bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 10 Apr 2018, 10:08

en we weten allemaal als je een boot hebt of wil moet je alles zelf kunnen of heeeeeele
diepe zakken hebben!
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 29 Apr 2018, 09:40

Afgelopen twee weken de kajuit van binnen af geverft en thuis het plaatwerk voor in
de boeg gemaakt zodat ik op mijn rug kan liggen met isoleren. komende week alles in
de kuip opruimen en alle betimmering er uit slopen zodat we ook hier alle roest kunnen
verwijderen en een nieuw verfje kunnen smeren. zal ff werk zijn aangezien de motor er
ook ff uit zal moeten. tussen het verven, als je toch iedere keer moet wachten tot de
verf droog is, is de isolatie in de kajuit aan de beurt genoeg te doen dus maar we komen er wel.
zal deze week weer foto s maken van de voortgang.

al mijn houtwerk wordt behandeld met woodseal pro een organisch inpregneer middel dat
hout waterdicht maakt en de levensduur met tien a vijftien jaar verlengt in natte buiten
omstandigheden (tuinmeubels etc) dus in de boot rot dat noooooit meer. bijkomend voordeel
van woodseal is dat je er gewoon over kunt verven en beitsen. tis niet goedkoop, 60 euries voor 2,5
liter. wat mij opvalt als ik met mensen in de haven praat niemand het spul kent
dus google er is naar want je hout gaat een leven mee. zeker op plaatsen waar je niet
makkelijk meer aankomt is het aan te bevelen. je hebt ook een versie die je met verf kan vermengen
die heet paintseal pro, kan wel alleen in water gedragen verf. in principe hoef je naar behandeling en
een keer beitsen verder niets meer aan je hout te doen dan af en toe een keer opnieuw beitsen. geen
gedoe meer met tig lagen banke lak en een hoop schuurwerk. ik heb de woodseal ook op mijn teak
tuintafel en water blijft net als op de auto gewoon erop liggen en trekt niet meer in het hout. je hebt
nu ook een woodseal met uv blokker dus je teak vergrijst ook niet meer.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 04 Mei 2018, 05:54

ff een paar plaatjes, wat heeft een mens een zooi nodig om te werken. inmiddels
is een hoop mee naar huis genomen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor swiex » 05 Mei 2018, 19:05

aatv schreef:Afgelopen twee weken de kajuit van binnen af geverft en thuis het plaatwerk voor in
de boeg gemaakt zodat ik op mijn rug kan liggen met isoleren. komende week alles in
de kuip opruimen en alle betimmering er uit slopen zodat we ook hier alle roest kunnen
verwijderen en een nieuw verfje kunnen smeren. zal ff werk zijn aangezien de motor er
ook ff uit zal moeten. tussen het verven, als je toch iedere keer moet wachten tot de
verf droog is, is de isolatie in de kajuit aan de beurt genoeg te doen dus maar we komen er wel.
zal deze week weer foto s maken van de voortgang.

al mijn houtwerk wordt behandeld met woodseal pro een organisch inpregneer middel dat
hout waterdicht maakt en de levensduur met tien a vijftien jaar verlengt in natte buiten
omstandigheden (tuinmeubels etc) dus in de boot rot dat noooooit meer. bijkomend voordeel
van woodseal is dat je er gewoon over kunt verven en beitsen. tis niet goedkoop, 60 euries voor 2,5
liter. wat mij opvalt als ik met mensen in de haven praat niemand het spul kent
dus google er is naar want je hout gaat een leven mee. zeker op plaatsen waar je niet
makkelijk meer aankomt is het aan te bevelen. je hebt ook een versie die je met verf kan vermengen
die heet paintseal pro, kan wel alleen in water gedragen verf. in principe hoef je naar behandeling en
een keer beitsen verder niets meer aan je hout te doen dan af en toe een keer opnieuw beitsen. geen
gedoe meer met tig lagen banke lak en een hoop schuurwerk. ik heb de woodseal ook op mijn teak
tuintafel en water blijft net als op de auto gewoon erop liggen en trekt niet meer in het hout. je hebt
nu ook een woodseal met uv blokker dus je teak vergrijst ook niet meer.



Wij van w.c. eend, adviseren w.c. eend? :lol:

Nee hoor, grapje maar dat spul gebruikt mijn vrouw ook voor de behandeling van haar logo op honden hals bandjes.
Is echt goed spul, je ziet namelijk gewoon de druppels erop liggen.

Heb je trouwens ook foto's van de vloer? Hier ben ik namelijk wel benieuwd naar. :)


edit: typo's
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 05 Mei 2018, 20:14

als ik het laatste stuk geverft heb en daarna de boot opgruimt zal ik ff foto s van het geheel maken.
voor nu nog ff verf en lichte roest krabben, echt zin in haha wel vandaag twee spanten die los waren
gekomen van de bodem weer vast gelast en meteen maar twee kikkers in het midden van de boot
bijgezet. nu nog beugel voor het zwemplateau maken en aanlassen dan is alle laswerk klaar.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor swiex » 05 Mei 2018, 20:21

Ik wacht het even af. ;)
Maar ben benieuwd naar het resultaat.
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Semrey » 07 Mei 2018, 11:06

Haha, mooi om die foto's zo te zien: erg herkenbaar als je om je heen kijkt. Ben benieuwd wat je er van gaat maken :D.
Watersport Friesland: Heerlijk varen onder de avondzon.
Semrey
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 Mei 2018, 10:58
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 08 Mei 2018, 04:57

even een tip tussendoor,


ik heb van Roelof de formica over gekocht die hij hier had aangeboden. al snel kwamen we aan de telefoon
in gesprek over hoe lijm je dat nu het beste. roelof was al met contactlijm bezig geweest en dat gaf geen
bevredigende resultaten. toen dachten wij aan polymax van bison. nu wil het geval dat ik een tube Pattex-one for all,
das een vergelijkbaar product, open had en ik heb een lijmtest gedaan zoals afgesproken met roelof.

ik heb een stukje formica op een stukje 15mm okoume geplakt met de pattex, gewoon erop geplakt zonder
aanpersen oid. na een uur drogen heb ik het geheel voor een paar uur in een bak water gegooid, daarna 24
uur in de diepvries gedaan en vervolgens een uur afgebakken op 100 graden in de oven. de formica zit nog
als een huis en zelfs aan de okoume is niets te zien. we kunnen dus stellen dat een goede lijmkit prima geschikt
is om formica of HPL te verlijmen! enige wat in mijn ogen een klein nadeel kan zijn is de snelle droogtijd als
je grote opervlakten wil maken maar er zal ongetwijfeld een lijmkit zijn die een langere sluitingstijd heeft.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 13 Mei 2018, 19:52

laatste paar dagen lekker, ahum, verf aan het krabben geweest in het kuipgedeelte en de bilge.
ben er bijna mee klaar gelukkig, ben het verf krabben langzaam wel ff zat na een half jaar pff.
roest valt gelukkig mee en er hoeft nog nix gedubbeld te worden wat aangeeft dat het bootje
ondanks een en hier en daar twee laagjes verf aan de binnenkant goed uit de strijd gekomen is!

enige twijfelachtige punt is waar de uitlaat in de spiegel zit. op dit moment nog voor een paar jaar
bruikbaar maar zo als met alles als je toch bezig bent, en nu kun je er makkelijk bij, vervangen we
de doorvoer en de zwanehals ook maar meteen voor een roestvrijstaal exemplaar. hebben we daar
ook geen omkijken meer naar. zover ik nu kan zien is dat het laatste twijfelachtige punt aan de boot.

hoop eind van de maand het verven in de kuip en de uitlaat klaar te hebben en de motor terug te plaatsen.
kunnen we langzaam met het interrieur beginnen. grootste gedeelte van de vloeren heb ik reeds gemaakt
en staan klaar voor montage.

voor de mensen die mijn renovatie volgen en het idee hebben om een boot te kopen, je moet veel zelf
kunnen aangezien ook mijn boot er best goed uitzag bij aankoop en op het eerste gezicht een beetje werk
had. :D vond ik het toch beter een renovatie te doen om er lang plezier van te hebben zonder er elk jaar
meer aan te werken dan te varen!
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Roelof » 14 Mei 2018, 06:18

aatv schreef:--/--
voor de mensen die mijn renovatie volgen en het idee hebben om een boot te kopen, je moet veel zelf
kunnen aangezien ook mijn boot er best goed uitzag bij aankoop en op het eerste gezicht een beetje werk
had. :D vond ik het toch beter een renovatie te doen om er lang plezier van te hebben zonder er elk jaar
meer aan te werken dan te varen!


Het zouden mijn woorden kunnen zijn :lol:
Ook onze boot hebben we gekocht onder het mom van een opknapper maar het is een complete renovatie geworden :mrgreen:
Alles demonteren / slopen, ontroesten en conserveren, daarna weer opbouwen met de nodige veranderingen.

Behalve veel zelf kunnen doen zou ik willen aanvullen: Je moet er ook veel tijd voor kunnen uittrekken en ook financieel de mogelijkheid hebben.
Het grote voordeel is dat je de boot precies zo kunt maken zoals je zelf wilt en dat je later geen verrassingen krijgt.

@Aat:
Je hebt het tempo er goed inzitten, ik mocht willen dat wij ook zo snel waren.
Wanneer verwacht je de boot vaar klaar te hebben?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten