Zou het nog kunnen, dat de vorige eigenaar (die het schip zelf afgebouwd heeft) de koperen leidingen gekneld heeft zonder steunhuls? En dat door een deels dichtgeknepen koperen leiding het goed gaat als de olie nog niet warm is maar fout gaat als deze door warmte uitzet?
Ik sluit niks uit maar het lijkt me stug. Warme olie is dunner en vanuit die redenatie zou het dan juist makkelijker moeten gaan.
Maar een vraagje: Hoe warm is die olie nu na die paar uur t.o.v. de begintemperatuur? Volgens mij zou dat hooguit een paar graden kunnen schelen in een dergelijk handaangedreven systeem. Vraag me af of het verschil zonder te meten uberhaubt waarneembaar is eerlijk gezegd.
Toch heb ik ergens meegekregen dat stuurpompen zonder kleppen gebruikt worden voor zeiljachten zodat men de druk op het roerblad kunnen voelen, wat dan bij zeilen weer wel belangrijk blijkt te zijn.
Het zwaar sturen is ook echt heel anders nu. Toen was het dat je dus druk op het roer voelde en dat dit naarmate je meer stuurde steeds meer druk gaf en dan steeds zwaarder ging.
Dat klopt wel ja, in die zin is een hydraulisch systeem zonder kleppen hetzelfde als een systeem met kabels of kettingen, hoe meer druk op het roer hoe zwaarder het gaat. Maar dan wel van het begin af aan en niet pas na uren varen.
En als je geen kleppen hebt en je laat het stuurwiel los dan gaat je roer weer naar de middenstand.
In die zin zul je ook in een systeem met kleppen wel meer weerstand ondervinden als je bv volgas roeruitslag geeft, enkel zou die weerstand weg moeten zijn zodra je stopt met draaien van je stuurwiel. Dan zouden die kleppen moeten doen wat anders je armen aan kracht tegen staan te houden.