Onderwaterlijn schilderen ( staal )

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Erik G » 25 Apr 2018, 21:08

Hallo ik ben gisteren begonnen met mijn boot te schuren. Ze is gisteren voor het eerst uit het water gegaan . Heb de boot vorig jaar gekocht lag op zoet water nu op zout . Nu ze uit het water is kon ik pas goed zien wat er onder water zat, het was een dun laagje teer . Heb eerst alles zover mogelijk er af gekrabd en vandaag begonnen met schuren. Nu werd er vertelt door de watersport eigenaar dat mijn boot eigenlijk gestraald moet worden want de teer trekt in het staal en als ik nu alles goed schuur en schilder , het over twee jaar weer er af komt vanwege de teer die in het staal zit. Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe het zit ( en wat ik er op moet smeren ) .hoor graag jullie mening .

Gr, Erik
Erik G
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 Mrt 2018, 12:39
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor bas » 25 Apr 2018, 21:28

Is het echt koolteer nog?

Wij moesten dat er destijds eerst afhalen alvorens de straler ons bootje wilde doen.
A- vanwege de afvoer van zijn afval.
B- stralen geeft warmte waardoor de teer gaat klonten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Erik G » 25 Apr 2018, 22:11

Ja het is echt koolteer. Ik heb alles er wel al af , maar ik wil de boot niet laten stralen.
Wil gelijk beginnen met de laag opbouw van de primer en antifouling .
Erik G
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 Mrt 2018, 12:39
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Martin65 » 25 Apr 2018, 22:20

2 componenten teer kan er wel over heen.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Amersfow » 26 Apr 2018, 07:48

Tenco bottomcoat en daarna Tenco bronsbottom. Kan over teer. Is niet zo duurzaam maar het kan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor jaaphaas » 26 Apr 2018, 10:51

goed schoonmaken, schuren oid (denk aan bescherming huid, longen enz) dan 3 lagen International Primocon erover als basis en daarna je antifouling. Zo heeft t bij mij ook jaren gewerkt. de teer "bloed"soms wat door primocon maat hechting is ok.

succes met 't schuren/steken/schrappen is niet zo fijn klusje ....

gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Erik G » 26 Apr 2018, 18:16

Bedankt voor de reacties . En nee het is geen fijn klusje Jaap daar was ik al achter hahaha, maar ik ga het denk zo maar doen zo als jij zegt Jaap. De watersport winkel eigenaar had het over 7 lagen primocon ik zelf denk dat dat nog al veel is. Begrijp zeker wel hoe meer hoe beter maar een laag of 3/4 zal ook wel genoeg zijn .

Gr, Erik
Erik G
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 Mrt 2018, 12:39
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor jaaphaas » 27 Apr 2018, 10:28

Ja, meestal adviseren ze 5 lagen primocon, op kaal ijzer. ik heb de eerste keer toen ik 'm bijna kaal had 4 lagen gedaan en op waterlijn tot kimmen een extra laag tot t laatste blik leeg was, die water en windlijn heeft t meest te verduren. toen deed ik er 2 lagen Seaqueen van Jotun op (dat mag nu niet meer helaas) en na 3 jaar was t afspuiten en evt plekken eerst met primocon behandelen en dan weer antifouling erop.
Met m'n nieuwe boot ga ik t ook zo aanpakken alleen de antifouling die ik ga smeren weet ik nog niet, op m'n nieuwe haven mag ik geen illegale AF smeren (wat heel normaal is uiteraard). Dus als er iemand een goed alternatief heeft voor 3 jaar op waterverplaatsend jacht, houd ik me aanbevolen

gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Roelof » 27 Apr 2018, 19:22

jaaphaas schreef:
--/--
toen deed ik er 2 lagen Seaqueen van Jotun op (dat mag nu niet meer helaas) en na 3 jaar was t afspuiten en evt plekken eerst met primocon behandelen en dan weer antifouling erop.
Met m'n nieuwe boot ga ik t ook zo aanpakken alleen de antifouling die ik ga smeren weet ik nog niet, op m'n nieuwe haven mag ik geen illegale AF smeren (wat heel normaal is uiteraard). Dus als er iemand een goed alternatief heeft voor 3 jaar op waterverplaatsend jacht, houd ik me aanbevolen

gr. jaap


Ik mag het misschien niet zeggen maar het verbod op "self pollishing anti-fouling" voor de pleziervaart vindt ik zwaar over de top en gaat z'n doel (ver) voorbij.
(dit is mijn mening).
Zolang er beroepsschepen met Sea Queen / Sea Quantum langduring stilliggen in het water 3 / 4 maanden is geen uitzondering) zie ik niet waarom de pleziervaart dit niet zou mogen gebruiken.
Verder laten beroepsschepen in alle wateren een spoor van de anti-fouling na overal waar ze varen en daarmee laten ze dus ook een permanent spoor van biociden achter in het water.
Daarop is geen verbod.

Ik zou gewoon droog gaan bij een werf waar ze niet moeilijk doen als je AF aanbrengt. Desnoods thuis in de schuur even overgieten in een merkloos blik voor je het op de werf aanbrengt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor bas » 28 Apr 2018, 07:39

Ik mag het misschien niet zeggen maar het verbod op "self pollishing anti-fouling" voor de pleziervaart vindt ik zwaar over de top en gaat z'n doel (ver) voorbij.
(dit is mijn mening).
Zolang er beroepsschepen met Sea Queen / Sea Quantum langduring stilliggen in het water 3 / 4 maanden is geen uitzondering) zie ik niet waarom de pleziervaart dit niet zou mogen gebruiken.
Verder laten beroepsschepen in alle wateren een spoor van de anti-fouling na overal waar ze varen en daarmee laten ze dus ook een permanent spoor van biociden achter in het water.
Daarop is geen verbod.


Hier wil ik wel op reageren....
A- dat verbod is er wel
B- self polishing anti-fouling werk alleen goed als je vaart. over het algemeen is dit niet genoeg het geval voor het gemiddelde pleziervaartuig dus werkt deze variant niet
(goed)
C- voor de beroepsvaart levert het aanzienlijke brandstofbesparing op. Afgezien van de kosten levert dit dan ook milieuwinst op doordat er minder uitstoot is. Het blijft
slecht maar dit billijkt enigszins het gebruikt van bepaalde AF. Met de gemiddelde pleziervaartdraaiuren is dit geen argument.

Inmiddels zijn er ook alternatieven genoeg dus geen enkele reden meer om anno 2018 nog complete jachthavenbodems om te toveren tot kankerverwekkend gebied.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten