VP MD2b

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 27 Apr 2018, 22:52

Goedeavond allemaal,

Kunnen jullie mij verder helpen want mijn ideeen zijn op.

In onze boot (domp 740) ligt een volvo penta md2b. Deze liep al niet bij aankoop. Nu ben ik verzot op sleutelen en schroeven aan de techniek maar ik sta voor Eem raadsel.
De VP zit eruit alsof hij is gereviseerd, vreemde oranje kleur lak erop, kijkend in de motor zie ik heel veel zo goed als nieuwe onderdelen zitten.
Koelkanalen zijn schoon wat voor een direct gekoelde motor volgens mij best uniek is.

Er zit een gloednieuwe dynastart op, verse kleppen erin, nieuwe verstuivers welke ik zelf heb laten afpersen.

En ondanks dat allemaal slaat hij niet aan. Ik krijg het vermoeden dat er geen diesel in de verstuivers komt en dus word afgegeven aan de cilinder.
Lage druk opvoerpomp vandaag eens nagezien en deze geeft echt veel diesel door, inwendig membraam is niet gescheurd.

Ook heb ik het uitlaat spruitstuk los gehad en de cilinder afgesloten met een doek, deze doek word niet vochtig van de diesel maar word wel warm dus compressie is er op zeker!

Zelf verdenk ik de hoge druk opvoerpomp Bosch PFR 2K ervan te weinig druk op te bouwen om zo de verstuivers te openen. Wat denken jullie? En waar kan ik een tekening vinden van de PFR 2K? Zodat ik hem volgens fabrieksopgave kan bouwen.

En roep aub niet doe die motor weg want die is al 40 jaar oud want dat gaat niet gebeuren, ik hou van die oude diesels. Als ze lopen bonken en ploffen ze zooooo lekker
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor peter jansen » 27 Apr 2018, 22:59

Eerste test. Als je de hd leidingen losneemt van de verstuivers en je start een paar rondjes dan moet er diesel uit komen. Waarschijnlijk is dit nu niet het geval. Zoeken dus in de toevoer. Staat de stop hendel in de juiste positie? Of sluit die juist de toevoer af? Zit er toevallig nog een filter voor met eventueel een kogelklepje verkeerd om gemonteerd? Zo maar wat suggesties.

Vaak zit de oplossing in een simpel hoekje en kijk je er overheen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 28 Apr 2018, 01:54

MD2b heeft geen Stop-knop. Gestopt wordt door de toeren-hefboom op het regelaarhuis door de (verende) Stat. aanslag te drukken, waardoor de Regelaar naar "0" toeren zal regelen, ofwel stoppen.

1- Ontlucht de inspuitpomp aan de Toevoerzijde: Schroef zit in de kop van de banjobout waaraan de toevoerslang zit..

2- Controleer of de plunjers/regelstang in de inspuitpomp los zitten: Geef vol gas, druk daarna de Koudstart-knop langzaam in, en let hierbij op een "tikje" halverwege. Laat de koudstart-knop los; Deze mag niet terug veren, maar moet ingedrukt blijven staan. Indien niet; Neem het regelaar deksel weg. Geef vol gas, druk met een vinger de messing regelhefboom naar binnen tegen een lichte veerdruk in. Bij loslaten moet deze terugveren.

3- Check de persklepjes op vastzitten, door de twee klephouders boven uit de pomp te draaien, nadat de HD leidingen eraf zijn gedraaid (goed opletten; de kleine klepjes vallen er uit! Check de "O"- ring, die is vaak beschadigd)

4- Test de pompwerking: Monteer eea weer, maar laat de HD leidingen er nog af. Ontluchten, geef volgas, druk de Koudstart-knop in, tornen; Nu moeten er schoksgewijs kleine hoeveelheden diesel uit de persklep-houders komen.

Als dit allemaal goed is, eea monteren en HD ontluchten, daarna zou de motor moeten starten. Indien niet: Er is een fout gemaakt bij het monteren van de regelaar/centrifugaal gewichten...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor benE » 28 Apr 2018, 07:52

Op de HD pomp zit een ontluchtings boutje verborgen,deze zit plat in het huis.Heb je die ook open gehad,anders krijg je de motor nooit aan het lopen.Omdat dit boutje moeilijk te zien is,wordt dit vaak vergeten.Succes.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 28 Apr 2018, 09:50

Korte aanvulling, zoals eagle al omschreef is er geen stopknop aanwezig op deze motor. Stoppen doe je door een bepaald punt heen te gaan met de gashendel. Demonteer je de HD pomp zie je ook op het asje het woord stop staan.

Tot dusver klopt dit allemaal. Als de diesel uit de HD pomp met kleine pufjes moet komen dan heb ik dat punt al bereikt want dat doet hij wel. Als de HD leidingen eraf zijn. Alle ontluchtings schroeven staan dicht. Inmiddels weet ik ze allemaal wel te vinden zeg maar.

De zogeheten governor met de gewichtjes is voor mij nu de verdachte van het niet aanslaan. Omdat de koude startknop niet blijft hangen als ik hem indruk. Tijdens het indrukken voel je wel een weerstand en een klikje maar meer niet. Hij blijft ook niet hangen op dit moment ongeacht hoe de gashendel staat.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 28 Apr 2018, 10:38

Is de regelaar-veer wel aanwezig? Regelaardeksel weg nemen; Kijk naar de regelstang; Die moet iets uit het pomphuis steken. Druk er tegen, de pomp in, loslaten, nu moet de stang weer terug naar buiten veren.

Opzij aan het regelhuis zit een dop; Als deze wordt verwijderd kun je de gewichten zien van de governor (de twee stelschroeven Niet verstellen!). Met enig gepeuter kan met een kleine schroevendraaier een gewicht tegen de veer in naar buiten gedwongen worden. Dat moet zichtbaar zijn door beweging van de regelstang.

De Governor-as moet vastzitten: Opzij in het blok zit daarvoor een stelschroef; De punt daarvan moet in een groefje van het lagers-tussenstuk vallen.

In de kopse kant van de Governor-as moet een drukstiftje zitten, dat tegen de regelhefboom drukt.Vergeten?

Is de motor wel goed getimed? Merktekens op de tandwielen van kruk- en nokkenas?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 29 Apr 2018, 21:09

@eagle allereerst wil ik jou bedanken voor al je parate kennis en uitgebreide uitleg, helemaal te gek zoals jij het beschrijft en uitlegt.


Rondom die govenor zal ik het moeten zoeken verwacht ik, waarom? Dat kan ik niet vertellen maar mijn gevoel zegt dat daar wel eens het grote probleem kan zitten. Heb al eens de achter behuizing weg gehad en voel dan enkele asjes en stangen en zelfs een veer. Alleen heb ik die bewuste pin nog niet gevonden. Aankomende week nog eens gaan kijken met een spiegel zodat ik wat meer kan zien.

Graag ga ik eerst even terug naar de HD pomp die geeft geeft inmiddels stoten diesel als de motor met de dynastart word rond gegooid. Zoals ik het nu kan begrijpen is dit niet een al te hoge druk waarmee de diesel vrij komt. Maar als die diesel in de HD leiding terecht komt zal deze hoeveelheid wel een behoorlijke druk op leveren.

Het op tijd staan van de kruk en nokkenas is die te controleren zonde dat het gehele tussenstuk tussen motor en kk eruit gesleuteld mag worden? Want dit wil ik graag controleren omdat ik dan steeds meer zaken kan afstrepen. En zodoende steeds dichter bij het moment mag komen dat de vp aan gaat slaan.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 30 Apr 2018, 18:16

Twee vliegen in Een klap..

-Inspuiting test
-Timing controle

Demonteer de verstuivers. Verbuig de stalen leidingen een weinig. Sluit de gedemonteerde verstuivers buiten de motor aan op de leidingen. De lek-olieleidingen hoeven niet.
Geef vol gas, en druk de koud-start knop in. Laat de wartels Een slag los, en ontlucht door de motor te tornen tot er pulserend een weinig diesel bij de wartels verschijnt. Draai de wartels vast en torn weer; De verstuivers moeten nu zichtbaar hun werk doen..Kom niet met de vingers in de buurt van de straal!


Verwijder een kleppendeksel. Neem een pen die door het verstuivergat past, en voel voorzichtig de zuiger ermee. Draai het vliegwiel voorzichtig met de hand met de klok mee, en volg de zuiger met de pen.
Kijk hierbij naar de tuimelaars; Die moeten om de andere slag in het BDP een zg Rock-beweging maken; Op het moment waarop de uitlaatklep net sluit, begint de inlaatklep te openen. Op dat moment dient de zuiger in BDP te staan..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 05 Mei 2018, 18:28

Het heeft even geduurd maar vandaag weer eens aan boord geweest, afgelopen week geen tijd gehad helaas.

Vandaag De constatering kunnen maken dat er diesel uit de verstuivers komt. Hoe heb ik dat gecontroleerd? Verstuiver brug van beide los gezet, kleplichters dicht en tornen maar op de dynastart. Bij elke slag puft het lekker van de diesel. Verstuivers weer vast gezet omdat dit dus niet het probleem is. Compressie is ruimschoots aanwezig en de inlaat zuigt je handpalm naar binnen tijdens het tornen.

Wat ik nog steeds verdenk is de gouverner en de stangetjes die daarbij zitten. Ik denk te begrijpen hoe die centrifugaal werkt. Bij weinig toeren pin binnenin en bij meer toeren komt die pin naar buiten. Klopt die gedachte? Want als die pin naar buiten komt duwt hij de glasschuif op de HD pomp dicht en die snap ik dan weer niet. Ook heb ik mijn twijfels of die pin er wel echt in zit, een hele poos zitten voelen. Foto's gemaakt van het gebied waar de pin moet zitten maar niets kunnen waarnemen van een pin. Of kan je die pin niet zien?
Heb een poging gedaan om dat standenstelsel er uit te halen maar dat ging net niet, kwam een halve cm ruimte te kort.

Mocht die pin wel waarneembaar moeten zijn dan mis ik hem, is die nog ergens te koop of weet iemand hoe lang en dik de pin moet zijn?
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor peter jansen » 05 Mei 2018, 23:13

Als je met de dynastart rond gaat en je krijgt diesel dan moet hij aanslaan. Misschien dus toch zoeken in de timing. Brandstof is aanwezig.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten