Roest verwijderen onderwaterschip.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor Leverg » 11 Mei 2018, 22:29

Kan zijn dat dit onderwerp nogal wat discussie opwerpt aangezien dat dus ook al in mijn vriendenkring gebeurt, maar hier komt die.

De boot ( oude heck kruiser opknappen ( projecten gedeelte van het forum) is er sinds vandaag uit.
Dus fanatiek aan de slag gegaan om het onderwaterschip water er als een maanlandschap uit ziet kaal te kalen.
Op dit moment doe ik dat met een lamellen schuurschijf op een haakse sleper. Vermoedelijk zit er P60 of p80 op die schijf.

Maar volgens de helft van de vrienden is dit prima, de andere helft van de vrienden vind dat dit moet met een tercoo want met een lamellenschijf schuur je de onderkant te glad.
Ik heb stalen kokers ( ergens anders in de boot ) in de grondverf gezet, die zijn veel gladder dan het stukje wat ik vandaag met de lamellenschijf heb behandeld en de primer blijft perfect zitten.

Dus de grote vraag, hoe haal je een boot kaal, terco of lamellenschijf, of wellicht andere ideeen ? Qua snelheid vind ik niet dat het langzaam gaat met de lamellenschijf.
Dus kwaliteits technisch gezien ben ik op zoek naar het beste advies.

Ben benieuwd :)
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor Hans van Zijl » 12 Mei 2018, 09:24

Hallo leverg,

Ik heb de Tercoo gebruikt omdat met een lammelenschijf het oppervlak te glad werd. Met een 3 schijfs Tercoo gaat het best snel. En het oppervlak wordt een beetje ruw waar je primer beter aan kan hechten.

Succes met je beslissing.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor redmiller » 12 Mei 2018, 09:35

Net ons bootje gedaan. 10 x 3 meter. Wij waren samen twee dagen bezig met kaalhalen dmv tercoo. 3 schijven van 3 dik gebruikt. Probeer s ochtends de lastige plekken te doen. Aan het einde van de dag heb je namelijk geen arm meer over :mrgreen:

Wij hebben het vlak voordat we gingen schilderen nog helemaal geraakt met korrel 40
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor Roelof » 12 Mei 2018, 09:47

Lamellenschijven en komborstels hebben een polijstende werking op het staal zodat er niet echt een anker voor de verf ontstaat. Ook zal een lamellenschijf diepere roest (pitting) niet goed verwijderen.
Zoals al opgemerkt, met een Tercoo wordt alle roest verwijderd en ontstaat een ruw oppervlak waarop de verf goed kan hechten.

Zodra je gaat schilderen:
Zorg voor een goede laagdikte van de primer.
Met een roller breng je zo'n 40 tot 50 micron aan, dit is te weinig om een goede bescherming te geven. Dus diverse lagen primer aanbrengen voor de eindlaag er op kan.

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor pleysant » 12 Mei 2018, 21:52

Warm maken met dakbrander en met een plamuur mes afschillen,
alleen niet milieu vriendelijk.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor Martin65 » 12 Mei 2018, 22:16

Met een Tercoo bereik je het beste resultaat. Als er oude koolteer onder zit gaat het er nog makkelijker af als het wat kouder is. Ons schip van 12 meter in ongeveer 3 dagen gedaan. Heb een oude 2 schijf en een nieuwe 3 schijf Tercoo gebruikt. Laat de Tercoo het werk doen en duw niet te hard. Hij slijt alleen maar harder en het wordt er niet beter of sneller schoon door.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor pascall » 13 Mei 2018, 07:40

Als je met schuurpapier aan de slag gaat is korrel 23 de enige optie, alles daar boven is te fijn en maakt het oppervlakte te glad!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor bas » 13 Mei 2018, 12:57

Zou met een lamellenschijf het risico dat je goed staal wegslijpt veel te groot vinden. Denk ook dat het schuurpapier veel te snel vol gaat zitten met roest/verfresten en dan wordt het nog best een dure hobby voordat je je hele bootje gedaan hebt.
Tercoo ken ik verder Niet, wel ervaring met 3m schijven. Ben de naam even kwijt maar dat is een soort van scotch brite in schijfvorm voor op de haakse slijper. Werk ook goed
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor pascall » 13 Mei 2018, 21:25

bas schreef:Zou met een lamellenschijf het risico dat je goed staal wegslijpt veel te groot vinden. Denk ook dat het schuurpapier veel te snel vol gaat zitten met roest/verfresten en dan wordt het nog best een dure hobby voordat je je hele bootje gedaan hebt.
Tercoo ken ik verder Niet, wel ervaring met 3m schijven. Ben de naam even kwijt maar dat is een soort van scotch brite in schijfvorm voor op de haakse slijper. Werk ook goed


Schuurpapier komt niet vol, daar is het veel te grof voor, Trecoo/Perago is de beste optie op stralen na.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Roest verwijderen onderwaterschip.

Berichtdoor Leverg » 14 Mei 2018, 01:57

Eigenwijs als ik ben heb ik dus toch de hele boot gedaan met lamellenschijf. (stuk of 40) a 2 euro per 2 bij de ac-tion:) Desalniettemin zal ik hem waarschijnlijk ook nog met de tercoo behandelen, echter lichtelijk want hij is nu zo glad als een aal :) (voor het roest hoef ik het niet meer te doen, want dat zit er praktisch niet meer.)

Zoals ook door volgens mij Roelof werd vermeld zitten er soms ook iets wat kraters in en daar kom je met de lamellenschijf niet bij. Er zit bijna geen teer op, dus eigenlijk is het nu bijna kaal ijzer. 3 gaten gevonden na het slijpen met de lamellenschijf. ( 2 op de waterlijn, 1 boven de waterlijn, maar die was al bekend en de bodem ( is perfect)). Echter nog wel even nameten met een transducer. Geen van de gaten lekten al, maar waren wel zichtbaar zwak, dus bewust doorgeslepen.

Fotootje van op de werf. Afbeelding
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten