door Roelof » 13 Mei 2018, 09:21
Olie in een hydraulieksysteem moet kunnen uitzetten als het warm wordt. Dit kan via een gaatje in de vuldop als deze hoog genoeg boven het maximum niveau zit of zoals Klaver Vier beschrijft via een expansiereservoir met een leiding / slang vlak boven de bodem.
Zo'n expansiereservoir moet ook vrij kunnen ont-, beluchten.
Als de beluchting verstopt zit kan het systeem idd zwaarder gaan lopen ivm inwendige drukopbouw. (In het slechtste geval kunnen seals hierdoor kapot gaan). Het zware draaien kan veroorzaakt worden omdat je tegen de druk in het systeem in moet werken.
TS zou op rustig water de vuldop eens los kunnen draaien zodra het sturen zwaarder begint te gaan en kijken of er direct een verschil is.
Ik weet niet of er olie is bijgevuld de laatste tijd, misschien zit het systeem te vol en is er geen ruimte voor expansie, als dan de beluchting dicht zit kan er drukopbouw plaatsvinden.
Volgende zou ik doen om te testen:
Systeem warm draaien zonder vuldop, olie die eruit komt schoonmaken, systeem af laten koelen en controleren of het nog (ruim) boven de zuigers van de stuurpomp staat, beluchting controleren.
Het is niet zo vreemd dat de uitvoering van verschillende doppen verward worden, hoe vaak kijkt iemand nou naar de binnenkant van een dop?
TS zal wel degelijk het verschil tussen het koelwater en hydraulieksysteem weten maar vanachter zijn computer niet zeker zijn hoe de betreffende doppen zijn uitgevoerd.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten