Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Mei 2018, 09:17

Ja ja ben ik weer. Als nieuw watersportforumlid en ook nieuwe watersporter (want sinds kort onze eigen boot) heb ik op dit moment meer vragen als ervaringen om te delen.
Maar daar komt in de toekomst hopelijk verandering in.

Ik heb in mijn boot nog ramen in rubber. Dit wil ik de komende jaren gaan vervangen door ramen in kunststof profielen/kozijnen.
Wel een kostbaar klusje want ik heb 21 ramen in totaal.
In eerste instantie wilde ik aluminium, maar door met name het condensprobleem van aluminium neig ik nu naar kunststof.
Echter, volgens mij is er behalve Topwindows, niet echt een andere leverancier?

De vragen:

1. Welke leveranciers van kunststof raamprofielen kennen jullie?
2. Wat is jullie mening over aluminium v.s. kunststof?
3. Jullie ervaringen m.b.t. (aanschaf/plaatsen/gebruik van) aluminium en kunststof en de voors en tegens.

Groeten Jan (Hooveld960)
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor pascall » 07 Mei 2018, 20:35

Hoi Jan,

Volgens mij zit er een Middelburg, je ziet bijna geen verschil met aluminium ramen. Wat de duurzaamheid betreft, de tijd zal het leren, daarvoor zijn ze nog tekort voor op de markt.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Mei 2018, 20:42

Hallo Pascal, dat is ook Topwindows. Die zitten ook in Middelburg.
Het verschil in look met aluminium is echter wel zichtbaar en duidelijk ook.
Maar het is ook een kwestie van smaak. Het schijnt wel super goed te zijn.
Voor wat ik nu heb ontdekt via "google is my friend" :-) is Topwindows de enige in NL die kunststof scheepsramen levert, althans scheepsramen in kunststof profielen.

Groeten Jan
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor aatv » 20 Jun 2018, 05:40

kijk eens op mijn draadje , bootje opknappen, heb ook de kunstof ramen van topwindows
laten monteren. toffe gasten prima service en redelijk betaalbaar. op de werf krijg ik
van iedereen prima reacties dat het er gelikt uitziet!
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Jun 2018, 07:58

Ik ben er een beetje van terug gekomen. Ik vindt de kunststof raamprofielen van Topwindows bij nader inzien toch niet zo mooi.
En best prijzig. Ik heb een offerte liggen van Alra uit Zeewolde. Aluminium raamprofielen. Scheelt best een berg.
Ga daar binnenkort een keer langs om de raamprofielen met eigen ogen te bekijken.
Ik heb nog wel een ander topic uit staan, want ik vraag me nog wel af hoe erg het condensprobleem is.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor varg » 20 Jun 2018, 18:54

@Jan; pas op met aluprofiel zonder koudebrug (ik weet het; ik moet eigenlijk zeggen 'met koudebrug' maar de volksmond....). Ik bedoel dus alu-raamprofiel zonder dat daar een kunstof onderbreking in zit. Dat aluminium wordt zeer snel koud en het condenseert dan flink. Resultaat; zwarte plekken in het hout, loslatende bekleding etc.
Mijn menig: of je gaat voor de iets grovere kunstof of je investeert in alu-profiel met een isolatielaag. Helaas is dat laatste vooral aanwezig bij dubbel glas. Je hebt dan een heerlijk en droog raam, maar het is zwaar en duur! Hora schijnt wel een thermisch onderbroken profiel te leveren voor enkel glas (type AKI) maar ik kan geen ervaringen daarmee vinden en ik ken ook de prijsstelling niet.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Jun 2018, 20:29

@aatv: ik heb je toevallig een week of wat geleden een pb gestuurd, maar je hebt daar helaas nooit op gereageerd. Zou je dat alsnog willen doen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor Binnetie » 20 Mrt 2019, 13:18

Even een schopje omhoog!

Ik ben nog steeds bezig met mijn boot (1,5 jaar, er kwam van alles tussen. Maar het einde is in zicht. Ik wilde al het raamrubber laten vervangen maar door deze lange uitstel heb ik ook kunnen sparen ik twijfel of ik geen kunststof raamprofielen wil. Ik kwam al informatie tegen van Topwindows. Ze rekenen voor het opmeten 35 euro per raam en plaatsen is ook 35 euro. Ik heb 13 ramen (waarvan 5 hele kleine, misschien dat ze dan wat minder rekenen).
Wat is de prijsstelling ten opzichte van aluminium ramen, weet iemand dat?

Ik lees ook zaken als kattenrug etc etc, ik heb er geen verstand van. Het opmeten en leveren kan ik door hun doen. Het plaatsen zou mijn vader kunnen doen.
Binnetie
 

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor Yep » 20 Mrt 2019, 15:24

Hooveld960 schreef:In eerste instantie wilde ik aluminium, maar door met name het condensprobleem van aluminium neig ik nu naar kunststof.


Ik woon 365x24 op de boot welke voorzien is van dubbelglas Gebo.
De lijsten zijn van aluminium en dat betekent een koudebrug.
Qua condens heb ik echter alleen beperkt last van de 2 klapramen, bij deze ramen is de koudebrug via alu wat groter.
Maar dit betekent ook niet meer dan heel zo nu en dan er een doekje langs halen.

Ik zeg: Alu voldoet prima.
Bijna alle raamlijsten zijn de hele winter door kurkdroog.
Kunststof heb ik geen ervaring mee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op zoek naar kunststof ramen (kunststof raamprofielen)

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Mrt 2019, 11:05

@Binnetie: ik zou je aanraden om je ramen zo exact mogelijk op te meten en dan bij een aantal leveranciers om een offerte te vragen.
Top windows is voor zover ik weet de enige die kunststof profielen levert. Op zich heel mooi en goed, maar je moet er van houden.
Qua prijsstelling zit Top Windows tussen de andere leveranciers van alu ramen in. En zijn wat goedkopere, maar ook duurder dan Top Windows.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Alra jachtramen uit Zeewolde. Die is niet duur.
Een kattenrug is als de onderste of bovenste raamstijl enigzins bol loopt van onder of boven en dat is duurder als recht.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten