Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 12 Mei 2018, 20:55

Nou je kan de dop er gerust aflaten dan gebeurd er echt niks,potje zit immers maar halfvol.
Ik heb er nog nooit een ventiel in gezien.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 12 Mei 2018, 21:04

Nou, weet zeker dat hij overloopt zonder dop met varen op open water (Ijsselmeer, Waddenzee).
Zal als ik weer aan boord ben nog eens kijken naar binnenzijde dop, maar dacht toch echt dat er een belucht ventiel aan de binnenzijde dop zit (geen gaatje in de dop).
Misschien vergis ik me met de dop van het tankje van de koelvloeistof.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 12 Mei 2018, 21:11

Als je het verschil niet weet tussen een koelsof reservoir en een hydroliek resevoir hoop ik nietdat je de vloeistoffen wisselt
Ik zou maar ophouden als je dat nog niet eens weet
Succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 12 Mei 2018, 21:15

Wat een vriendelijkheid hier weer.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 12 Mei 2018, 21:24

Nou het is meer een waarschuwing,maar je bent nogal eigenwijs,dus modder lekker aan,ik ben er klaar mee je gelooft toch niks en weet alles beter.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Roelof » 13 Mei 2018, 09:21

Olie in een hydraulieksysteem moet kunnen uitzetten als het warm wordt. Dit kan via een gaatje in de vuldop als deze hoog genoeg boven het maximum niveau zit of zoals Klaver Vier beschrijft via een expansiereservoir met een leiding / slang vlak boven de bodem.
Zo'n expansiereservoir moet ook vrij kunnen ont-, beluchten.
Als de beluchting verstopt zit kan het systeem idd zwaarder gaan lopen ivm inwendige drukopbouw. (In het slechtste geval kunnen seals hierdoor kapot gaan). Het zware draaien kan veroorzaakt worden omdat je tegen de druk in het systeem in moet werken.

TS zou op rustig water de vuldop eens los kunnen draaien zodra het sturen zwaarder begint te gaan en kijken of er direct een verschil is.
Ik weet niet of er olie is bijgevuld de laatste tijd, misschien zit het systeem te vol en is er geen ruimte voor expansie, als dan de beluchting dicht zit kan er drukopbouw plaatsvinden.
Volgende zou ik doen om te testen:
Systeem warm draaien zonder vuldop, olie die eruit komt schoonmaken, systeem af laten koelen en controleren of het nog (ruim) boven de zuigers van de stuurpomp staat, beluchting controleren.

Het is niet zo vreemd dat de uitvoering van verschillende doppen verward worden, hoe vaak kijkt iemand nou naar de binnenkant van een dop?
TS zal wel degelijk het verschil tussen het koelwater en hydraulieksysteem weten maar vanachter zijn computer niet zeker zijn hoe de betreffende doppen zijn uitgevoerd.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 13 Mei 2018, 10:27

Dank je Roelof, zal de volgende keer aan boord dit doen!

En speciaal voor Klaver vier de omschrijving van de Htank van Vetus (vooral het laatste woord even goed lezen):

Vetus HTANK Expansietankje voor hydraulische besturing
Om te voorkomen dat hydraulische olie vanuit de stuurpomp over een teak dek of gestoffeerde vloer kan lopen, heeft VETUS een gemakkelijk te installeren olietankje ontwikkeld. Het is geschikt voor alle VETUS stuurpompen met een capaciteit van 20 tot 89 cm3 per omwenteling. Ook kan het ideaal gebruikt worden bij de elektro-hydraulische luikheffers, voor het geval dat meer dan één cilinder toegepast wordt. Het tankje is
geheel transparant waardoor het olieniveau ook in donkere ruimtes goed waarneembaar is. Het is voorzien van een grote vulopening voor gemakkelijk vullen. Het schroefdeksel voorkomt dat olie naar buiten kan komen wanneer de boot slingert, maar het laat lucht wel in en uit (expansiedop).
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 13 Mei 2018, 13:45

Expansiedop houdt in dop met een gaatje,niet meer en niet minder.
Gr René( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mei 2018, 16:19

Klaver vier schreef:Expansiedop houdt in dop met een gaatje,niet meer en niet minder.


Nee niet expansiedop.
TS heeft het over een Vetus HTANK.
Dat ziet er zo uit.
Afbeelding
Het is een "overlooptankje" , als het olie in het systeem uitzet,kan het daarin lopen,en weer terug als het systeem dat weer nodig heeft.
En ik zie duidelijk GEEN GAATJE in de dop.
De schroefdraad zal wel dusdanig aangepast zijn,dat overtollige lucht eruit kan ontsnappen,en zo nodig weer aangevuld worden,want anders zou het system vacuum trekken.En nu kan er ook geen vuiligheid in het potje vallen.
Bron foto:
https://www.klaas-mulder.nl/product-set ... htank-1008
Noordvaarder
 

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 14 Mei 2018, 12:51

Ik weet hoe zo,n potje er uitziet want ik heb zo,n potje er op,maar daar zit duidelijk geen ventiel in de dop
Hij moet wel degelijk ont en beluchten want anders werkt het niet,diegene die het niet geloven geloven het maar niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten