Hydraulisch Stuurprobleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor Ottavio » 11 Apr 2018, 21:33

Watersportvrienden,

Hierbij bericht omtrent een probleem met onze stuurcilinder en de koppeling set.

Bij het maken van een bocht (door aan het stuurwiel te draaien) schiet de hydraulische stuurleiding elke keer los. De koppeling set (inclusief knel ringen) is al één keer eerder vervangen en ook is er al een stuk van de hydraulische leiding afgesneden om zo met verse leiding te kunnen werken. Helaas heeft dit allebei niet geholpen. In de link staan er een aantal foto’s van het probleem.

We hebben een Vetus stuurcilinder (maat 70) en ook de hydraulische leidingen zijn van Vetus (6mm). De leidingen en de koppelingsset inclusief knel ringen zijn gloednieuw.

Om verdere problemen te voorkomen zoeken we een gepaste oplossing waarbij we uit kunnen gaan dat de hydraulische stuurleiding goed blijft zitten. Het zou fijn zijn als iemand mij hier een tip over kan geven. Ik hoop dat de foto’s voor zich spreken.

Alvast ontzettend voor de hulp.
Met watersportelijke groet
Ottavio

https://we.tl/tgNLia5qYl
Ottavio
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 Apr 2018, 21:16
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor Wolf1 » 11 Apr 2018, 23:21

Als de snijringkoppeling aangedraaid geweest is moet er kunststofslang zichtbaar zijn tussen de snijring en de steunring !
Tijdens het aandraaien van de snijring verkleint de diameter aan de steunringzijde, door de coniciteit van de koppeling, en zet zich vast in de kunststof.
Waarneer de snijring niet vergenoeg op de slang is gedrukt tijdens het vast zetten is er geen materiaal waarin de snijring zich vast kan zetten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor Ottavio » 12 Apr 2018, 22:17

Dank voor de vlotte reactie.

Heb je naar de foto’s gekeken toevallig? Bij mij is her niet mogelijk om nylon draad te zien tussen de snijring en de steunring. Na de steunring om het nylon draad gedaan te hebben gaat het pinnetje het nylon draad in, daar over gaat een huls en dan stop in het nylon draad in de stuur cilinder waarna ik alles vastzet met de steunring. Een beetje hetzelfde principe als met een Gardena tuinslang. Doe ik iets verkeerd?
Ottavio
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 Apr 2018, 21:16
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor bas » 12 Apr 2018, 22:46

Kan het niet echt goed zien maar ik heb de indruk dat je koppelingen voor koperen leiding gebruikt i.p.v. voor nylon leidingen. Zou dat Kunnen?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor Ottavio » 12 Apr 2018, 23:13

bas schreef:Kan het niet echt goed zien maar ik heb de indruk dat je koppelingen voor koperen leiding gebruikt i.p.v. voor nylon leidingen. Zou dat Kunnen?


Dat zou kunnen. Je geeft aan dat het probleem eenvoudig verholpen zou kunnen worden dmv vervangen van koppelingen voor nylon leidingen? Zijn er specifieke merken die je aanbeveelt? De leiding is Vetus origineel en stuurcilinder ook. Doorsnede van de leiding is 6mm. Meeste koppelingen zijn tegenwoordig voor 8, 10 of 12 mm als ik het goed heb.

Alle tips zijn welkom. Dank!!
Ottavio
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 Apr 2018, 21:16
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor bas » 13 Apr 2018, 06:52

Als alles van vetus is zou ik het daar eens proberen.
Nogmaals: ik weet het ook niet zeker maar als ik naar je foto's kijk dan mis ik iets wat de slang uiteindelijk op de tule perst lijkt het wel.
Ik zit hier even op mijn telefoon te kl*ten maar moet zeggen dat ik nog geen duidelijk plaatje/omschrijving tegenkom zo snel maar wat ik zie ziet er anders uit.
Dat zijn koppelingen met een slangtule waar je de slang overheen schuift en daarna op de tule perst met een dartel. Ben niet bekend met specifiek vetus hydrauliek maar vorig jaar een centraal smeersysteem aangelegd en dat werkt ongeveer met hetzelfde principe. Komt iig geen snijring aan te pas.
Die 6 mm, is dat binnen of buitendiameter?
Mocht de 6mm variant inmiddels uit het pakket zijn bij vetus dan zou je misschien kunnen zoeken op Google op " centrale vetsmeersystemen" o.i.d., dan kom je vanzelf wel bij een winkel uit die dat soort koppelingen heeft.

Maar nogmaal: 100% zeker ben ik er ook niet van met deze foto's maar mij lijkt het dat er iets mist, dus even bij vetus proberen is de weg van de minste weerstand denk ik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor Ottavio » 13 Apr 2018, 08:12

Super Bas! Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik zeker wat aan.

Ik zal vandaag even bij de specialist Klaas Mulder in Zaandam langsgaan. Deze jongens hebben vast wat op voorraad wat kan helpen bij het losschieten van de hydraulische leiding.

Die 6mm staat op de leiding van Vetus. Mijn verwachting is dat dit de binnen diameter is. Op de hydraulische leiding staat: Vetus I D 6 mm 1/4" HHDES6. Mogelijk lees ik het verkeerd want op internet kan ik geen leiding vinden die overeenkomt met deze kenmerken. Mocht iemand hier verstand van hebben dan stel ik dat zeer op prijs.
Ottavio
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 Apr 2018, 21:16
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor broekie » 13 Apr 2018, 08:13

Zoals gezegd moet je de afgesneden slang door de knelring duwen zodat hij er een stukje uitsteekt.
Alleen dan kan de ring zich vastknellen aan de slang bij aandraaien.

https://www.4uboot.nl/knel-ringen-vetus ... inder.html

Eenmaal gebruikt moet je een nieuwe nemen.
Dan krijg je de slang er niet meer doorheen.

Of je koopt kant en klaar, aangeperste koppeling met slang.

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... uring.html
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor redmiller » 13 Apr 2018, 08:50

Ik heb in onze boot de kunststof slangen en messing koppelingen allemaal vervangen door echte hydrauliekslang (gewapend en bestand tegen zeer hoge druk) en perskoppelingen. Bij een landbouwmechanisatiebedrijf laten doen voor geloof ik 70 euro.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Hydraulisch Stuurprobleem

Berichtdoor bas » 13 Apr 2018, 09:16

Volgens mij heb je meer dit soort koppelingen nodig voor nylon slang.

4uboot.nl/set-slangkoppelingen-recht-voor-nylon-slang.html
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten