motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blijft?

algemene discussies

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor henkvd » 01 Mei 2018, 16:04

Aantonen kan je alleen op basis van proefvaart, er is geen wettelijk erkend certificaat of wat dan ook voor begrenzing.
Lezen we de vraag nog, TS is bezig met VB, moet alleen overvaren en zoekt hier naar de mogelijkheden.

_ Niets veranderen, registreren en iemand met vaarbewijs meenemen is de weg van de minste weerstand.
_ 1 Schroef er af, niet registereren is ook een mogelijkheid
_ Over de weg dmv trailer is ook een optie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor bas » 01 Mei 2018, 19:35

Heb je wat meer details over de boot?

Is het een SeaRay 260? Dan valt zelf traileren wss al af i.v.m. de breedte/gewicht.

En van waar naar waar wil je gaan varen?

Zo te zien is het import dus zorg ook voor de juiste uitrusting als brandblusser, dodemanskoortje, zwemvesten, (check ff, wellicht vergeet ik wat) mocht dat niet aan boord liggen.
En om het compleet te maken.....haal eerst die radar eraf en demonteer de marifoon anders moet je daar ook papieren voor hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor roadrunner » 03 Mei 2018, 23:24

Best inderdaad iemand meevragen die een geldig VB heeft om over te varen en dan zelf je VB2 halen.

Heb in B mijn algemeen stuurbrevet gehaald (komt zowat overeen met jullie VB2) ondanks het feit dat mijn boot slechts 13 km/uur kon halen (2 oudere motoren die dan nog vermoedelijk bijgesteld waren) lengte 10 meter, dus daar ook geen VB-verplichting. ;)
Heb inmiddels de beide motoren vervangen door 1 motor maar haal nu wel 38 km/uur (140 pk-3.800 toeren) :o
Mijn registratie (B) is min 20 km uur (ID-nummer max. 10 cm hoogte - boten boven 20 km hebben in B nummer van min. 20 cm hoogte).
Als ze bij controle gas open trekken riskeer ik wel een boete i.m.v. foute registratiepapieren/nummer maar VB is in ieder geval in orde.
Boot gekocht om lekker te gaan toeren, (max 2.000 toeren 12/13 km/u) en niet om de auto's aan wal te gaan poetsen met mijn golven. :lol:
Enige tegenvaller tot hiertoe : boot is met 1 aandrijving veel minder koersvast dan met de 2.
Vergt veel aandacht en voortdurend bijsturen (zwalpen) :( Dus als ze nog goed zijn hou je best je beide motoren..
succes
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mei 2018, 00:06

roadrunner schreef:Boot gekocht om lekker te gaan toeren, (max 2.000 toeren 12/13 km/u) en niet om de auto's aan wal te gaan poetsen met mijn golven. :lol:
Enige tegenvaller tot hiertoe : boot is met 1 aandrijving veel minder koersvast dan met de 2.

Dat heeft weinig tot niets te maken met het feit dat er maar één motor in staat, maar simpelweg met het feit dat zo'n boot (vermoedelijk een halfglijder) niet gebouwd is voor zo'n sukkeldraf.
Ik heb ook maar één motor, maar een waterverplaatser met een Vmax van 13 kmh en daar hoef ik echt niet continue mee te sturen.

Vraag me dan ook altijd af waarom mensen een halfglijder kopen en er vervolgens met een sukkeldrafje mee door de Friese slootjes gaan tuffen, en hekgolf van heb ik jouw daar trekkend.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor Svalk » 14 Aug 2018, 21:52

Iets met hypothetisch ??? 8-)
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor pascall » 15 Aug 2018, 05:57

Die radar mag je gewoon laten zitten, als je hem maar niet gebruikt.
Kost je wel een kleine bijdrage per jaar aan.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor Gruttepier » 15 Aug 2018, 08:02

1 van de zaken waarom waterpolitie jouw wil aanhouden is om je gedrag.
Dus te hard varen waar het niet mag, gas even 5 seconden opentrekken. Zwieberend varen, gelal van beschonken opvarenden, zenuwachtig wegvaren als je pilitie ziet en andere punten waarop je aandacht trekt.

Als jij normaal vaart is de kans heel klein dat ze je aanhouden.
Jouw boot moet 20 kmp per uur kunnen varen, met een niet functionerende motor haalt hij dat niet. Idd schroef eraf, bougies eruiten en van de brandstof en start afkoppelen. Motor is "defect" en kan de boot niet meer voortstuwen waardoor de combinatie geen snelle motorboot meer is. Schroef ook niet aan boord hebben, laat die opsturen via postnl. Bougies ook ver uit het zicht, ze gooien je boot echt niet overhoop.

Je moet alleen wel zeker zijn dat hij echt niet harder gaat dan 20 op 1 motor.

Wat je ook kan doen is de boot aankopen en in de buurt een tijdelijke ligplaats huren, dan ben je altijd nog stukken goedkoper uit dan wanneer je gepakt wordt en het scheelt je enorme stress en sleutelwerk.
Vb1 halen in de tussentijd en evt vba, en anders vb2 gebieden vermijden.
Gruttepier
 

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor kajoe » 15 Aug 2018, 08:20

het regelement zegt ,,kan of mag ,harder dan 20 km ,dus word er niet gekeken of je 1 of meerdere motoren hebt en harder kan varen ben je vaarbewijs plichtig ,ten zij je kan aantonen dat je of de andere motor zo hebt bewerkt dat je hem niet kan gebruiken of het zo geregeld hebt dat ze afgesteld zijn zodat je niet harder kan varen ,maar op een motor varen met een klein bootje geeft erg veel stuurwerk .
maar waarom niet gewoon even het vaarbewijs halen ,of zorgen dat je niet boven de snelheden komt ,
eerlijk gezegd is de kans dat je gecontroleerd word niet erg groot ,maar ja iedereen maakt het voor zich zelf uit wat goed is .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten