Connector afstandsbediening buitenboordmotor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor MarineY10 » 15 Apr 2018, 12:25

Even een oud draadje opgepakt. Ik wil ook graag een toerenteller op mijn buitenboordmotor aansluiten, betreft een Yamaha 9,9 pk High trust uit 1999.

Ik heb een rond stekker vanaf de motor naar de 'stuurhut' deze ziet er als volgt uit:

Afbeelding
http://i63.tinypic.com/x4f6ec_th.jpg

Constante +, aarde en verlichting lukt wel, maar ik heb ook het puls signal nodig. Welke draad moet ik hebben?

Alvast hartelijk dankl voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd.

Thomas
MarineY10
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 11:58
ligplaats:
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 15 Apr 2018, 23:08

Groene draad is tacho signaal, deze samen met voeding aansluiten op de toerenteller.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor MarineY10 » 06 Mei 2018, 09:58

Beste Henk, dank voor je reactie heb inderdaad signaal (Pulse). Echter, toerental is volgens meter stationair 500 en maximaal 1100. Nou zit er aan de achterzijde een zwarte rubber stelknop. Heeft te maken met aantal cilinders. Moet de knop 3 seconden ingedrukt houden, maar er verandert verder niets.. iemand nog een Top? Hartelijk Dank, Tom
MarineY10
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 11:58
ligplaats:
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 06 Mei 2018, 10:17

Heb je een orginele tacho ? Een gewone gaat niet werken, evt een after market tacho moet geschikt zijn voor de motor, de meeste tacho's zijn dat nml niet.
Signaal uit de motor komt van de lichtspoel het aantal magneten in het vliegwiel bepaalt et deel tal.

Je zou evt kunnen proberen de groene draad niet te gebruiken en een draad om 1 van de bougie kabels te wikkelen, draai een draad een keer of 6 er omheen, deze pikt dan voldoende signaal op om uit te lezen
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten