Spookschip

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Spookschip

Berichtdoor ris » 09 Mei 2018, 09:38

AfbeeldingAfbeelding
Ik dacht dat top/heklicht, bb en sb lichten en ruitenwisser niet werkten als het contact uitstaat. Maar dat klopt waarschijnlijk niet.
ris
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 Jun 2017, 11:42
ligplaats: Nauerna
info:

Re: Spookschip

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Mei 2018, 17:34

ris schreef:Ik dacht dat top/heklicht, bb en sb lichten en ruitenwisser niet werkten als het contact uitstaat.
Maar dat klopt waarschijnlijk niet.


Dat klopt waarschlijk niet?
Dat klopt helemaal niet.

Het contact dient er alleen voor,dat je de motor kunt starten in de boot.
Het is geen auto waar alles via het contact loopt?

Je top en/of heklicht moeten kunnen branden als je ergens voor anker gaat liggen s'nachts.
Dat zal dan buiten het contact om moeten, of wil je soms de gehele nacht met het contact aan voor anker liggen?
Als iemand dan per ongeluk de sleutel omdraaid,lig je in het duister,en ziet niemand je,want alles gaat dan uit.

Neem de intructies van Eagle nu maar serieus,want hij kan het weten,en hij weet het.
Noordvaarder
 

Re: Spookschip

Berichtdoor bas » 09 Mei 2018, 22:52

Je top en/of heklicht moeten kunnen branden als je ergens voor anker gaat liggen s'nachts.


Off-topic maar wat voor verlichting voor jij als je voor anker ligt?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Spookschip

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Mei 2018, 23:57

bas schreef:Je top en/of heklicht moeten kunnen branden als je ergens voor anker gaat liggen s'nachts.


Off-topic maar wat voor verlichting voor jij als je voor anker ligt?[/quote]

Is dat relevant in dit draadje "Baschinist"?
Nee?
Begin dan daar een andere draadje mee,en vervuil een bestaande niet met dergelijk onzin.
Noordvaarder
 

Re: Spookschip

Berichtdoor bas » 10 Mei 2018, 09:10

Ik probeer hier een draadje te volgen over een probleem wat ik wel kan vaststellen maar waarvan ik ook niet de benodigde kennis in huis heb om het op te lossen zonder een heel elektrisch systeem uit elkaar te halen.
Hierbij probeer ik het kaf van het koren te scheiden wat nuttige informatie betreft.

Ik zat mij hier op de bank af te vragen waarom eventuele verbruikers die nodig zijn voor de vaart niet via het contactslot zouden kunnen lopen aangezien je die toch enkel nodig hebt als de motor draait. Kun je ze ook niet vergeten uit te zetten na de vaart toch?

Voordat je de vraag hier kunt stellen begint er alweer iemand te roeptoeteren dat dat niet kan omdat je je heklicht nodig hebt bij het ankeren. Misschien niet even netjes maar bij dit soort dom gedoe kan ik me dan niet inhouden en vraag ik me eerder af waarom dit soort verlichting niet verplicht achter je contactslot moet.

Dus relevant: Ja, deels. En de onzin loop jezelf te verspreiden, moet je mij dan niet van betichten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Spookschip

Berichtdoor eagle » 10 Mei 2018, 11:40

Saga 20 navlights:

Er is Een schakelaar voor alleen de BB en SB lampen, en Een schakelaar voor alleen HEK- en TOPlicht.

In de Vaart: Beide: AAN. (complete nav. verlichting)
Voor Anker: BB/SB: UIT, HEK/TOP: AAN. (Hek/top samen vormen een rondom schijnend licht; Ankerlicht.. )


Over de Motor-electra:

De Volvo Penta 2002 is er in twee uitvoeringen vwb de Massa-aansluiting aan de accu:

-De standaard uitvoering; Dikke 50 mm2 zwarte massakabel, direct aan de motor geschroefd.

-De zg Potentiaal-vrije uitvoering; Hierbij is er een zwaar relais opgenomen in de Massa leiding. (ziet er uit als een startrelais)
Tijdens Motor Uit is dan de motormassa gescheiden van de Min-pool van de accu; Pas na bedienen van het contactslot wordt via dat relais de motormassa
aan Accu-Min geschakeld.(Wordt gedaan om corrosie te voorkomen..)

Als bij de laatste uitvoering de Min-aftakking(en) voor het boordnet verkeerd gekozen worden (door een vorige eigenaar/Specalist..) gebeuren er de gekste dingen.. Advies: specialist/VP monteur inschakelen

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Spookschip

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Mei 2018, 17:18

bas schreef:Voordat je de vraag hier kunt stellen begint er alweer iemand te roeptoeteren dat dat niet kan omdat je je heklicht nodig hebt bij het ankeren.

Bas, eerst even beter leren lezen jongen.
Er staat het volgende:
bas schreef:Je top en/of heklicht moeten kunnen branden als je ergens voor anker gaat liggen s'nachts.

Duidelijker zo?
Je toplicht kan alleen,als die rondschijnend is.
Zo niet,dan het heklicht ook aan.
Of had ik beter kunnen schrijven,dat je beter een kerstboom met laser lampen kunt gaan optuigen en die in een hoge mast zetten,want sommige schippers van de binnenvaart zien elkaar ook niet, als ze achter elkaar aan varen .
Ze hebben radar, ze hebben AIS ,en nog varen ze achter op elkaar, op de IJssel. :mrgreen:
Ja ja, 2 binnenvaartschepen( met TEU's) ,waarvan er dus ééntje vlot de reparatiewerf in Papendrecht in dook,en de ander vaart nu nog met zijn kopschade voorlopig door.Van de voorste zal het heklicht dan ook wel niet gebrand hebben zeker? :lol: :lol:

Maar waarom zou je dat achter het contact willen hebben?
Om het niet te vergeten indien het niet meer nodig is?
Vind ik persoonlijk niet nodig,want ik kan het zien aan de schakelaar,en vind het verder niet noodzakelijk dat alle stroomkringen van de motor ook s'nachts onder spanning staan.
En trouwens, mijn sleutels zitten nooit in het contact als de motor niet loopt.

Nu vaar ik nooit bij donker of bij slecht zicht,maar ik moet er ook niet aan denken om dat te doen.
Want om eerlijk te zijn,vind ik de belichting van een schip maar magertjes, vergeleken bij het wegverkeer.
Vooral aan de zijkant kan het veel beter.
Van retroreflectie hebben ze schijnbaar in de scheepvaart nog nooit gehoord.
Zien en gezien worden, is schijnbaar genoeg als men alleen maar voor AIS en een radar heeft en een paar summiere lampjes.
:mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Spookschip

Berichtdoor bas » 13 Mei 2018, 09:52

bas schreef:
Je top en/of heklicht moeten kunnen branden als je ergens voor anker gaat liggen s'nachts.

Duidelijker zo?
Je toplicht kan alleen,als die rondschijnend is.
Zo niet,dan het heklicht ook aan.


Laten we het maar op een spraakverwarring gooien.....je toplicht is per definitie toch niet rondomschijnend als je een heklicht hebt? En als je een rondomschijnend toplicht hebt dan is de optie heklicht niet aanwezig waarschijnlijk.

Maar waarom zou je dat achter het contact willen hebben?

Ik hoef het er niet per se achter te hebben, vroeg me alleen af wat het bezwaar zou kunnen zij als het het er wel achter zou zitten.

Want om eerlijk te zijn,vind ik de belichting van een schip maar magertjes, vergeleken bij het wegverkeer.
Vooral aan de zijkant kan het veel beter.
Van retroreflectie hebben ze schijnbaar in de scheepvaart nog nooit gehoord.


Valt wel mee toch. Iedere radarreflector is een retroreflector. Punt op het binnenwater is over het algemeen achtergrondverlichting die het functioneren belemmerd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Spookschip

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mei 2018, 11:12

bas schreef: Punt op het binnenwater is over het algemeen achtergrondverlichting die het functioneren belemmerd.

Weer een excuses van niks natuurlijk,want waar is er dan "achtergrondverlichting"?
Overal?
Dan kun je op de autoweg ook je lichten wel uitdoen,waar genoeg lantaarnpalen staan toch?
En is steden en dorpen waar de lampen ook branden. :idea:
Ook "achtergrondverlichting" toch?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Spookschip

Berichtdoor bas » 13 Mei 2018, 12:43

Dit vergelijk met wegverkeer ontgaat me even....
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten