Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor broekie » 05 Mei 2018, 20:46

Je moet dan inderdaad de as uit de pomp demonteren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor aadbloem » 05 Mei 2018, 21:34

Dat is niet nodig, hij heeft ook een kortsluitkraan.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 06 Mei 2018, 09:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor broekie » 06 Mei 2018, 06:51

Als je de as wil opwerken waar hij de stuurpomp in gaat, moet hij gedemonteerd worden. Van de zuigerstang van de cylinder kun je beter afblijven, die zal verchroomd zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor jkos » 06 Mei 2018, 12:51

Als ik het zo begrijp steekt het probleem de kop op na langere tijd te hebben gevaren.
Voordat je nou de stuurpomp uit elkaar haalt zou ik zelf het volgende doen:
Zodra het probleem de kop opsteekt de wal opzoeken en afmeren, vervolgens tussen de stuurpomp en de cilinder ergens een koppeling een beetje “lossen”.
In ieder geval zover dat het systeem zijn druk kwijt kan.
Er zijn dan twee opties,
Of de pomp loopt lichter: dan zit het in het achter de pomp gelegen gedeelte.
Als de pomp niet lichter loopt zit het waarschijnlijk in je pomp. (Wat mij sterk lijkt)
Succes.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 06 Mei 2018, 13:25

Apart verschijnsel....

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het komt door het warm worden van je olie? Zo spannend is dat niet bij een dergelijk systeem.
Zou je misschien in de haven kunnen testen door een tijdje een fohn op je pomp te zetten en kijken of het verschijnsel zich dan ook voordoet. Maar dan nog lijkt het me stug dat de toleranties in je pomp dusdanig krap zijn dat het het zo zwaar gaat.

Dat aparte tankje voor je olie, is dat ook van VETUS of zelfbouw? Kan het zijn dat je daar druk in op gaat bouwen als alles wat warmer wordt na verloop van tijd?
( geen mijn bek ook maar een douw, maar die pomp lijkt me echt stug. En als het wel zo is zou ik er ook mee terug gaan ipv asjes afdraaien o.i.d)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 06 Mei 2018, 15:36

Tankje is origineel Vetus met zo’n dop met ventiel.
Zou die niet goed werken?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 06 Mei 2018, 16:27

Tankje is origineel Vetus met zo’n dop met ventiel.


In dat geval lijkt het me stuk. Maar als het moment dat het zwaar gaat komt kun je altijd even het dopje eraf halen om uit te sluiten.
Blijf het een raar verschijnsel vinden.
Voordat er hydraulisch roerwerk in kwam nooit problemen gehad?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 06 Mei 2018, 16:54

Boot heeft altijd hydraulisch stuurwerk gehad (zat er al in toen we de boot kochten).
Was alleen een pomp zonder kleppen en dat stuurde zwaar omdat dat dacht ik zo hoort bij een pomp zonder kleppen.
Het stuurt nu ook anders zwaar dan toen. Toen was het continue, nu alleen na een paar uur varen.
Maar tankje stuk? Dat zal dan alleen de dop kunnen zijn. Zal eens kijken of die anders los te krijgen zijn.
Zodra we weer gaan varen (morgen of woensdag) ga ik alle adviezen eens proberen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 06 Mei 2018, 17:15

Maar tankje stuk? Dat zal dan alleen de dop kunnen zijn. Zal eens kijken of die anders los te krijgen zijn.


Nee nee....dat denk ik niet hoor.
Dacht wellicht is het zelfbouw en is de ontluchting niet goed of vergeten, maar dat lijkt me in dit geval stug. Daarintegen zou ik zodra het zwaar gaat wel even kijken of het zonder dop beter gaat, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten. Kleine moeite al acht ik de kans nu klein dat dat het is.

Maar het stuurde dus ook al zwaar voordat deze pomp erin zat...hmmm....dan zit het toch ergens in je roerwerk vermoed ik. Die kleppen zorgen er enkel voor dat je roer in een bepaalde stand blijft staan als je je stuurwiel loslaat. Heeft voor de rest weinig te maken met het al dan niet zwaarder gaan van het draaien aan je stuurwiel.

Maar vraagje: waarom een hele nieuwe pomp met kleppen gekocht? alleen een losse klep was een stukje voordeliger geweest.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 06 Mei 2018, 17:30

Zou het nog kunnen, dat de vorige eigenaar (die het schip zelf afgebouwd heeft) de koperen leidingen gekneld heeft zonder steunhuls? En dat door een deels dichtgeknepen koperen leiding het goed gaat als de olie nog niet warm is maar fout gaat als deze door warmte uitzet?

Het roerwerk kan niet fout zijn, dit is een aangehangen roer. Is niks meer dan 2 duimen die in een oog zitten. Daar kan onmogelijk iets zwaar aan gaan lopen. Sterker nog, door de speling tussen de duimen en ogen sta je continue te corrigeren.
Toch heb ik ergens meegekregen dat stuurpompen zonder kleppen gebruikt worden voor zeiljachten zodat men de druk op het roerblad kunnen voelen, wat dan bij zeilen weer wel belangrijk blijkt te zijn.
Het zwaar sturen is ook echt heel anders nu. Toen was het dat je dus druk op het roer voelde en dat dit naarmate je meer stuurde steeds meer druk gaf en dan steeds zwaarder ging.
Nu krijg ik het stuurwiel nauwelijks rond, al gelijk bij het eerste beetje sturen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten