Luik maken in stalen achterschip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Leverg » 27 Apr 2018, 11:44

Zomaar een vraagje waar ik over zit te puzzelen.

Het achterdek van onze boot ziet er op dit moment zo uit.

Afbeelding

Nu wil ik alle houten vlonders en houten balken onder het achterdek vervangen voor een structuur van staande stalen kokers en liggende stalen kokers onder de vloer en een stalen vloer.
Dit aangezien er op dit moment nog geen overkapping is en ik dan de achterkant van de boot waterdicht kan maken. Het is de bedoeling dat de stalen vloer zometeen afloopt naar achteren en ook iets afloopt naar beide kanten van de boot. Op zich is dat geen probleem, echter in het midden wil ik een groot luik maken. ( minimaal 1 meter bij 1 meter).
Zo kunnen we ruimte onder de vloer gebruiken voor opslag, maar ook om bij de geplande watertank en dieseltank te kunnen zonder dat we via het motorluik naar binnen moeten kruipen.
(de motor zit midden in het schip onder de overkapping).

Echter hoe maak je een luik wat wel waterdicht is, maar toch ook toegankelijk is. Ik kan natuurlijk wel strips onder de stalen vloer/luik maken om toegang te krijgen, maar hoe voorkom je dat water nou juist naar binnen sijpelt als het hard regent. Op dit moment hebben we nog geen idee wat we willen doen op de stalen vloer. Misschien nep teak of zoiets.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Arthur » 27 Apr 2018, 15:14

Moet het luik gelijk met het dek zijn of mag het iets hoger, dan is het makkelijk, gat van 1x1 maken opstaande rand erop en daar het luik overheen met een rand, komt er nooit water in.
Zoiets als dit.
Afbeelding

Afbeelding
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Roelof » 27 Apr 2018, 19:04

Hoi Leverg,

Ik heb div (houten) luiken in het open achterdek. Hier staan oa. de motor en de dieseltank onder.
Ik zal morgen foto's maken mbt. de afwatering (afloop gasbun is hetzelfde).

Een stalen luik is mooi, gaat nooit meer stuk maar is enorm zwaar.
Één ding wat goed is op onze boot zijn de luiken op het achterdek, gewoon multiplex 12 mm. maar zwaar geïmpregneerd met epoxy een daarna goed geschilderd met epoxy antislip.

Denk dat dit uiteindelijk goedkoper is dan stalen luiken en zeker makkelijker om te openen / op te tillen.

Groet,
Roelof

U hoort van mij :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Amersfow » 27 Apr 2018, 19:09

Stalen luik in u-profiel laten rusten, aan de onderkant van het u profiel dan afwatering met een slang. Als je scharnieren op het luik zet en een uitgemeten gasveer kun je het makkelijk lichten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Klaver vier » 27 Apr 2018, 19:58

Nou Roelof een luik van 1bij 1 meter en dan maar 12mm dik,dan ga ik er niet overheen lopen mij veel te dun,ik zou minimaal wel 18 mm nemen,nou ben ik niet de lichtste maar 12 mm is wel erg dun.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Roelof » 27 Apr 2018, 20:02

12 mm. werkt toch goed, zakt niet door en ik heb er geen problemen mee.
Ik heb het niet (nog) niet nagemeten maar de afmeting komt toch in de buurt denk ik.
Zoals gezegd, morgen foto's (en de afmetingen).

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Arthur » 27 Apr 2018, 20:35

Roelof schreef:Één ding wat goed is op onze boot zijn de luiken op het achterdek, gewoon multiplex 12 mm. maar zwaar geïmpregneerd met epoxy een daarna goed geschilderd met epoxy antislip.
Denk dat dit uiteindelijk goedkoper is dan stalen luiken en zeker makkelijker om te openen / op te tillen.
Groet,
Roelof

U hoort van mij :mrgreen:

Zo is mijn luik ook gemaakt, beresterk en zo op te tillen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Apr 2018, 00:51

Klaver vier schreef:Nou Roelof een luik van 1bij 1 meter en dan maar 12mm dik,dan ga ik er niet overheen lopen mij veel te dun,ik zou minimaal wel 18 mm nemen,12 mm is wel erg dun.
Gr René ( klaver vier)

12mm is veel te dun.

Roelof schreef:12 mm. werkt toch goed, zakt niet door en ik heb er geen problemen mee.
Ik heb het niet (nog) niet nagemeten maar de afmeting komt toch in de buurt denk ik.
Roelof

Bij een afmeting van 100 cm bij 100 cm,en dan 12 mm dik en niet doorbuigen?
Wat weeg je dan? 55 a 60 kg?
Als de balkafstand bij vloerhout, 60 cm is,wordt er 16-18 mm dikke planken aanbevolen ivm doorbuigen en breken van de planken.
En dan wil jij beweren dat multiplex van 12 mm niet doorbuigt bij een overspanning van 100 cm?
Of het gat is kleiner,of er zitten minimaal 2 ondersteuners onder bij 12 mm dik hechthout bij een overspanning van 1 meter.
Noordvaarder
 

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Leverg » 28 Apr 2018, 09:27

Arthur schreef:Moet het luik gelijk met het dek zijn of mag het iets hoger, dan is het makkelijk, gat van 1x1 maken opstaande rand erop en daar het luik overheen met een rand, komt er nooit water in.
Zoiets als dit.
Afbeelding

Afbeelding


Het luik wil ik eigenlijk gelijk laten zijn met de vloer.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Arthur » 28 Apr 2018, 10:19

Bij mij komt vaak veel water over de boot, daarom deze oplossing, normaal hebben dit soort boten geen luik, daar liggen normaal de netten om te vissen, ik heb het gemaakt om makkelijker bij de gland te komen en de KK, kan zo tevens de koeling van de schroefas in de gaten houden en kijken of het regelmatig drupt.
Wil je het luik laten verzinken dan wordt het wat moeilijker, je maakt een richel waar het luik inpast, maar dan moet je wel zeker 2 aansluitingen aan de binnenkant maken waar een slang op kan om het water af te voeren.
Zoiets dus, maar dan voor op een boot, dit luik is gelijk met de vloer als het dicht is.
Afbeelding


Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten