ik de pakkingen kan bestellen om de Bosch PFR pomp op de juiste hoogte te af te stellen. Dit omdat de motor veel te hard stationair blijft draaien. En ik tot op heden het toerental niet omlaag heb gekregen.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 31 Mei 2018, 20:29

Kun je het toerental wel varieren?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 31 Mei 2018, 21:44

eagle schreef:Kun je het toerental wel varieren?

Gr, Eagle


Zoals ik het kort heb gehoord en gevoelt wel. Het is niet dat de gashendel vast staat. De arm bovenop waar de trek en duw kabel op zit beweegt ook, de spie zit er ook in en verder naar onder zie ik inwendig het asje ook draaien bij gas geven of gas dicht zetten zeg maar.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 01 Jun 2018, 21:48

https://www.marinepartseurope.com/nl/vo ... 13781.aspx

Stationair toerental: Schroef pos 6
Max toerental: Schroef pos 11

De hoeveelheid shims onder de inspuitpomp bepalen het inspuit-tijdschip. Heeft geen invloed op het toerental..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 04 Jun 2018, 15:17

Stationair schroef gevonden. Deze heeft op dit moment nog geen invloed op het toerental na de start van de motor.

Motor start heel snel en klimt dan direct hoog in de toeren, zo hoog zelfs dat ik het eng vind. Ik vermoed dat het probleem dus ergens in het Assen stelsel zit welke de HD brandstofpomp bedienen.

https://www.marinepartseurope.com/nl/vo ... 13769.aspx

Pos. 5,6 en 7

Laatste keer dat ik er naar keek hing nr.6 omlaag, misschien door de vorige eigenaar uit vorm gedrukt met het terug plaatsen van de HD pomp. Heb al wel een poging gedaan om het weer recht te krijgen maar of dat is gelukt? Denk het niet. Ja rechter zal het wel zijn maar het zware draaien cq lopen staat mij niet aan. Dus is mijn vermoeden dat het zaakje een opdonder heeft gehad. Kan ik die complete as met stangen er naar beneden toe uit tikken? En hem dan vervangen voor de andere met rechtere armen.bij de tweede motor die ik los in de schuur heb staan had ik hem er zo uit maar zou dat ook lukken in het motorruim.

Ben er zo aan toe dat de motor rustig loopt en ik de keerkoppeling kan inschakelen om de haven uit te varen........
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 04 Jun 2018, 20:17

Motor start heel snel en klimt dan direct hoog in de toeren, zo hoog zelfs dat ik het eng vind.


Dat heet "Op hol slaan" en is een gevaarlijk verschijnsel; De motor kan zo onherstelbaar beschadigd raken!

Ik vermoed dat het probleem dus ergens in het Assen stelsel zit welke de HD brandstofpomp bedienen


Dat is de "Regelaar".
De Regelaar regelt het toerental van de motor volgens de wens van de schipper. Die Vraagt aan de Regelaar een zeker toerental, met de Morse-control. Vervolgens zal de Regelaar er voor zorgen, dat er precies die hoeveelheid diesel wordt ingespoten, om dat toerental te verkrijgen en te houden, ook al wijzigt de belasting; Daar wordt dan geheel automatisch de diesel-hoeveelheid op aangepast. (vergelijk het met cruise-control)

Om dat te kunnen moet de Regelaar het werkelijke toerental kunnen meten. Dat wordt dan vergeleken met het gevraagde toerental, en als er ook maar een minimale afwijking is, wordt de diesel inspuit hoeveelheid onmiddellijk aangepast aan de situatie.
Het meten gebeurt door de centrifugaal-gewichten; Hun uitwijking is proportioneel met het toerental. Ze zorgen aldus voor de zg terugkoppeling.

Alle onderdelen van de Regelaar volgens de afbeelding zijn precisie delen waarmee zorgvuldig mee moet worden omgegaan. Alles moet superlicht lopen, maar zonder speling. Het luistert heel nauw! Als hieraan niet wordt voldaan, slaat de machine "Op hol", of begint te "Hunten" (toerental schommelt voortdurend tussen hoger en lager..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten