Vlag?

Vlag?

Berichtdoor Boekanier » 11 Mei 2018, 15:47

Hallo,

Toen wij ons schip kochten zat er al een Nederlandse vlag bij voor achter. Deze is 60 x 39 en de vlaggenstok is 62,5 cm, past dus maar net... Wij vinden/denken dat deze eigenlijk te klein is, maar wat zijn nou precies de “regels” hiervoor? Wat zou een mooie maat zijn (stok en vlag) voor ons schip...(ons schip is 8.75 x 2.95).

Ik hoor het graag.
Laatst gewijzigd door Boekanier op 11 Mei 2018, 16:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Vlag?

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Mei 2018, 16:21

In de tijd dat er nog scheepsetiquette was (1e helft vorige eeuw) gold de regel: de broeking van de vlag (dat is het deel van de vlag tegen de stok) moet 1/10e deel zijn van de lengte van het jacht. In jouw geval dus plm. 80-90 cm. Maten lopen per 10 cm op. Aan jou de keuze.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vlag?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Mei 2018, 22:15

Mopolcamper schreef:In de tijd dat er nog scheepsetiquette was (1e helft vorige eeuw) gold de regel: de broeking van de vlag (dat is het deel van de vlag tegen de stok) moet 1/10e deel zijn van de lengte van het jacht. In jouw geval dus plm. 80-90 cm. Maten lopen per 10 cm op. Aan jou de keuze.

Die "richtlijn" ken ik ook, met dien verstande dat de vlag in ruste het water niet mag raken.
En dan kan deze maatvoering wel eens een probleem worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vlag?

Berichtdoor Marie Christina » 11 Mei 2018, 23:11

Een sleep.
Staat leuk bij een bruid, niet bij een boot.

Ik vind die 1/10 vuistregel trouwens wel iets.
Ik heb een mastje van 80 cm.
Dan moet ik er een geusje aan hangen.(En dan is die met 10 cm al te groot).
Dat is geen gezicht.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vlag?

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2018, 07:59

Die 1 op 10-etiquette moet zijn bedacht door een slimme vlaggenfabrikant. Een jacht van 15 meter zou dan een vlag nodig hebben ter grootte van een beddelaken. Geen gezicht.
Nu is die trend alleen nog gangbaar bij sloepen (of wat daar tegenwoordig voor doorgaat). Maar wellicht is de schaduw daarvan bedoeld om de rosé koel te houden.
Ik zou zeggen: als je hoort roepen 'hé vlag, waar ga je met dat bootje naartoe', dan is die aan de grote kant. Probeer dat bij de bepaling van de maat te vermijden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vlag?

Berichtdoor kajoe » 12 Mei 2018, 08:10

naar mijn mening vind ik dat de vlag grote gewoon moet passen bij het schip ,en bij de vlagge mast en wat de schipper zelf hel mooist lijkt .
er zijn voorschriften en bij de hogere garde word dat nog wel in ere gehouden
zoals wij toen we nog voeren wel eens aangesproken werden op de grote van de vlag ,maar ook op de kleur en met name de kleur blauw ,
als je je aan de etikette gaat houden moet je dat ook doen met het geusje en de eventuele vlaggen in de masten .en uiteraart houden aan de tijden van vlag voeren .
ik zag staan het water niet raken dat is waar maar ook mag hij het dek niet raken .
nee ik doe het maar zoals ik het wil en niet de omgeving ,maar wel dus een hollanse vlag achterop en geen friesse ,oid .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vlag?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2018, 08:39

kajoe schreef:naar mijn mening vind ik dat de vlag grote gewoon moet passen bij het schip ,en bij de vlagge mast en wat de schipper zelf hel mooist lijkt .
er zijn voorschriften en bij de hogere garde word dat nog wel in ere gehouden
zoals wij toen we nog voeren wel eens aangesproken werden op de grote van de vlag ,maar ook op de kleur en met name de kleur blauw ,
als je je aan de etikette gaat houden moet je dat ook doen met het geusje en de eventuele vlaggen in de masten .en uiteraart houden aan de tijden van vlag voeren .
ik zag staan het water niet raken dat is waar maar ook mag hij het dek niet raken .
nee ik doe het maar zoals ik het wil en niet de omgeving ,maar wel dus een hollanse vlag achterop en geen friesse ,oid .

Een vlag mag de grond ook niet raken, als dat tijdens mijn militaire dienst gebeurde, kreeg je een uitbrander.

Verder ben ik het met je eens: Kies een passende vlag, maar wel een correcte:
Achterop hoort een natievlag, en Friesland is geen natie en de EU ook niet.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vlag?

Berichtdoor Boekanier » 12 Mei 2018, 08:54

We hebben er een besteld.. we gebben gekozen voor een stok van 80 cm en een vlag van 50 x 75 cm.. hopen dat het wat is..
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Vlag?

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2018, 09:53

Lijkt me helemaal goed!
Etiquette of niet, zo'n driekleur achterop hoort er gewoon bij vind ik.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vlag?

Berichtdoor Roelof » 12 Mei 2018, 10:07

Leuk onderwerp.
Nu de vraag beantwoord is een zijdraadje:

Vanuit de zeevaart ben ik gewent dat er alleen van zonsopgang tot zonsondergang gevlagd wordt (werd :( ). Ook het voeren van de vlag van het gastland is nog steeds een goed gebruik.
Bij wijze van "gast vlag" voeren wij een vaantje van de vlag van de provincie waar we varen in de mast.

Zijn er nog meer ongeschreven regels mbt het voeren van vlaggen en vlaggenmasten?
Zo hoorde ik gisteren dat gebogen vlaggenmasten volgens de etiquette alleen op bepaalde schepen horen (weet niet welk type schip dit zou moeten zijn :? )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten