Barstjes in primer en andere primer vraag

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor Binnetie » 23 Apr 2018, 09:28

Zaterdag is er een nieuwe RVS uitlaat in de boot gelast. De plekken zijn gereinigd en opgeschuurd.
Nu twijfel ik welke primer ik hier op zal smeren omdat het deels net wel net niet in/op de waterlijn ligt:

Afbeelding
Ik heb Yachprimer (boven de waterlijn) en Primicon voor onder de waterlijn. Ik heb contact gehad met International omdat ik perongeluk een meter van de stootrand had geschilderd met Primocon met de vraag of dit wel kon. Ze gaven aan dat ik dit opnieuw moest schuren want Primocon zou de lagen die er overheen komen (Prekoat) oplossen. Dit zou je dan ook krijgen als je Primocon net boven de waterlijn gebruikt. De boot wordt nog gespoten.
Weet iemand wat je het beste kunt gebruiken, Yacht Primer of Primocon?

Toevallig kwam ik dat zelfde weekend een paar plekjes tegen die barstjes vertoonden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze bevinden zich in de randen van het 'kozijn' op de plek waar de raamrubbers komen. Bepaalde hoekjes hebben we kaal gemaakt in verband met wat roestvorming, opgeschuurd met korrel 40, ontvet met thinner en daarna in de Yacht Primer gezet. Waar zou het aanliggen.

Naast mij ligt een boot waarvan ik een paar weken geleden een barstje in de verf zag, wat nu is uitgegroeid tot dit:
Afbeelding
Wat zou hier nu aan de hand kunnen zijn? Het barstje was er eerst niet en is ontstaan toen de boot naast ons in de loods kwam staan. Op enkele andere plaatsen zie je dit ook ontstaan.
Binnetie
 

Re: Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor Klaver vier » 23 Apr 2018, 12:10

Binnetie als ik het goed zie is de uitlaat alleen aan de binnenkant van de boot gelast,ik zou dit zeker aan de buitenkant ook doen,nu zie je echt een kier waar vocht tussen kan,dit kan je wel dicht smeren maar ik zou het lassen.
Het soort plekken zoals bij jouw op het grijs heb ik ook mijn gangboorden,ik denk dat daar iets verkeerds is gebruikt,ik haal het kaal en smeer er zf primer op en dan eventueel een primer,ik heb de primer in de boot staan maar weet niet hoe het heet het is twee componenten van de ijssel zo,n blik met een ander blik er bovenop.
Wat die boot van je buurman betreft ik denk dat daar een galvanische laag onder zit,dan krijg je vaak dit soort problemen,
Is duidelijk een hechtings probleem.
Hechtings problemen zie ik vaak op boten meestal is dan een verkeerd produkt gebruikt polyester plamuur of zo.
Ik laat mij altijd adviseren bij de vrijheid in loosdrecht en dat bevalt mij prima,altijd een goed advies,wat ik braaf opvolg.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor peter jansen » 23 Apr 2018, 12:10

Eerste 2 foto's is gewoon roest onder de verf. Tweede foto is het resultaat van onvoldoende hechting.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor Klaver vier » 23 Apr 2018, 12:15

Waardoor ontstaat roest onder de verf,omdat het niet gehecht heeft.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor Binnetie » 23 Apr 2018, 12:17

Klaver vier schreef:Binnetie als ik het goed zie is de uitlaat alleen aan de binnenkant van de boot gelast,ik zou dit zeker aan de buitenkant ook doen,nu zie je echt een kier waar vocht tussen kan,dit kan je wel dicht smeren maar ik zou het lassen.
Het soort plekken zoals bij jouw op het grijs heb ik ook mijn gangboorden,ik denk dat daar iets verkeerds is gebruikt,ik haal het kaal en smeer er zf primer op en dan eventueel een primer,ik heb de primer in de boot staan maar weet niet hoe het heet het is twee componenten van de ijssel zo,n blik met een ander blik er bovenop.
Wat die boot van je buurman betreft ik denk dat daar een galvanische laag onder zit,dan krijg je vaak dit soort problemen,
Is duidelijk een hechtings probleem.
Hechtings problemen zie ik vaak op boten meestal is dan een verkeerd produkt gebruikt polyester plamuur of zo.
Ik laat mij altijd adviseren bij de vrijheid in loosdrecht en dat bevalt mij prima,altijd een goed advies,wat ik braaf opvolg.
Gr René ( klaver vier )

Hier was de uitlaat nog niet gelast van buiten.

Op andere plekken heb ik dit niet dus misschien toch iets niet goed gegaan. Ik heb het aangepakt volgens het verfsysteem advies van International. Die hadden ook een andere primer maar die kon absoluut niet gebruikt worden als je een 1C systeem erop gaat zetten. Vandaar de keus voor Yacht primer omdat dit zo in het advies stond.

De boot van de buurman lijkt me niet recent geschilderd, kan het gebeuren dat het ineens na een aantal jaar kan optreden dat de hechting niet goed is? Ik zag het ook op de railing bij hun en de romp.
Binnetie
 

Re: Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor Klaver vier » 23 Apr 2018, 12:25

Ja dat kan na een paar jaar zelfs gebeuren,mijn schoonouders hadden ook zo,n gegalvaniseerde boot geschopeerd noemen ze het ook wel,het is een opgespoten galvanische laag die na jaren gaat verpoeieren in dan komt de boel los,het gebeurd vaak als de boot pal in de zon staat,het is een moeilijk op te lossen probleem.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor Binnetie » 23 Apr 2018, 22:00

De mijne is ook verzinkt begreep ik van de vorige eigenaar.
Wanneer dit gebeurd is weet ik niet. Ik heb weinig plekken waar ik de boel kaal moest maken. Het is overal opschuren van de oude verflagen (slechte stukken weghalen) en dan primer erover heen.
Binnetie
 

Re: Barstjes in primer en andere primer vraag

Berichtdoor Klaver vier » 24 Apr 2018, 08:50

Nou wat ik op de foto,s zie is volgens mij niet verzinkt,dan zou er geen roest moeten zitten.
Als je de uitlaat er in hebt gelast,dan kon je het zien dan brand het zink weg en geeft heel giftige dampen.
Het geeft zelfs groene vonken bij lassen en stinkt vreselijk
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten