bootje herschilderen , primer ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Mei 2018, 19:32

als we een nieuwe kleur willen zetten op ons bootje , en we zien dat het oude systeem her en der afbladdert / niet goed meer is..
Wat doen we dan best prijs/kwaliteit om een jaartje of 2 verder te kunnen zonder hem helemaal kaal te moeten halen ? (budget om hem te laten doen , en terug mooi strak te zetten is er niet... we kiezen om dit jaar andere kosten aan de boot te doen, maar willen hem toch een beetje opknappen voor vaarseizoen of 2)
Ons plan tot nu

-Losse plekken afsteken, waar plamuur los komt ook losssteken ren rondom opschuren /slijpen ?
- Dan alles schuren tot hij grof staat
- Plamuren waar nodig (sommige stukken zijn los tot op het staal)
- Bijgewerkte stukken plamuur bijschuren
- Dan herschilderen


Blijven de vragen :
- is dit een beetje ook, of wat moet er anders
- welk soort plamuursel gebruiken ?
- heel de boot (ook de goede/betere) stukken terug primer erover?
- Als doe het zelver : best 1 component ?

Dank voor jullie raad/ expertise
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Roelof » 06 Mei 2018, 09:20

Hallo Dixiepaks.

Losse verf grondig verwijderen, begin met gewoon afsteken, daarna de plekken goed schuren. totdat de overgang van de 1e naar de 2e laag niet meer voelbaar is.
Zolang alleen de 1e laag los heeft gelaten en de lagen daaronder goed vastzitten hoeft er niet opnieuw primer op.

Plamuur direct op het staal is niet goed.
Op staal altijd eerst een goede laag primer aanbrengen (2 of 3 keer met kwast of roller). Zorg dat het staal zo ruw mogelijk is, voor een goede hechting van de primer. Daarna plamuren als het nodig is.
Als de plamuur laag erg dik moet worden zou ik een epoxy plamuur kiezen, deze krimpt minder.
Voor dunne lagen heb ik ook goede resultaten gehad met plamuur van Action.
Plamuur mooi glad schuren (ik zet over het plamuur ook weer primer).

Dan de gehele boot machinaal schuren met een niet al te grove korrel (P180 of P220)
Goed stofvrij maken en voor het schilderen nog een keer afnemen met een vochtige doek (natuurlijk wel even laten drogen). Voor het mooiste eindresultaat schilder ik met een goede kwaliteit roller.
Met 1 componenten verf gebruik ik Mohair rollers. Voor je deze gebruikt eerst even omwikkelen in schilderstape en dit er rustig weer vanaf trekken. Hierdoor worden losse haartjes uit de roller verwijdert.

Bij 1 componenten verf geef ik de voorkeur aan een verf welke met gekookte lijnolie gemend kan worden. Door een beste scheut gekookte lijnolie toe te voegen, vloeit de verf enorm mooi en droogt ook snel.
Wees niet te zuinig met de gekookte lijnolie, op 750 ml kan makkelijk 1 koffiekop (wit plastic kantine bekertje) lijnolie.
Goed mengen, ook langs de zijkant en bodem van het blik.
Gekookte lijnolie vindt je bij de Gamma, Praxis en andere dhz winkels.

Hoop dat bovenstaande duidelijk is beschreven.

Suc6, kunnen we de schilderbeurt volgen met een foto reportage? :D

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Mei 2018, 14:02

Thx , ik zal proberenhier af en toe een update te zetten als we eraan beginnen.. spijtig dat je hier de foto's nog steeds ergens moet hosten vooraleer je de url hier kan plakken.. :-(
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Roelof » 06 Mei 2018, 22:18

Ik ben niet helemaal zeker over de verf welke ik gebruikt heb, volgens mij was het Epifanes PU verf. Mengen met lijnolie werd geadviseerd door een professionele schilder.
Omdat ik niet 100 % zeker ben over de verfsoort ( PU ?); controleer voor de zekerheid of polyurethaan verf gemengd kan worden met gekookte lijnolie voor je verf gaat kopen .

(project foto's zijn leuk op het forum maar natuurlijk niet verplicht)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Binnetie » 07 Mei 2018, 20:58

Ik wil niet het topic kapen, maar ik zit met een soortelijke kwestie.
Mijn romp is op een paar kleine plekjes na nog prima. Ik heb deze geschuurd met korrel 220. Ik zag een paar barstjes in de lak deze heb ik open gemaakt en de randen vlak geschuurd.
Afbeelding

Hierna heb ik er voor de zekerheid wat primer op gesmeerd zodat de plamuur wat beter hecht.
Maar wat doe ik nu met de rest van de romp, alles is netjes halve een paar plekjes. Ook een plekje was wat dikke dan het omringende deel, dit voelde je ook en heb ik weer vlak met de rest geschuurd tot op 1 van de onderlagen. Ook hier heb ik primer gedaan. Zal ik nu de hele romp in de primer zetten? Dit heb ik ook met de opbouw gedaan.

De spuiter zegt dat hij er zo overheen kan spuiten, maar bij een andere boot eigenaar zei hij dat er toch eerst 2-3 lagen Pre-Kote op moesten (beide 1 componentsysteem).
Als grondverf gebruik wil ik ook International Pre-Kote gebruiken. Er staat me iets van bij dat Pre-Kote alleen kan als je er een laag primer onder hebt. De geplamuurde delen schilder ik sowieso over met primer zodat de plamuur wat afgesloten is.
Is het nodig om de romp dus in de primer en Pre-Kote te zetten of kan er wel zo over het bestaande verfsysteem gespoten worden?
Binnetie
 

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Mei 2018, 21:52

Die dikke plek op de foto is volgens mij gewoon een losgelaten stuk waar lucht onder zit,ik zou het er uit steken tot op het blanke staal en dan weer opbouwen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Mei 2018, 22:59

Roelof schreef:Ik ben niet helemaal zeker over de verf welke ik gebruikt heb, volgens mij was het Epifanes PU verf. Mengen met lijnolie werd geadviseerd door een professionele schilder.
Omdat ik niet 100 % zeker ben over de verfsoort ( PU ?); controleer voor de zekerheid of polyurethaan verf gemengd kan worden met gekookte lijnolie voor je verf gaat kopen .

(project foto's zijn leuk op het forum maar natuurlijk niet verplicht)

Groet,
Roelof


Ik heb de epifanes monourethane verf vermengd met owatrol(wat uiteindelijk niet veel anders is dan gekookte lijnolie).

Had hetzelfde probleem met afbladderende verf en roest. Heb eerst alles grof geschuurd(korrel 80) met een excentrische festool roest zo veel mogelijk weggehaald en in de owatrol gezet. Daarna alles compleet in de epifanes multi marine primer 2x en daarna 2 lagen monourethane

Zit nu al 5 jaar goed, op een enkel roest plekje wat terug komt( had ik beter mn best op moeten doen)
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Roelof » 08 Mei 2018, 08:23

@ Binnetie

Als het alleen om een paar plekjes gaat zou je kunnen overwegen om alleen deze plekjes goed te schuren, te behandelen met een goede primer en daarna te schilderen in de juiste kleur. Er zijn verf leveranciers die de kleur kunnen meten en exact dezelfde kleur verf kunnen maken zodat verkleuring door veroudering (bijna) niet opvalt.
Primer is een anti corrosive, een roest werende verf. Hier komt meestal een grondverf over om de afwijkende kleur van de primer af te dekken en doorschijnen van de primer door de laklaag te voorkomen.

Het product Pre-coat ken ik niet, is dat een soort grondverf?
Primer over een bestaande verflaag draagt weinig bij. Als Pre-coat dit vereist zou ik een ander product kiezen.
In principe zou een eindlaag (lak) direct over de oude verf moeten kunnen mits deze goed geschuurd is en niet met een andere kleur gewerkt gaat worden.

Bij twijfel zou ik eerst een proefstuk maken bv op de spiegel, bevalt het niet dan is het te overzien wat hersteld moet worden.

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Binnetie » 08 Mei 2018, 08:50

Owatrol is goed spul. Ik had het eerder moeten hebben.
Ik heb op sommige plekken gemerkt dat 2x primer veel beter werkt (eigen wijs om op sommige plekken 1 laag te doen). Je ziet dan na een paar weken kleine roeststipjes er doorheen komen. Dit met International Yacht Primer, daarom doe ik dat nu 2x in de primer.

Ik zit nog te twijfelen of ik de romp in de primer ga zetten en daarna 2-3 Pre-Kote de plekjes plamuur, die plekjes even primer en daarna laat spuiten. Die laatste is wel de meest veilige keus maar wel flink wat meer werk.

@Roelof je bent me in dezelfde minuut net voor. De romp is nu gebroken wit van kleur en we gaan hoogstwaarschijnlijk naar donkerblauw.
Pre-Kote is een grondverf, informatie: https://international-yachtpaint.com/nl ... f/pre-kote. Technisch blad: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/akzo ... 1102164407

Uit het technisch blad haal ik het volgende:
APPLICATIE EN GEBRUIK
Voorbehandeling: REEDS GESCHILDERDE OPPERVLAKKEN
In goede staat: Reinig het oppervlak met een geschikte ontvetter, afspoelen met leidingwater en laten drogen. Schuur
met schuurpapier in de grofte P280­-P320. 
In slechte staat: Verwijder alle vorige lagen en primer het oppervlak.


Dit zou betekenen dat er geen primerlaag onder hoeft te zitten als de verf verder nog goed is. De opbouw heb ik wel helemaal in de primer gezet. De Pre Kote is in wit en grijs-blauw leverbaar, ik denk dat dit ook een middel is om als tussenlaag te gebruiken wanneer je van een lichte naar een donkere kleur wilt.
Binnetie
 

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 14 Mei 2018, 18:10

Hier wat foto's van ons projectje...

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten