Weer een gasexplosie

algemene discussies

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor broekerhaven » 20 Apr 2018, 19:59

Marie Christina schreef:Hm, mja.
Ik sta toch wat anders in die discussie.
Maar dat heb ik daar al uiteen gezet.


wat ook gerespecteerd word.

maar dat topic kwam gelijk bij mij naar boven toen ik van dit ongeval hoorde, het is helaas nog steeds mogelijk dat dit gebeurd en een hoop willen er niet van leren.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Marie Christina » 20 Apr 2018, 20:05

Zonder van de hoed en de rand te weten zijn dit soort verschrikkelijke ongelukken wél aan houtje - touwtje constructies te danken, inderdaad.
Daar is geen speld tussen te krijgen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Apr 2018, 21:46

kajoe schreef:ik vind het belachelijk dat er in camping en andere zaken gas toestellen verkocht worden die niet beveiligd zijn .

Tja ...
Je kunt technisch beveiligen wat je wilt, de mens is en blijft de zwakste schakel.
Zo lang die het in zijn hoofd haalt om beveiligingen te omzeilen resp. te denken "het loopt wel los" etc. kun je technische trucken bedenken van hier tot aan de overkant.
Geldt niet alleen voor gas, elektra is voor velen ook zo'n sluitpost.

Dat je in havens alleen maar met CEE steckers mag werken vinden velen veel te lastig (of is het 'te duur') dus wordt er maar wat aange......
Tot en met niet geaarde verbindingen aan toe.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Klaver vier » 20 Apr 2018, 22:20

Ik vindt het nogal voorbarig om nu al conclusies te trekken,misschien hadden deze mensen wel alles heel netjes voor elkaar.
Door mijn werk heb ik nogal eens met gas te maken,gasleidingen kunnen jaren dicht zijn en opeens is er toch iets lek.
Wat op dit moment belangrijk is dat de mensen die dit is overkomen weer gezond worden,ik wens ze het allerbeste en hoop dat alles weer goed komt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Apr 2018, 00:18

Klaver vier schreef:Ik vindt het nogal voorbarig om nu al conclusies te trekken,misschien hadden deze mensen wel alles heel netjes voor elkaar.

Ik had het gisteravond al gelezen,en wou het niet plaatsen, om weer in een overloze discussie te gaan belanden.
Want je kunt nog zo vaak waarschuwen,maar er blijven altijd van die zelfdoeners die lak hebben aan regelgeving.
En of deze mensen de boel netjes voor elkaar hadden?
Als je de diverse nieuwsbulletins gisteren had gelezen,dan had je kunnen lezen dat er nog ontploffingsgevaar was,omdat er meerdere gasflessen zich bevonden in de boot,cq kajuit.
Ik dacht gelijk "het zal toch die mensen niet zijn,die onderweg met de boot van Drachten naar Maasmechelen zijn?".
Gelukkig niet,zo te lezen in een andere draadje.
Hopelijk komt het met de opvarenden weer goed,want een boot is maar materiaal.
Levens zijn veel belangrijker.

En het minste aan veiligheid wat je m.i. wel zou moeten doen,is een gasdetector en een koolmonoxide detector installeren.
Maar ook dat ontbreekt vaak aan de uitrusting in een boot.
Noordvaarder
 

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Byl54 » 21 Apr 2018, 09:51

Vreselijk wat er gebeurd is.
Ook ik vraag mij af hoeveel mensen hun scheepje laten controleren door een expert.
Want als je de berichten wel eens lees, kan het wel eens nodig en zinvol zijn.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Apr 2018, 10:26

Byl54 schreef:Vreselijk wat er gebeurd is.
Ook ik vraag mij af hoeveel mensen hun scheepje laten controleren door een expert.
Want als je de berichten wel eens lees, kan het wel eens nodig en zinvol zijn.

Eens, maar hebben we niet regelmatig onze mond vol over de "eigen verantwoordelijkheid"?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor kajoe » 21 Apr 2018, 10:34

bij jachthaven verengingen kunnen ze in verband eV wel iets doen gezamenlijk ,bv keuringen ,controle,s ed
zo is bij de zeilchartervaart eertijds begonnen met register Holland ,schippers die gezamenlijk hun schepen naar een hoger en beter niveau wouden brengen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Klaver vier » 21 Apr 2018, 10:47

Het zijn soms maar kleine dingen waardoor het al veiliger wordt ,zo draait mijn vrouw altijd na het gebruik van het gasstel de gaskraan dicht.
Wij hebben een geiser aan boord o,a,v douchen en de afwas,maar altijd de gaskraan dicht na gebruik,als we langer van boord gaan de gaskraan op de gasfles ook dicht.
Ook niet onbelangrijk een ventilator in de motor ruimte.
Een gezond denkend mens kan veel doen aan zijn eigen veiligheid,en kan ook wel zien of iets degelijk en volgens de voorschriften is aan gesloten.
Zo zie ik nog regelmatig gasflessen op het achterplateau staan in de volle zon vastgezet met een sjorbandje.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Byl54 » 21 Apr 2018, 11:32

Goed bezig Rene.
Maar het gaat in principe om de bron, is een gasinstallatie wel goed aangelegd en wordt deze regelmatig op de juiste manier gecontroleerd (niet met een lekspray busje).
Dan zal je waarschijnlijk al geen gasflessen met een spanbandje in de zon aantreffen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten