Motor start heel snel en klimt dan direct hoog in de toeren, zo hoog zelfs dat ik het eng vind.
Dat heet "Op hol slaan" en is een gevaarlijk verschijnsel; De motor kan zo onherstelbaar beschadigd raken!
Ik vermoed dat het probleem dus ergens in het Assen stelsel zit welke de HD brandstofpomp bedienen
Dat is de "Regelaar".
De Regelaar regelt het toerental van de motor volgens de wens van de schipper. Die Vraagt aan de Regelaar een zeker toerental, met de Morse-control. Vervolgens zal de Regelaar er voor zorgen, dat er precies die hoeveelheid diesel wordt ingespoten, om dat toerental te verkrijgen en te houden, ook al wijzigt de belasting; Daar wordt dan geheel automatisch de diesel-hoeveelheid op aangepast. (vergelijk het met cruise-control)
Om dat te kunnen moet de Regelaar het werkelijke toerental kunnen meten. Dat wordt dan vergeleken met het gevraagde toerental, en als er ook maar een minimale afwijking is, wordt de diesel inspuit hoeveelheid onmiddellijk aangepast aan de situatie.
Het meten gebeurt door de centrifugaal-gewichten; Hun uitwijking is proportioneel met het toerental. Ze zorgen aldus voor de zg terugkoppeling.
Alle onderdelen van de Regelaar volgens de afbeelding zijn precisie delen waarmee zorgvuldig mee moet worden omgegaan. Alles moet superlicht lopen, maar zonder speling. Het luistert heel nauw! Als hieraan niet wordt voldaan, slaat de machine "Op hol", of begint te "Hunten" (toerental schommelt voortdurend tussen hoger en lager..)
Gr, Eagle