Gruttepier schreef:Sorry MC maar dat gepraat op cursussen ken ik zo langzamerhand wel.
Dank je.
Ik geef er eentje.
Advanced Fire Fighting. (AFF)
3 weken geleden net geaccrediteerd door IL&T, gebaseerd op de IMO modelcourse.
Mijn informatie komt uit die modelcourse.
je hebt gelijk dt poeder goed blust.
En dat je bij
juist gebruik een beginnende motorbrand uit kan krijgen met een 2 kg poederblusser.
Maar de crux zit hem hier in twee begrippen:
-Juist gebruik
-Beginnende brand.
De gemiddelde bootjesschipper heeft geen cursus (waar je je met dat gepraat geleerd wordt) gehad en ga er dan maar van uit dat je
geen juist gebruik toepast.
Je spuit op goed geluk dat poeder op de brand en hoopt op het beste, laten we eerlijk zijn.
En dan die beginnende brand.
Dat is hij al heel gauw niet meer.
En die grens is heel moeilijk te bepalen voor een leek.
Daarom worden die 2kg poederblussertjes ten zeerste afgeraden.
En ik verwacht helemaal geen grote branden waar elektra bij betrokken kan zijn op een jacht.
Ik geef alleen aan dat je ze tegenwoordig veilig met schuim kunt blussen.
Blusdeken is een zeer goed blusmiddel, maar alleen als je met behulp van die deken de brand echt kan afsluiten van zuurstof.
Helemaal kan inpakken.
Een emmer brandende verf, ik noem maar wat.
Het volledig afsluiten van een brand met een branddeken zal op een bootje al gauw onmogelijk blijken.
Het kan inderdaad wel heel goed dienen voor het creëren van een vluchtweg.