Friesland!

Re: Friesland!

Berichtdoor Roelof » 15 Apr 2018, 11:56

Popeye schreef:
(Edit: Ik zie nu dat Roelof feitelijk hetzelfde vertelde. :) )

Die adviseert anders om te zorgen voor voldoende bruggeld!

Groet, Jack.


t Ja, wij kwamen div bruggen tegen waarvoor betaald moest worden en waren op een bepaald moment door het kleingeld heen. In Dokkum hebben we toen maar wat boodschappen gedaan terwijl het niet echt noodzakelijk was. Bij verschillende winkels bewust met contant geld betaald zodat we weer kleingeld kregen.
Wisselgeld via het klompje bij bruggen waar wel betaald moet worden lijkt mij lastig ;) .
Sindsdien hebben we thuis een potje staan waar het het kleine wisselgeld in gaat als we eens iets contact afrekenen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Gruttepier » 15 Apr 2018, 12:00

De Turfroute is leuk als je veel tijd hebt, je bent continu gebonden aan de brug en sluis tijden en op de Drentse hoofdvaart hebben ze zelfs middagpauze.
In de dorpen werken vaak maar 1 of 2 bedieners die met de "konvooien"opfietsen, zit je net aan de andere kant ben je zo 3 uur kwijt voordat jij aan de beurt bent.
Degene die de turfroute bevaren blijven meestal ook voor langere tijd in de dorpjes plakken (zoals Appelscha) en dat is natuurlijk fijn als je veel tijd hebt.

Maar een week is wel erg weinig en dat is dan vooral in behoorlijk tempo erdoorheen :( en dat maakt deze route dan veel minder mooi.

Maar vanaf Zwartsluis kan je prachtig Friesland binnenvaren en binnen no time zit je op de prachtige meren die via mooie waterwegen met elkaar in verbinding staan.
Richting de Veenhoop of de Alde Feanen en je gaat echt genieten van de waterruimte die er is, en overal aanlegplaatsen.
En in deze regio geen slingerende klompjes :D
Gruttepier
 

Re: Friesland!

Berichtdoor Marie Christina » 15 Apr 2018, 12:04

Over welk jaar praat je, Roelof?
Vorig jaar heb ik nergens betaald.
Ook niet in Dokkum.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Apr 2018, 13:35

In havens is het vaak water, elektra douchen met € 0.50 munten.
Even langs een bank en gewoon vragen of ze een rol munten voor je hebben.
Verder hadden wij gewoon een potje staan waarin we alle 1, 2 en 0.50 munten bewaarden.
Staat er nu nog steeds, alleen gaat er niet zo veel meer uit.

Verder is het prima varen, maar houd wel je ogen open want er zitten een hoop prutsers bij en mensen die de regels niet kennen.
Vooral zeilboten wekken de indruk te denken dat ze altijd "voorrang" hebben.

We hebben er 10 jaar met plezier gevaren en maakten veel gebruik van de Marrekrite plekken, maar geniete nu van de rust op de grote rivieren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Marie Christina » 15 Apr 2018, 15:18

Vooral zeilboten wekken de indruk te denken dat ze altijd "voorrang" hebben.
.[/quote]
Dat is dan ook heel vaak het geval.

Maar buiten dat.
Geef die mensen de ruimte.
Wij kunnen even een klapje eraf doen of even een beetje uitwijken zodat zij lekker door kunnen zeilen.
Kleine moeite en voor hun groot plezier.

Ik heb zelf gezeild en weet daarom hoe naar het is: heb je nét lekker de gang erin, moet je weer overstag voor een motorboot en daarna nóg eens om je weg te vervolgen.
En voor je dán weer lekker de gang erin hebt. ...

Laat ze toch.
Varen doen we samen, was het credo toch?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Apr 2018, 15:57

Dat is dan ook heel vaak het geval

Oh ja ?

Volgens mij is het meer niet dan wel ....

Niet:
- Als de motor loopt
- Bij het oversteken van betond vaarwater
- Bij kruisen op tegengestelde koersen tov een SB wal houdende motorboot
En laten dat nu net de situaties zijn die je in Friesland veel tegenkomt.

Varen doen we inderdaad samen, maar op het moment dat je je beroept op "rechten" die je niet hebt wordt het toch iets anders .....

Overigens:
Wij hebben ook veel gezeild en weten dus wat het is om te zeilen ..... :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Marie Christina » 15 Apr 2018, 16:06

Als de motor loopt zeil je niet. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Klaver vier » 15 Apr 2018, 17:18

Menno maar eens met pinksteren op loosdrecht komen ,dan weet je gelijk wat grootveld bedoeld.
Met pinksteren denken al die zeilboten dat ze god van holland zijn,maar dat zijn ze niet dat ben ik al :D
Dat is echt niet normaal je vaart van de één in de andere zeilwedstrijd en de ene zeiler schreewt nog harder dan de andere.
Wat die zeilboten voor de gewoonte hebben is dat ze heel scherp gaan zeilen om voor je langs te gaan,terwijl als ze een klein beetje afvallen zo achter je langs kunnen,voorrang nemen noemen ze dat,i.p.v krijgen.
En dat is echt niet alleen tijdens wedstrijden.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Friesland!

Berichtdoor Marie Christina » 15 Apr 2018, 17:34

Tja, ik zit er niet zo mee .
Ben met de Sneekweek vaak genoeg over het Sneekermeer gekomen.
PeansterEe: De ene zeilschool na de andere.

Ik vind het niet erg, hoe de regels ook zijn.
Ik hou wel even in.

Schelden is nóóit een goede optie natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland!

Berichtdoor Roelof » 15 Apr 2018, 19:29

Marie Christina schreef:Over welk jaar praat je, Roelof?
Vorig jaar heb ik nergens betaald.
Ook niet in Dokkum.


2016, ik lig sinds vorig voorjaar droog en heb dus afgelopen jaar niet gevaren :x .
Zo uit m'n hoofd oa: Dokkemer Ee, de brug bij Burdaard en de brug in Warten, Warnster Wijd en zo zijn we nog een paar bruggen tegen gekomen waarvoor betaald moest worden dmv een klompje aan een hengel.
Het heeft charme uit oude vervlogen tijden maar het is wel zaak om kleingeld bij je te hebben.
De turfroute en / of Leeuwarden moet ook betaald worden alleen betaal je dan in 1 keer voor de route of passage van stad met alle bruggen.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat betalingen bij gemeentelijke ligplaatsen ook uit het "munten potje" gingen, gewoon omdat we (te) weinig contant geld bij ons hadden :oops: .

Edit:
In Dokkum hebben we 2 nachten gelegen en moesten we gewoon betalen. Hiervoor waren er oa hele goede en schone douches, wel met een muntjesautomaat voor warm water maar aan 1 Euro hadden we meer dan voldoende voor een uitgebreide douche en werd de vuilnis gratis opgehaald bij de boot.
Het was druk (hoogseizoen) maar ook gezellig.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten