Poeder- of schuimblusser?

algemene discussies

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor quichot » 20 Mei 2018, 09:08

Klinkt misschien raar, maar een brandblusser koop je in feite om hem nooit te gebruiken. Dus de voor- en nadelen van de blusmiddelen zijn maar betrekkelijk.
Aan de andere kant is het onverantwoord om er geen aan boord te hebben. En áls je hem nodig hebt, moet hij het uiteraard wel doen.
Nu is een vorstbestendige schuimblusser, en dan eentje waar je echt wat aan hebt, dus geen 2 kg-blussertje, peperduur.

Iedereen moet zelf maar kiezen welk type hij aan boord neemt, áls het maar een goedwerkende blusser is.
Mijn redenering was: koop ik twee betaalbare apparaten die ik nooit gebruik, of twee hele dure.
Het zijn dus poederblussers geworden.

En vóór u nou roept, het is dan maar te hopen dat je nooit brand krijgt, dat hoop ik ook! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor jkos » 20 Mei 2018, 09:32

Schuimblusser is voor brandklasse A en B, dat wil zeggen vaste en vloeibare stoffen.
Heeft als voordeel dat het weinig of geen restschade heeft, het nadeel is de iets duurdere aanschafprijs en de vorstgevoeligheid.
Poederblusser is voor A, B en C branden (C= gas) het grote nadeel is de restschade, met name aan electrische componenten.
Men zegt dat de nieuwe poederblussers minder restschade achterlaten
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mei 2018, 09:35

Gruttepier schreef:Een poederblusser heeft een andere belangrijke eigenschap, namelijk zuurstofverdringend en dus een belangrijke extra onderbreker in de branddriehoek.


Dit is niet waar.
Poeder berust op negatieve katalytische werking.
Het verhoogt de ontbrandingstemperatuur van het materiaal.
Daarmee onderbreek je een andere poot van de branddriehoek: (voldoend hoge) temperatuur.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 20 Mei 2018, 10:03

Dan zal ik zeggen, neem de proef op de som.
Ga in je kelder, schuurtje of andere kleine ruimte staan en blaas d1t ding maar leeg.
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 20 Mei 2018, 10:07

jkos schreef:Schuimblusser is voor brandklasse A en B, dat wil zeggen vaste en vloeibare stoffen.
Heeft als voordeel dat het weinig of geen restschade heeft, het nadeel is de iets duurdere aanschafprijs en de vorstgevoeligheid.
Poederblusser is voor A, B en C branden (C= gas) het grote nadeel is de restschade, met name aan electrische componenten.
Men zegt dat de nieuwe poederblussers minder restschade achterlaten


De nevenschade is voor mij absoluut ondergeschikt aan hetgeen wat ik wil bereiken, veiligheid voor mij en mijn gezin. Ofiig genoeg tijd om dit te kunnen bereiken.

En idd bij elke simpele BHV cursus laat men de nutteloosheid zien van een schuimblusser.(bij een C brand)
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor quichot » 20 Mei 2018, 10:09

jkos schreef: het nadeel is de iets duurdere aanschafprijs en de vorstgevoeligheid.

Hier schuilt een addertje onder het gras. Een vorstbestendige schuimblusser, de enig die de inspectie ILenT goedkeurt, is niet een beetje duurder!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor bas » 20 Mei 2018, 11:01

Gewoon poeder doen.
Functioneerd prima voor dat gene waarvoor je een blusser aan boord wil hebben (veiligheid), dus waarom meer geld uitgeven?

Hoe relevant is nevenschade naderhand als je toch al rook/brand/roetschade hebt? Kun je m.i. beter je geld uitgeven aan een goede brandverzekering dan aan duurdere blussers.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mei 2018, 12:41

Gruttepier schreef:Dan zal ik zeggen, neem de proef op de som.
Ga in je kelder, schuurtje of andere kleine ruimte staan en blaas d1t ding maar leeg.

Hoe vaak denk je dat ik de proef op de som genomen heb, de afgelopen jaren?
4 keer per jaar.
Minimaal.

Het verdringt géén zuurstof. Dat is CO 2.
(Google er anders eens op )
Het feit dat je de moord stikt als je in een kleine ruimte een poederblusser leeg spuit komt omdat het poeder in je longen komt. Het poeder gaat in de longblaasjes zitten en, ja, dáár verdringt het dan wel zuurstof.
Daar heb je gelijk in. Zo geredeneerd zou de blussende werking van water óók verstikken zijn.
Kijk maar wat er gebeurt als je je hoofd lang onder water houdt.
De bluswerking van poeder is er echter niet op gebaseerd.

Je hebt in zoverre gelijk dat als je een dikke laag poeder op het brandende materiaal weet te leggen het af gaat dekken.
Net als zand en een blusdeken sluit je dan uiteindelijk zuurstof af.
Dat heet de 'secundaire bluswerking' .
Maar de primaire bluswerking van poeder is toch écht negatieve katalysator.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 20 Mei 2018, 14:50

Hier een linkje voor je
http://www.preef.nl/informatie/nevensch ... derblusser

Co2 is idd een zuurstofverdringende blusser, en dat is dan ook zijn enige eigenschap. Dit betekend niet dat een ander soort blusser deze eigenschap niet kan bezitten of dat een deel van zij eigenschappen is.

Die wolk poeder zorgt ervoor dat de zuurstof dusdannig verkleind word of verdeeld hoe je het maar wil zien, dat deze niet meer de brandhaard kan voeden. Dit is 1 van zijn blussende eigenschappen en hetgeen wat jij nodig hebt om te leven is zuurstof wat nu net hetzelfde goedje is als de brandhaard. Als jij het niet meer krijgt gaat de brandhaard het ook niet krijgen.
Dat je longen naar de klote gaan is een neveneffect.

Maar als jij liever vertrouwd op het een schuimblusser is het mij best hoor.
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mei 2018, 15:32

Waar zeg ik dat dan?
Sterker ik zeg ergens dat poeder een meer dan uitstekend blusmiddel is.
Maar dat schuim dat in veel gevallen ( niet alle) dat ook is en dat het vele malen minder nevenschade heeft.

Begrijp me goed hoor, ik probeer je niet van mijn gelijk te overtuigen.
Ik heb echt de wijsheid niet in pacht.
Veel topics hier hebben mijn soms verouderde inzichten veranderd.
Maar als er onwaarheden verteld worden, zoals dat de primaire bluswerking van poeder zuurstof verdringen is, dan voel ik mij genoodzaakt dat recht te zetten.

Het zal de leraar in mij wel zijn.

(edit:)
Ik weet dat het aanmatigend klinkt, maar ik heb de afgelopen 2,5 jaar me meer dan verdiept in de materie om die cursus samen te stellen en geaccrediteerd te krijgen.
Dus ik durf te stellen dat ik weet waar ik over praat .
Hebben al die instellingen als Risk ( maasvlakte) DHTC den Helder, G4S Oudehaske en Falck-Nutec , wereldwijd, dan ongelijk?
Want die vertellen mijn verhaal.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 20 Mei 2018, 17:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten