motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blijft?

algemene discussies

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor guusss » 01 Mei 2018, 11:59

ik vraag het omdat ik bezig ben met vaarbewijs maar dus nog niet heb en een boot kan kopen die ik dan zsm moet ophalen anders gaat hij naar een ander.

als ik dan 1 motor zou uitschakelen dan zou ik dus alvast kunnen ophalen en in de jachthaven aanleggen.

andere vraag die ik me opeens bedenk,
de verkoper zegt dat er geen km teller in zit maar dat je met gps zou kunen zien hoe hard je gaat.
maar nu vraag ik me af,
als je staande wordt gehouden, hoe bepaald de politie dan hoe hard de boot eigenlijk kan om zo te bepalen of een vaarbewijs verplicht is?
gaan ze dan zelf op volle toeren met de boot varen en een politie boot er naast die kijkt wat zijn max snelheid is?

ik moet eerlijk zeggen dat hoe meer ik leer uit het vaarbewijs boek hoe raarder ik vaarregels begin te vinden.

je mag blijkbaar zonder enige ervaring of vaarbewijs zomaar met een joekel van een zeilschip van 19 meter het rijnvaart kanaal op?
bizar


en ja hij heeft echt twee motoren en is officieel 8,5 meter:
Afbeelding
guusss
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 21:02
ligplaats:
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor HappyHarry » 01 Mei 2018, 12:22

Uhm.., ik heb ook eens (even) een boot van 8 meter met 2 motoren gehad hoor, ze bestaan, en... een draaikolk in de tank..!

Even een correctie aan de TS, de maximale lengte zonder VB is 15 meter.
Laatst gewijzigd door HappyHarry op 01 Mei 2018, 12:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor aadbloem » 01 Mei 2018, 12:24

guusss schreef:als ik de regels lees dan staat er letterlijk dat je geen vaarbewijs nodig hebt als de motorboot korter is dan 20 meter en niet harder kan dan 20km/u mits je ouder bent dan 18.
20 meter? Het is toch 15 meter of is dat veranderd naar 20 sinds ik mijn vaarbewijs haalde?
Antwoord op je vraag: Als de boot sneller KAN varen met de aanwezige motorisatie (al is een deel defect, in puin gedraaid en nog niet hersteld etc etc) dan is de verantwoordelijke schipper/stuurman gewoon vaarbewijsplichtig.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor guusss » 01 Mei 2018, 12:29

excuus 15 meter
guusss
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 21:02
ligplaats:
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor henkvd » 01 Mei 2018, 12:33

Iemand meenemen met vaarbewijs is het gemakkelijkst om over te varen, lukt dat niet, haal je er 1 schroef af, kom je nooit boven de 20 km per uur.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor guusss » 01 Mei 2018, 12:35

maar het komt er dus op neer dat het een totale gok zou zijn van de waterpolitie hoe hard je boot eigenlijk kan?
guusss
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 21:02
ligplaats:
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor aadbloem » 01 Mei 2018, 12:40

guusss schreef:maar het komt er dus op neer dat het een totale gok zou zijn van de waterpolitie hoe hard je boot eigenlijk kan?

De jongens van de waterpolitie hebben daar wel aardig inzicht in hoor en als je het niet eens ben met het procesverbaal dan kan je dat gewoon bij de OVJ en/of rechter aanvechten door in bezwaar te gaan.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Mei 2018, 12:47

guusss schreef:maar het komt er dus op neer dat het een totale gok zou zijn van de waterpolitie hoe hard je boot eigenlijk kan?

Nee ...
Als ze het niet vertrouwen, komen ze gewoon aan boord en trekken ze met een hand-held gps gewoon het gas open.
En ze vertrouwen het al niet als je met zo'n schip als op de foto zonder registratie rondvaart.
En geloof me, die jongens kennen hun pappeheimers ....

Dat de regels inzake VB in NL raar zijn, zal niemand ontkennen. We hebben echter een sector met een hele dikke vinger in de pap die er tot op heden in is geslaagd de invoering van een algehele VB plicht tegen te houden. Helaas .....

Alle creatieve ideen voor je ten spijt, de enige manier om een schip legaal te begrenzen is een permanente, niet te omzeilen techische ingreep.
Laatst gewijzigd door R.C.Grootveld op 01 Mei 2018, 14:23, in totaal 2 keer gewijzigd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor bas » 01 Mei 2018, 13:01

Oom agent springt bij twijfel idd gewoon aan boord om zelf even te testen hoe hard het allemaal kan.

Maar scherp opgemerkt van iemand: regel eerst ff registratienummers. Anders weet je zeker dat alle ogen op je gericht zijn ;)

Leuk speelgoed trouwens!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: motorboot die met 1 uitgeschakelde motor onder 20km blij

Berichtdoor kajoe » 01 Mei 2018, 15:51

al eens eerder vermeld .
bij ons hebben we een keer een speedboot staande gehouden om dat hij geen registratie had en een motor van 120 pk dus controle .
de man zij dat de motor was afgesteld zodat hij niet harder kon dan 20 km maar kon het niet aantonen ,dus een pv hij heeft het laten voorkomen en water politie heeft vaar proeven genomen e, ja hoor het klopte ,maar de man moest van de rechter de afstelling laten vergrendelen zodanig dat hij niet de zaak kon veranderen ,
wij zijden toen dat je wel erg gestoord moest zijn om zoon zware motor op een bootje te zetten terwijl je het met een 15 pk, je ook af kon ,maar hij wou gewoon stoer doen er mee ,de vraag om even een vaarbewijs te halen tja veels te lastig en was al enkele malen gezakt .
maar hij werd na de tijd wel steeds in de gaten gehouden .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RuudM en 27 gasten