Poeder- of schuimblusser?

algemene discussies

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Roelof » 20 Mei 2018, 22:57

Brandblussers en het type van de blusmiddelen zal altijd een discussie zijn.

In mijn optiek hangt de keuze van het meest geschikte blusmiddel af van de soort brand maar vooral van de persoon die de de brand moet blussen en zijn kennis, kunde en beoordelings-vermogen mbt brandblus middelen.

Ooit heb ik de opleiding gevolgd welke MC nu doceert.
Toen werd heel duidelijk gemaakt (en gedemonstreerd) dat een amateur met een schuimblusser beter werk kon verrichten dan dezelfde amateur met een poederblusser bij een gemiddelde kleine brand.
Er bestaan verschillende soorten branden: olie-, gas, hout- elektra, staalbranden, enz., ieder heeft zijn eigen specifieke karakter en aanpak nodig.
Wie aan boord van onze bootjes (behalve MC), weet dit allemaal en heeft dan ook nog alle mogelijke blusmiddelen in toereikend mate tot zijn beschikking???

Het begint met de persoon die de brand moet beoordelen en de blusser moet bedienen... Een blusser kan maar kortstondig werken maar in de paniek "modus" wordt (door onbekendheid) hier niet over nagedacht.

Ik denk persoonlijk dat het hier al fout gaat en dat iedereen, zodra er een serieuze brand aan boord is, moet proberen om ZSM weg te komen samen met zijn liefhebbenden zolang het nog kan (wat een logische (en de beste?) reactie is bij brand).
En dan bedoel ik nog niet eens een pan vet die vlam vat waar je bij staat terwijl het gebeurd...

Onze bootjes hebben gewoonweg niet de middelen aan boord om een serieuze brand nog te kunnen blussen en de paniek factor zal zeer prominent aanwezig zijn.
Tot ik beter geïnformeerd en geleerd ben komen bij mij schuim blussers en misschien een CO2 blusser aan boord maar de vluchtwegen zijn boven alles een prioriteit.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Mei 2018, 23:13

@noordvaarder gelukkig is spiritus niet licht ontvlambaar.

Ik wil me verder niet te veel in de discussie mengen al heb ik wel mn voorkeur, maar denk zelf dat welke blusser ook aan boord alleen maar als laatste red middel geld. Ook denk ik dat de prioriteit ligt bij de preventie van welke soort van brand dan ook.


@ r.c grootveld geweldig gelachen laatste bhv cursus hadden ook zo'n jonge dame die ze brandblusser al eng vond en heel veel moeite had om het vuur uit te krijgen al heeft ze vast andere kwaliteiten :lol:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Roelof » 20 Mei 2018, 23:16

Blacktoppie schreef:--/--geweldig gelachen laatste bhv cursus hadden ook zo'n jonge dame die ze brandblusser al eng vond en heel veel moeite had om het vuur uit te krijgen al heeft ze vast andere kwaliteiten :lol:


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Mei 2018, 00:38

Marie Christina schreef:Ik heb alleen ervaring met boten. Die zie je niet zoveel op schiphol. :D
En met de vrijwillige brandweer hier in het dorp waar mijn dochter bij zit.

Tot een jaar of 15 geleden kwamen er anders gemiddeld 6 binnenvaart tankers per dag om de kero aan te voeren ......
En dat de Brandweer bij jou in het dorp geen poederblussers meer aan boord heeft, wil niet zeggen dat 'de brandweer' ze niet meer heeft.
Zo heeft Bw Amstelveen een hele haakarmbak met bijzondere blusmiddelen, en daar zit vast ook wel poeder in.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Mei 2018, 00:40

Blacktoppie schreef:Ook denk ik dat de prioriteit ligt bij de preventie van welke soort van brand dan ook.

Eens, preventie is de beste bestrijding van om het even welk probleem.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Mei 2018, 00:43

Roelof schreef:Tot ik beter geïnformeerd en geleerd ben komen bij mij schuim blussers en misschien een CO2 blusser aan boord maar de vluchtwegen zijn boven alles een prioriteit.

Ook hier dus die preventie ......
og hoger staan bij mij de mogelijke brandoorzaken zo veel als mogelijk weg te nemen.

Overigens heb ik beide aan boord: CO2 (vast, automatisch) voor de machinekamer, 2x 2kg schuim voor de rest.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor quichot » 21 Mei 2018, 08:32

Noordvaarder schreef:We moeten dus niet in de woningen van het gas af,maar in de plezierboten van het gas af. :mrgreen: :mrgreen:

Ik garandeer je dat een (goed)gekeurde gasinstallatie honderd keer veiliger is dan een spiritusbrandertje. Op dit vlak moeten we dus niks. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 21 Mei 2018, 09:32

R.C.Grootveld schreef:Ik weet niet waar jij je BHV cursus volgt, maar die bij die van mij wordt altijd geleerd: C-Branden (Gas dus) NOOIT BLUSSEN maar gastoevoer afsluiten.


Beste, ik weet wat er geleerd word en ik weet ook dat de praktijk altijd anders is. Uiteraard is de gaskraan dichtdraaien de allerbeste optie, die zit aan de gasfles die de leraar op die waterbak heeft aangesloten.
Daarbij schrijf ik ook alleen maar dat de nutteloosheid van een schuimblusser word demonstreert.(meestal)

Praktijk:
Midden in de nacht, vuur rook hitte je ziet geen hand voor ogen. Je wil naar buiten maar in de richting van de uitgang zijn vlammen.
Je gaat naar de grond en je grijpt met je hand naar waar de blusser moet hangen, hebbes je kan gaan blussen. ( nu ga je eerst de houdbaarheid bekijken, daarna check je de druk indien nodig en kijk je of hij nog verzegeld is, immers dat is je geleerd. Vergeet niet eerst een testspuit te doen) Je spuit richting de vlammen en ziet ze doven om ze daarna onmiddelijk weer te zien oplaaien. Shit de brand is bij het keukenblok en de gastoevoer brand ook. ( je gaat nu als geleerd de gaskraan dichtdraaien, onder het blok kan je niet meer komen want daar is het vuur , we gaan dus nu naar de gasfles toe die achter in de bun staat, hierbij negeren we de rook en hitte gemakshalve en doen wat ons op die woensdagmorgen is geleerd)
Shit je schuimblusser blust geen gas, gelukkig blijkt het een houten boot die doorbrand waardoor het H2o van buiten zijn werk doet. Je was gelukkig alleen en weet je vast te klampen aan een stuk drijfhout.

Ik lees dat je een mooi preventief systeem aan boord hebt, maar van daaruit en zeker niet vanuit het bedrijfsleven uit kan je daarover advies geven met iemand met een klein kruisertje. Niet omdat de systemen niet deugen maar omdat de situatie geheel anders is.

Ik wil samen met mijn gezin van die boot af want die betekend de dood. Ik weet hoogstwaarschijnlijk de oorzaak niet van de brand, desorientatie maakt je meester. Op dit moment wil ik niet aan gaskranen en leraren denken, ik wil veiligheid en dan wil ik de blusser met de hoogste bluscapaciteit. Dat de ruimte vol komt met poeder is een secundair probleem, de hitte en het vuur zijn weg en ik heb onze kans tot ontsnappen vergroot. Dat de boel 5 minuten later explodeert en wij een week in het ziekenhuis liggen met oeder in de longen is altijd beter dan verkoold tussen 6 planken.
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor jkos » 21 Mei 2018, 10:21

Dit is geen discussie maar een monoloog :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Mei 2018, 10:41

Gruttepier schreef:Ik lees dat je een mooi preventief systeem aan boord hebt, maar van daaruit en zeker niet vanuit het bedrijfsleven uit kan je daarover advies geven met iemand met een klein kruisertje.

Vreemd .... ik kon die adviezen wel vinden .... bij de brandweer .....
Er van uitgaande dat de geschetste situatie aan boord van een pleziervaartuig is:
Als ik de geschetste situatie zou hebben, zou ik niet eens naar die blusser grijpen.
Dan is het vluchtluik open en er uit ....... (Vluchtluik, het P-Woord, daar is het weer)
Les 1 bij BHV: Waar rook is, is geen BHVer (Lees: Iemand zonder adembescherming)
Les 2 bij BHV: GAS NOOIT BLUSSEN, voor je het weet heb je een explosie.
Ik heb heel wat branden gezien in mijn leven waar gas vrijkwam, ik heb de brandweer nooit ook maar een poging zien doen om het te blussen.

Probleem is niet wat voor blusser we wel of niet moeten nemen, probleem is de gedachte: Ach, mij gebeurt het niet.
Daarbij kost preventie op voorhand geld en baten zijn er waarschijnlijk niet.
Ofwel, je moet investeren in een (statistisch gezien) Non-Event.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten