Weer een gasexplosie

algemene discussies

Weer een gasexplosie

Berichtdoor Roelof » 20 Apr 2018, 07:37

Vannacht is er een gasexplosie a/b van een plezierboot in Terherne geweest, 2 opvarenden zwaargewond.

Afbeelding

Oorzaak (volgens de media): gasflessen ontploft. Persoonlijk denk ik eerder aan een gaslekkage. Hopelijk krijgen we echte oorzaak te nog te horen zodat we er iets van kunnen leren.

Bij deze de opvarenden veel sterkte en spoedig herstel toegewenst.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor kajoe » 20 Apr 2018, 07:46

we zullen het afwachten het gebeurde vlak bij ons ,heli,s speedboten en brandweer boten vlogen ons om de oren rond 22.00 uur .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor broekerhaven » 20 Apr 2018, 09:49

Laat dit een les zijn voor de eigenwijzen onder ons......
Zal geen namen noemen....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor kajoe » 20 Apr 2018, 11:50

ben even wezen kijken maar de bewuste boot lag 30 meter schuin achter mijn boot .
met de mensen gesproken die daar ook lagen en aan boord waren ,deze lagen nog veel dichter bij ,en waren de eerste hulpverleners .
bij komende zaak was dat er toevallig die late avond een grote oefening van de hulpdiensten bezig was op het Sneekermeer zodat men snel terplaatse was .
de ravage was werkelijk verschrikkelijk ,en vanmorgen is het onderzoek gestart naar wat er gebeurd is .
het glas lag op meer dan 50 meter rondom verspreid .
dus zoals Broekerhaven zegt ?? gas hoeft niet gevaarlijk te zijn en als men het aanlegt zoals in het binnenschepen besluit staat of op de manier die vaak op het internet is beschreven ,en het goed op lekkage test of laat testen ,en de juiste goed beveiligde toestellen gebruikt mag het geen probleem zijn.
wij hebben in de passagiersvaart jaren met gas (propaan .buta was verboden )gewerkt en om de 2 jaar laten keuren door de bevoegde instantie en ook niet een probleempje gehad .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Marie Christina » 20 Apr 2018, 12:48

broekerhaven schreef:Laat dit een les zijn voor de eigenwijzen onder ons......
Zal geen namen noemen....

Nou word ik nieuwsgierig. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Arthur » 20 Apr 2018, 15:58

Gas is niet gevaarlijk mits goed aangesloten, alle taverna,s in Griekenland koken op gas, ze gebruiken van die grote flessen, in mijn omgeving is er nog nooit zo ver ik weet een gas ontploffing geweest.
Ik heb bijv ook een buitenkeuken, waar ik op gas kook, heb wel een goedgekeurde fles, slang en druk ventiel, ik check regelmatig of er lekkage is en na het koken meteen de kraan bij de fles dicht.
Sommige gerechten stinken te veel (bijv vis) om het binnen in de keuken te doen waar we op elektra koken.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Roelof » 20 Apr 2018, 18:10

Arthur heeft gelijk, gas aan boord kan heel goed en zonder gevaar.
Risico hangt af van de aanleg en hoe je met de installatie omgaat.
Ik denk dat veiligheid mbt gas aan boord vaak afhangt van het onderhoud, de kennis van de eigenaar mbt de (mogelijke) gevaren van gas en regelmatige keuringen.
Het verschil met een open keuken of caravan is dat gaslekkage in een boot zich verzameld onderin de boot, bij caravan of buitenkeuken zal het gas weg vloeien naar beneden / buiten en vervliegen.

Zelf ben ik ook niet "schande vrij":
Onze laatste boot hebben we maar kort gehad en vlak voor de vakantie gekocht, wel direct gaan varen en koken.
Toen ik gaande weg tijdens de vakantie de boot gedetailleerd onderzocht ontdekte ik op verborgen (en moeilijk toegangbare) plekken in totaal 3 slangen met slang klemmen :shock: .

In de winter daarna is de boot verkocht en heb dit met koper besproken. Dit zou geen probleem zijn voor de koper maar ik heb voor de overdracht de gasbun verplaatst naar buitenboord (met afstroom en beluchting van / naar buitenboord) en de gasleiding vervangen door een leiding zonder onderbrekingen. Het niet uitvoeren van een gaskeuring (door tijdgebrek) heb ik expliciet vermeld in het contract, heb zelf nog wel een lek test gedaan.

Een dergelijk ongeval zou ik niet op mijn geweten willen hebben. Op onze "nieuwe" boot gaan we ook op gas koken maar wel op een manier dat het ten allen tijde veilig is.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor broekerhaven » 20 Apr 2018, 18:39

[/quote]Nou word ik nieuwsgierig. :mrgreen:[/quote]

dan zal je nieuwsgierigheid toch nog even moeten wachten.

Ik zeg niks, mij treft geen braam ..uhh blaam :roll:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Marie Christina » 20 Apr 2018, 19:12

Hm, mja.
Ik sta toch wat anders in die discussie.
Maar dat heb ik daar al uiteen gezet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor kajoe » 20 Apr 2018, 19:43

overal word op gas gekookt en dergelijke .
maar waar het hier omgaat is een bootje of schip en het probleem is dat gas naar beneden zakt in een gesloten ruimte en zich dan stapelt en ja als je dan in het explosie gebied komt kan het gruwelijk mis gaan ,draait er dan toevallig een motor zuigt hij het wel weg en merk je het niet .
maar je ziet nog bootjes waar de gasfles los in de kuip staat en dan met slangetjes gekoppeld zonder wartel aansluitingen ,en ik vind het belachelijk dat er in camping en andere zaken gas toestellen verkocht worden die niet beveiligd zijn .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten