Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 04 Mei 2018, 17:43

Afgelopen paar dagen gevaren en ik blijf problemen met de hydraulische besturing hebben.
Deze is opgebouwd uit een (1 jaar oude, nieuw gekochte) Vetus HTP30 pomp met kleppen, 10 mm koperen leidingwerk, de stuurcilinder Vetus MTC5210 en een apart tankje voor de hydraulische olie.
Koperen leidingen zijn plusminus 6 mtr lang.
Volgende is het probleem. Bij langer stilliggen draait alles soepel en licht, aan het begin van de dag stuurt ook alles soepel en licht. Maar na een uur of 5-6 varen begint het sturen steeds zwaarder te gaan tot bijna niet meer rond krijgen van het stuurwiel.
Wat kan dit zijn? Heb alle koppelingen nagekeken, nergens lekt olie. Vorige seizoen meerdere keren ontlucht. Weet niet meer wat dit kan zijn. Iemand nog ideeën waar ik naar kan kijken?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Hans van Zijl » 04 Mei 2018, 20:28

Is het mogelijk dat je roer zwaar gaat bewegen na 6 uur. Maak de cilinder een keer los en voel of je roer dan zwaar gaat.

Hiermee kan je uitsluiten of het je roer is of je besturing.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor broekie » 05 Mei 2018, 07:24

Bij mij moest de as van het stuurwiel licht opgeschuurd worden waar hij in de stuurpomp gaat. Als hij warmer wordt en uitzet kan hij zwaar gaan.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 05 Mei 2018, 08:43

Maar dan heb je de hele pomp uit elkaar moeten halen vermoed ik om de as te kunnen schuren?
Zouden ze bij Vetus die speling te krap houden?
Het lijkt er wel op dat er door warmte wat uitzet waardoor er iets zwaar gaat lopen, zoiets had ik ook al bedacht, alleen geen idee wat het kan zijn.
Roer lijkt me haast uitgesloten, dit is een aangehangen roer.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor aadbloem » 05 Mei 2018, 10:16

Het kan ook de stuurcylinder zijn bij je roer. Bij mij zit tussen de beide aansluitingen bij de stuurcylinder een kortsluitkraan (waarom? geen idee... wie??) en als ik die omzet dan kan ben ik alleen bezig met rondpompen zonder dat de cylinder en het roer bewegen? Heb je die ook? dan is het makkelijk testen, de cylinder en het roer sluit je dan uit. Alleen het roer uitsluiten? Roer losnemen van de cylinder misschien?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor jkos » 05 Mei 2018, 11:12

aadbloem schreef:Het kan ook de stuurcylinder zijn bij je roer. Bij mij zit tussen de beide aansluitingen bij de stuurcylinder een kortsluitkraan (waarom? geen idee... wie??) en als ik die omzet dan kan ben ik alleen bezig met rondpompen zonder dat de cylinder en het roer bewegen? Heb je die ook? dan is het makkelijk testen, de cylinder en het roer sluit je dan uit. Alleen het roer uitsluiten? Roer losnemen van de cylinder misschien?


De kortsluitkraan dient er (meestal) voor om bij een eventueel defect over te stappen op handmatige besturing.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor aadbloem » 05 Mei 2018, 11:16

jkos schreef:De kortsluitkraan dient er (meestal) voor om bij een eventueel defect over te stappen op handmatige besturing.

Dank, heb ik me nooit gerealiseerd. Ik heb inderdaad een nood-helmstok liggen in het achterruim :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 05 Mei 2018, 12:15

Ja, die kortsluitkraan (en nood helmstok) heb ik ook.
Zal inderdaad volgende keer als ie zo zwaar stuurt eens kijken wat er gebeurt als ik de kortsluitkraan dicht zet.
Of dan het stuurwiel zwaar gaat of de nood besturing.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor eagle » 05 Mei 2018, 14:44

Jorisss schreef:Ja, die kortsluitkraan (en nood helmstok) heb ik ook.
Zal inderdaad volgende keer als ie zo zwaar stuurt eens kijken wat er gebeurt als ik de kortsluitkraan dicht zet.


De kortsluitkraan staat normal dicht..

Bij nood zet je hem open; dan kan de olie vrij van de ene kant van de stuurcilinder naar de andere kant daarvan, als het roer wordt bewogen met de helmstok..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 05 Mei 2018, 16:50

Uhhh, dat bedoel ik :oops:
Natuurlijk staat ie normaal dicht
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten