Friesland!

Re: Friesland!

Berichtdoor Roelof » 15 Apr 2018, 20:59

Marie Christina schreef:Een algemene tip:
--/--
Ik heb me altijd prima vermaakt aan marrekritesteigertjes en de juist wat kleinere dorpen als Warga.
Maar rondom en in de Feanen is het ook prima toeven.


Idd, nationaal park "Alde Feanen". Een heel mooi natuurgebied met een aantal aanlegplaatsen. Helaas was alles bezet toen we er aankwamen maar een mooi gebied om doorheen te varen.
Houdt de kaart en diepgang goed in de gaten maar zeker een aanrader. Door de overhangende bomen kun je vaak een bocht niet overzien. Maar natuur ???!!!!! :D :D

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Boekanier » 16 Apr 2018, 07:50

Ik heb dit weekend een route gemaakt waarvan ik denk dat het wel leuk zal zijn...

Zwartsluis beginnen naar Lemmer.
Lemmer naar Sloten of Balk (Slotermeer)
Sloten/Balk via Woudsend/Heeg naar Sneek
Sneek naar Grou (het theehuis bezoeken :D)
Grou door de Alde Feanen naar het Bergumermeer
Bergumermeer naar Terherne (Sneekermeer)
Terherne naar Joure
Joure naar Ossenzijl
En dan van Ossenzijl terug naar Zwartsluis vanwaar we de dag erna aan de reis naar huis beginnen..

Wat denken jullie? Is dit wat?
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Apr 2018, 09:56

Boekanier schreef:Sneek naar Grou (het theehuis bezoeken :D)

Hebben ze dat al weer opgebouwd dan?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2018, 10:32

Marie Christina schreef:Als de motor loopt zeil je niet. :D

tja maar dan moet je wel de zwarte driehoek er in hebben dan ga je door voor motorschip anders is als je geen zeil er op hebt staan dan ben je voor het BPR. een gewoon motorschip .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2018, 10:42

de provincie en de markerite werken er heel hard aan om alles vrij van brug geld te krijgen maar er zijn van die houten koppen die zich blijven verzetten ,en daar door zijn er dus watersporters die die bruggen mijden net zoals er nog ligplaatsen in dorpen zijn waar men zelfs overdag havengeld moet betalen ,en maar zeiken dat de toeristen weg blijven ??
ok als je stroom verbruikt mag je wel iets dokken maar zelfs drinkwater zou best kosteloos mogen zijn ,alleen heb je dan het probleem dat mensen de slang er uit gooien en weg varen zonder de kraan te sluiten ,of dat ze gaan boenen met drinkwater .
heel tipi's was vroeger dat op verscheiden plaatsen waar wij waterladen met onze luxe motor tank groot 15 kub het kosteloos was terwijl de recreant 50 meter verderop moest betalen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Apr 2018, 10:56

kajoe schreef:tja maar dan moet je wel de zwarte driehoek er in hebben dan ga je door voor motorschip anders is als je geen zeil er op hebt staan dan ben je voor het BPR. een gewoon motorschip .

In Friesland kom je met de regelmaat van de klok zeilboten (grote en kleine) tegen waarvan de motor (bb of inb) loopt terwijl de zeilen uitstaan.
Ik denk dat maar weinig zeilers zich realiseren dat ze op dat moment een motorboot zijn en formeel een zwarte kegel moeten voeren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Apr 2018, 11:01

kajoe schreef:net zoals er nog ligplaatsen in dorpen zijn waar men zelfs overdag havengeld moet betalen

Watersporters die de hele dag gratis in het dorp liggen, gratis water tanken, gratis de accu opladen om vervolgens om 18:00 aan de stutten trekken en "buitengaats" voor anker gaan.
Hiermee een lege plaats achter latend, want de gene die echt in het dorp had willen overnachten moest doorvaren wegens gebrek aan plek.

Ik heb er dan ook geen moeite mee als je overdag ook liggeld zou moeten betalen, je maakt immers ook gebruik van de faciliteiten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Roelof » 16 Apr 2018, 12:07

Dat je in de dorpen / steden iets moet betalen voor een passanten ligplaats vindt ik op zich niet erg, vaak lig je in of vlakbij het centrum en zijn er door de gemeente voorzieningen aangelegd die ook geld gekost hebben en onderhouden moeten worden. meestal betaal je per meter schip en nog wat toeristen belasting. Ik heb het even nagekeken en in 2016 zijn we nooit duurder uitgeweest dan 11,50 Euro per overnachting (8,5 meter boot met 2 personen).
Water en stroom kosten thuis ook geld dus dat is tijdens de vakantie hetzelfde.
Over het algemeen is het goedkoper dan bv een camping.

De bruggen zijn wat het is. Ik zal niet een route aanpassen omdat ik een betaalde brug tegenkom, ik ben blij als er snel bedient wordt en die 1 of 2 euro kan de pret niet drukken.
Wat ik wilde zeggen is dat er vaak niet gepint kan worden dus zorg ervoor dat je voldoende contant geld en munten meeneemt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2018, 13:30

die zeilboten met of zonder kegel was en is nog steeds het probleem .
wij hier op en in het sluisgebied moesten toezien op het zeilverbod waar het vaarwater voorzien was van de borden A 15 bpr Veelen zeilden dan door het sluisgebied ,en als je ze aansprak zeiden ze tja maar we varen op de motor of hebben de motor stand bij ,als je dan zij dat je dat niet zag omdat ze geen kegel bij hadden en wel zeilden tja dan had je het gedaan ,
na ongeveer 7 jaar waarschuwingen gegeven te hebben zijn we dan ook gaan verbaliseren maar dat liep zo uit de klauwen dat we er mee opgehouden zijn .
er waren ook echte watersporters die voor de tijd per marifoon op riepen of zij het zeil mochten laten bij staan ,in dit geval was dat voor ons geen probleem .
nu ik het van uit mijn tuintje bekijk zie je vrij geregeld opstoppingen omdat een onverlaat breeduit zeilend door de sluis wil maar helaas valt daar de wind meestal weg en dan word het dobberen en houden ze de overige vaart op het helpt gelukkig als er grote vaart aan komt deze beginnen meestal te blazen ev met alles wat ze hebben en dan nemen ze de moeite om de motor te starten .
in het sluis gebied en de Friese hoofd wateren moet je 6 km kunnen handhaven en in engtes dus minimaal 6 km varen .
maar goed meestal levert het niet een groot probleem op maar dat er nog schippers van groot en klein menen dat het vaarwater voor hun alleen is ,tja
een ander vervelend iets vind ik dat je geregeld op smallere kleine vaarwaters iemand wil oplopen maar dat niet toelaat ,of ze kijken niet naar achter en zien je niet (te druk met bepaalde vloeistoffen)of gewoon ja het is hier te smal en ondiep dus moeten we in het midden blijven ??
een hoop dingen probeer ik te voorkomen maar ook ik kan behoorlijk dwars zijn , en daar zijn legio verhaaltjes van uit de begintijd van de tijd dat ik met de chartervaart begon .enne ik ben van afkomst dus geen fries.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Boekanier » 16 Apr 2018, 14:44

[quote]Hebben ze dat al weer opgebouwd dan?[quote]




Yep :D http://m.hettheehuis.nl/?smallView=1
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten