Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 15 Apr 2018, 22:29

Dag Leverg,

HPL en trespa is niet hetzelfde.
Heel kort door de bocht:
HPl is een samengeperste laag van harsen, kleurstof en vul materiaal met een dikte van ca 0,7 mm.
Trespa is misschien vergelijkbaar :roll: maar dan aanzienlijk dikker en ook zwaarder.

Het HPl wat ik gebruik is verlijmd / geperst op 6 mm berken plaat.
Trespa is beter weerbestendig als HPL op hout maar heeft ook een (veel) hoger uitzettings-coëfficiënt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Mea Vota » 16 Apr 2018, 08:07

Roelof,

Vernis is "blanke" lak waarbij de houtnerf zichtbaar blijft en dus geen kleur aan is toegevoegd.
In de volksmond wordt volgens mij met lak dus vernis bedoeld.
Lak kan zelf best een kleurtje hebben.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor redmiller » 16 Apr 2018, 09:16

Hoi Roelof,

ik geniet van jouw project, je pakt alles supergoed aan! Leuk dat je zoveel foto's laat zien, dan geeft mij ook weer ideeën... :)

Misschien kleine toevoeging aan jouw opmerking over Trespa:

HPL is een plaatsoort, Trespa is een merknaam. Toen ik nog in de bouw werkte, wist ik dat helemaal niet. Ik dacht dat Trespa een soort plaat was en verbaasde ik me ook toen een andere aannemer ook 'Trespa' had wat veel goedkoper was. Blijkt allemaal HPL plaat te zijn. Tegenwoordig haal ik veel materiaal voor mijn huis bij een grote bouwhandel. Die hebben geen Trespa, maar een alternatief. Goedkoper en net zo goed.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2018, 20:38

Roelof schreef:Dag Leverg,

HPL en trespa is niet hetzelfde.
Heel kort door de bocht:
HPl is een samengeperste laag van harsen, kleurstof en vul materiaal met een dikte van ca 0,7 mm.
Trespa is misschien vergelijkbaar :roll: maar dan aanzienlijk dikker en ook zwaarder.


HPL is de afkorting van High Pressure Laminate.
In navolging met Redmiller, Trespa is een produkt naam,en wordt gemaakt bij Höchst in Weert , aan de Wetering( ind.terr Boshoverheide)
Veel geweest, destijds was Lommerts Delfzijl huisvervoerder wat betreft het Trespa vervoer voor Noord-Nederland.
Trespa is verkrijgbaar in vele dikten.
Het wordt gemaakt van hars en papier.
Een concurrent van Trespa is Fundermax(goedkoper) uit Oostenrijk.
Allebeide zijn het HPL platen.

Persoonlijk heb ik liever Fundermax,want dat kan beter tegen buitenwerk.
Op Trespa zit een soort van coating of een plaklaag,wat na verloop van tijd(15 jaar nu) loslaat.
Noordvaarder
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 02 Mei 2018, 23:32

Even een kleine update.

Het verschil tussen vernis en blanke lak is mij niet duidelijk geworden, ik ga polyurethaan blanke lak (mat) gebruiken, heb dit product eerder thuis op kozijnen, trappen enz. gebruikt en bleek enorm slijtvast en krast bestendig. Door en ongelukje ontdekte ik dat het ook kan het behoorlijk goed tegen warmte kan voordat er een brandplek ontstaat (soldeerbout die per ongeluk lang op tafel lag maar geen brandplek achter liet en een sigaret die van de asbak was afgevallen).

Na de kastjes en onderdelen behandelt te hebben met afbijtmiddel
Afbeelding

Alles wat gelakt moet worden eerst grof en daarna fijn geschuurd.
En alles even op de plaats gezet om een indruk te krijgen
Afbeelding

Afbeelding

Het weer wordt beter dus heerlijk in de zon op het achterdek bezig.
Het meubilair is gemaakt van multiplex, overtrokken met eiken fineer, schuren moet dus enorm voorzichtig gebeuren, voor je het ziet schuur je door het fineer :shock: .
Afbeelding
(gelukkig een plankje wat we waarschijnlijk niet terug plaatsen ;))

De beide kastjes in de 1e lak laag gezet.
Afbeelding

Voorlopig laat ik het lakken hier bij, eventuele lakschade is makkelijk te verhelpen in de 1e laag, als alles is afgelakt wordt het lastiger om schade te herstellen.
(De zijkanten en bovenkant van de hoge kast zijn te erg beschadigt om nog goed te krijgen, voor deze delen is nieuw fineer besteld.)

De kastjes worden aan de binnenkant bekleed met wit HPL. Makkelijk schoon te houden en wit geeft veel veel licht als je de deurtjes open doet.

Van karton mallen gemaakt.
Afbeelding

En het HPL op maat gesneden en gelijmd
Afbeelding

Afbeelding

Het lijmen viel tegen, ik heb van 2 bekende A merken spuitbussen lijm gebruikt maar het laat los. Daarom ben ik aan het experimenteren gegaan met epoxy: super strak en het zit overal muurvast. Waar lekkage is geweest kan het makkelijk schoongemaakt worden met sticker verwijderaar.

Het eindresultaat vindt ik er goed uitzien,
Afbeelding

Afbeelding

Maar de legplank heb ik verkeerd ingemeten en sluit rondom niet goed aan.
Afbeelding
Dat moet dus nog een keer opnieuw, maar dan op de goede maat :mrgreen:

Vanmiddag een nieuw aanrechtblad gezaagd (de sier latjes hangen er los op en de gaten voor de spoelbak, kraan en kooktoestel komen nog)
Afbeelding

Het meubilair is een tijdrovende klus maar erg leuk om te doen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor broekie » 03 Mei 2018, 07:44

Zeker leuk werk en het ziet er netjes uit.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2536
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Amersfow » 03 Mei 2018, 08:33

Erg mooi zeg!! Na 3 jaar proberen heb ik fineren eindelijk onder de knie. De truuk was; gewone D3 houtlijm; maar dan dik insmeren, aan 1 kant. Ik deed het te dun met alleen een plamuurmes. Nu heb ik een lijmkam - fijn (1mm); en nu gaat het redelijk goed. Insmeren; bevestigen, met strijkbout net zolang erop tot het blijft zitten; schuren en zijdeglans lakken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 14 Mei 2018, 07:21

@Amersfow
Dank voor het compliment. Fineren / HPl lijmen is idd lastiger als ik verwacht had maar om dit onder de knie te krijgen is ook weer een uitdaging.
Ik kan bij het bedrijf waar ik de materialen haal dezelfde lijm krijgen welke ze professioneel gebruiken, dit ga ik binnenkort proberen.


Update
Afgelopen week heb ik 2 rollen eiken fineer, HPL wit en met eiken gefineerde platen opgehaald.
De laatste dagen lekker bezig geweest

keukenkastje is bijna gereed: nieuwe (passende :mrgreen: ) legplank gemaakt, nieuw aanrecht blad en schutbord gemaakt.
Afbeelding
Ontbreken nog: afscherming onder het kooktoestel, laderails en afwerk latjes, alles aflakken.
Kooktoestel en gootsteen zitten er los in om te passen, deze gaan binnenkort weer in de doos

De eerste panelen aan beide kanten in de 1e laag lak gezet tot de lak op was, een nieuwe voorraad is besteld. De 1e laklaag is om het hout te beschermen tijdens het verwerken, zodra alles op maat is wordt het afgelakt.
Afbeelding

Kartonnen mallen gemaakt rond de ramen
Afbeelding

Afbeelding

de mallen overgenomen op het hout en gezaagd
Afbeelding

Allemaal tijdrovend maar leuk werk. Het voorlopige resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grijze rubberen flappen van de Righo ramen vindt ik lelijk dus laat ik het houtwerk zo nauwkeurig mogelijk aansluiten op de kozijnen.
Afbeelding

Gisteren bezig geweest om de laatste mal te maken maar na de 3e poging ben ik er mee gestopt. Op één of andere manier kwam het niet goed uit m'n handen en ben ik iets anders gaan doen. Het heeft geen zin om tegen wil en dank door te gaan met het risico dat het eindresultaat uiteindelijk niet naar wens is.

Alles staat nog los zodat het kan worden afgelakt voordat het uiteindelijk gemonteerd wordt.
De panelen rond de ramen worden demontabel gemaakt zodat het mogelijk blijft de ramen er uit te halen zonder alles te moeten slopen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor stefan » 14 Mei 2018, 08:31

Leuk om te zien zo!
Je bent lekker bezig zeg maar.... :)
stefan
 
Berichten: 621
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 14 Mei 2018, 23:01

Mooi werk Roelof, en bedankt voor de uitgebreide fotoverslagen, dat geeft een goed beeld. Het klinkt zeker totaal anders binnen met de wol en de armaflex!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten