VP MD2b

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 08 Mei 2018, 20:54

Of de HD pomp op tijd staat heb ik nog niet gecontroleerd. Stel dat de HD pomp niet op tijd staat om wat voor reden dan ook. Is die dan stelbaar middels dikkere en dunnere pakkingen er onder te leggen? Meen zoiets te hebben gelezen in de workshop manual.
Daarin staat ook een bepaalde maat beschreven waaraan hij moet voldoen, en dan daarna de test zoals eagle hem omschreef. Verstuivers eruit en buiten het blok aansluiten en handmatig tornen waarbij het bdp van de zuiger moet kloppen.
Heb ik het fout verbeter mij graag.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Rene » 08 Mei 2018, 21:04

Kijk of de merktekens op tijd staan, dit wil zeggen het merkteken van de krukas op het punt zetten, daarna de nokkenas op het punt zetten, en daarna ook de verstuiverpomp. Als deze allemaal tegelijkertijd op hun teken staan dan is het goed.
Controleer eerst of dit allemaal klopt. Deze motor heeft geen voorgloei, dus houd er rekening mee dat het een tijdje kan duren voordat hij begint met aanslaan.
Tijdstippen niet op tijd, betekent niet lopen.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor bas » 08 Mei 2018, 21:22

Ik sluit me ff aan bij Eagle....

Leuk om te doen, leerzaam project maar wel om het achteraf in de schrootbak te gooien en naderhand de conclusie te trekken dat je het de volgende keer anders aan moet pakken.
Komt misschien rotter over dan dat ik het daadwerkelijk bedoel en zo is iedereen ooit begonnen maar dat is wel wat het is.
Hierna op de zuiger schone motorolie gelegd om te zien of de zuigerveren afsluiten. Vandaan even aan boord geweest en er lag nog steeds olie op de zuigers. Morgen peil ik even het oliepeil in het Carter zodat ik zeker weet dat die niet is gestegen. Is die niet gestegen dan lekken de zuigerveren niet.

Hier kun je niets uithalen wat compressie betreft. Vloeistofdicht is wat anders dan gasdicht, geen enkele zuigerveer sluit 100% af bij een koude motor die stil staat, en een zuigerveer heeft gasdruk (compressie-/verbrandingsdruk) nodig om goed te kunnen werken. Geen van die dingen zijn aanwezig
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 11 Mei 2018, 20:02

Over Inspuitpomp MD2B (MD 1,2,3B,11c, 17C,D)

Deze motor heeft een zg Insteekpomp (Bosch); Die bevat alleen de draaibare persplunjers met Helix-groef.
Door die verdraaiing wordt het Werkzame deel van de slag gewijzigd, en daarmee de hoeveelheid ingespoten diesel. De plunjerslag blijft altijd gelijk. Verdraaien gaat dmv een tandwiel/heugel stel; De heugel heet Regelstang. De pomp heeft geen aandrijf-as, en geen regelaar.

De plunjers worden bediend door de Nokken-as; Daarop zitten hiertoe extra nokken; Een nok per plunjer.

Timing gebeurt, door de hele pomp dieper- of minder diep in het blok te steken. Die diepte wordt afgesteld door meer- of minder vulplaten onder de pompflens te leggen. Aldus komen de plunjerrollen dichterbij, danwel verder af van de nokken: Dichterbij (dieper, minder vulplaten) = Vroeger, Verder af (Minder diep, meer vulplaten)= Later.

Uiteraard is er wel een Regelaar, maar die zit niet in de pomp zelf, maar in het motorblok-deel dat regelhuis heet. Dus niet Bosch, maar Volvo Penta realiseert de regelaar; Dat is dat hefboomstelsel achter het deksel, samen met de centrifugaalgewichten.
De hoofd-regelhefboom bedient op zijn beurt de Regelstang van de pomp, en daarmee de inspuithoeveelheid. Het werkpunt van het regelstelsel wordt ingesteld door verlegging van het draaipunt van de regelhefboom.
Dat draaipunt is een exenter, dat verdaaid wordt als de toeren-hefboom wordt verdraaid via de Morse control. Aldus kiest men het Toerental.

De Regelaar zal de pomp precies die dieselhoeveelheid laten inspuiten, om het verlangde toerental te bereiken, ongeacht de belasting van de motor op dat moment.

Waarschuwing!!
Elke ingreep. bewust of onbewust, in het regelsysteem vormt een risico voor Ophol-slaan, dwz oncontroleerbaar hoge toeren, ver boven het maximale toerental, met onmogelijkheid om de motor op de normale manier te stoppen!!

Stoppen kan dan alleen nog door losdraaien van de verstuivers, of geheel afsluiten van de luchttoevoer..
Wees hierop voorbereid; Je schrikt je rot! Juist reageren vereist moed!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 11 Mei 2018, 20:49

Eagle je bent en blijft mijn held, wat kan jij mooi en duidelijk schrijven. Ik lees elke stukje van je echt drie keer zodat ik zeker weet dat ik het niet meer vergeet thumbs up for you! En dat op hol slaan hou ik even in mijn achterhoofd.


Omdat het mij toch allemaal niet lekker zat en een HD pomp revisie pas laat volgende week kan gebeuren heb ik een ander besluit genomen :D

Tegen een redelijk lage prijs vandaag een VP md2b gehaald met vorst schade, de buitenwand van de tweede cilinder heeft aan de buitenzijde een scheur opgelopen. Dure les als je die mee maakt....... De verkoper had het willen laten lassen maar helaas is de eigenaar van de motor overleden en zodoende kwam de motor beschikbaar.

Van deze motor ga ik de HD pomp, verstuiver leidingen en heel misschien wel de verstuivers gebruiken voor een eerste start. Dit ga ik morgen proberen. Nu kan ik ook heel mooi zien hoe de brandstof regelaar dient te werken, complex systeem maar na wat kijken en voelen toch wel begrijpbaar.

Verder zal ik wat bruikbare delen gaan bewaren en sommige delen zullen de verkoop in gaan, mocht dat lukken dekt de verkoop weer een deel van de investering.

WORD SPOEDIG VERVOLGT!
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 11 Mei 2018, 21:44

Cilinders: Koelkanalen goed schoonmaken, ook die van de koppen.
Let op dat beide dezelfde overmaat hebben. (staat gestempeld bovenop de zuiger; 88,xx)
Compressie afstellen met meer-of minder speciale pakkingen onder de cilindervoet.
Cilinders uitlijnen tov elkaar mbv het uitlaatspruitstuk als lineaal.(zonder pakking)
(Plaats de uitlaatpakkingen later in juiste stand; ze zijn a-symmetrisch!)
Vervang de klepsteel-seals.
Grote kopbouten (19): 11 m.kg (in 3x, kruis-over)
Kleine kopbouten : 4,5 m.kg
Verstuiverjuk-moeren: 2 m.kg (Juk moet precies recht staan, Het gat erin mag de verstuiverhouder nergens raken)

Opnieuw kleppen stellen

nb: Kleppen kontrole: Leg de kop op een zijkant, met een Poort naar boven. Vul de poort met benzine/thinner/remmenreiniger, en check of er iets doorlekt..

Succes!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 12 Mei 2018, 18:39

Mooi nieuws vanuit de haven,

De motor loopt! En nog mooi ook. Geen harde dieselklop of ander vreemd geluid.
Wat was er voor nodig om hem lopend te krijgen? Een andere HD brandstofpomp.

Wel enkele kleinigheden gehad, na het aanslaan van de motor op cilinder 1 ging alles goed. Schakelde cilinder vrijwel direct daarna bij en toen duurde het maar even voordat ik vanuit de carterventilatie een fontein kreeg van olie. Het hele motorcompartimemt en zelfs de gangboorden zaten onder.
Motor uit geregen middels de luchttoevoeren beide dicht te maken middels een vlak plaatje. Het zo moeten doen omdat de morse nog niet optimaal functioneerd.

Olie peil in Carter stond behoorlijk hoog en er was water bij gekomen, dus die olie mag er weer helemaal uit. Wat ook opviel dat cilinder 1 nagenoeg geen druk veroorzaakte in het Carter en cilinder 2 een druk veroorzaakte alsof er geen koppakking tussen lag.

Onder het mom van hoogstwaarschijnlijk is de koppakking toch defect de zaak maar eens los gehaald. Geen enkel teken van een defecte pakking. Zaakje met de originele pakking weer terug in elkaar gezet op volgorde van de workshop manual en Viola geen overmatige druk meer vanuit het Carter. Misschien dat het toch even niet lekker in elkaar heeft gezeten.

Ik weet dat er nieuwe olie in moet maar moest toch even testen of de druk was gezakt en dat is ie.
Morgen ofzo maar eens verder gaan om te zien dat ik de morse krijg afgesteld zodat de motor normaal bedienbaar is.
Tevens dan ook direct de oliefilter en de olie verversen.

Het gaat de goede kant op maar word vervolgd.............
Laatst gewijzigd door Vento vivere op 13 Mei 2018, 09:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 12 Mei 2018, 20:01

Melding zwak punt van MD2B:

Betreft Smeersysteem.

De oliepomp zit niet in het carter, maar voorop het blok, achter het vliegwiel.
Het interne aanzuigkanaal gaat via een uitschroefbare zuigkorf. In de kop daarvan steekt de olie-peilstok..
Beide Moeten absoluut dicht zijn, anders wordt er lucht aangezogen, en wordt er niet meer gesmeerd! (Het voorste krukas-lager sneuvelt dan meteen..)

De zuigkorf is afgedicht met een koperring: Altijd vervangen na demontage. Bij vroege motoren heeft de zuigkorf-kop een vierkant voor een steeksleutel. Nou,dat heeft VP geweten; Erg veel (garantie-) klachten!! Later is de kop aangepast; Een kegelvorm waar je met geen enkele sleutel of tang vat op krijgt.
In die kegel zijn van boven 4 gaatjes geboord; Daar past een speciale sleutel met 4 pennen op, die alleen de VP-dealer heeft...

De peilstok wordt er ingeschroefd; Onder het messing kopje Moet een vlak rubber ringetje liggen! Goed vastdraaien!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 17 Mei 2018, 22:31

Project heeft afgelopen dagen even stil gelegen omdat ik tijdens de laatste sleutel ronde de impellerpomp heb gedemonteerd. Keerringen vertrouwde ik niet op dus die wilde ik vervangen.
Vervangende keerringen besteld met RVS veer maar daar ging het fout. Na bestellen en ophalen van de ringen bleken bij thuiskomst de nieuwe groter te zijn.

Vandaag contact gehad met de persoon die ze besteld had voor mij en hij zei al direct oh dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde regel besteld. Maar geen probleem ik zorg er voor dat er vrijdag de juiste klaar liggen. Jammer dat het mis ging maar wel netjes opgelost.

Aanstaande zaterdag gaan we weer verder met sleutelen.

HD pomp terug monteren in de behuizing, hefboom naar HD pomp echt goed in elkaar laten zakken zodat die overbrenging een beetje soepeler gaat lopen als wat hij laatst deed. Vond het een beetje te zwaar gaan met wat teveel weerstand.
Daarna de nieuwe olie er weer op, brandstof systeem ontluchten en weer eens test draaien.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 19 Mei 2018, 12:41

Impellerpomp MD2B:

Twee mogelijkheden:

Inch-maten: Asdikte 12,7 (origineel)
Metrisch: Asdikte 12.0 (na vervanging van pomp ooit)

Keerringen zijn op het oog hetzelfde, maar dat is niet zo!
Check buitendiammeter tov pomphuis, of de opdruk op de keerring. (binnendiam vd keerring is niet meetbaar..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: rene79shovel en 20 gasten