Vetus boegschroef geen stuwing

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor burgwal » 26 Mrt 2018, 11:07

Onze vetus boegschroef (80kg) heeft geen stuwing. De motor draait, de breekpen is in takt, maar er klink alleen een zoemend geluid. De schroef zelf draait niet. Iemand tips (anders dan: hellingen en kijken wat er aan de hand is?)
Dank!
burgwal
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 11:01
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 11:29

burgwal schreef:Onze vetus boegschroef (80kg) heeft geen stuwing. De motor draait, de breekpen is in takt, maar er klink alleen een zoemend geluid. De schroef zelf draait niet. Iemand tips (anders dan: hellingen en kijken wat er aan de hand is?)
Dank!

De inbusboutjes zijn uit de koppeling getrild. Liggen ergens in de boeg. Komt vaker voor bij VETUS boegschroef. Even opzoeken en terugzetten. Zijn er twee.
Goed aandraaien of wat loctite gebruiken. Je kan de koppeling, deels rubber, zien, binnen in het gele huis direct boven de tunnel.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor burgwal » 26 Mrt 2018, 12:17

Het gele huis heb ik nog niet open gemaakt. Wel heb ik geconstateerd dat indien ik het huis eraf haal, ik de koppeling met de gleuf zie draaien. Zit het in het huis?
burgwal
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 11:01
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 12:19

burgwal schreef:Het gele huis heb ik nog niet open gemaakt. Wel heb ik geconstateerd dat indien ik het huis eraf haal, ik de koppeling met de gleuf zie draaien. Zit het in het huis?

Je hoeft niets open of los te maken. Je kan de koppeling zien door de gaten en via deze gaten ook het inbusboutje terugzetten. Het is een karweitje van niks.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 26 Mrt 2018, 12:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor burgwal » 26 Mrt 2018, 12:25

Thanks. Ik ga er naar kijken en zal terugkoppelen met bevindingen
burgwal
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 11:01
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 12:38

burgwal schreef:Thanks. Ik ga er naar kijken en zal terugkoppelen met bevindingen

Gaat om de 4 grote gaten onder de motor direct boven de tunnel, hier goed zichtbaar op het plaatje.
Het is de koppeling tussen de motor en het schroefhuisje in de tunnel.
https://beeldbank.prepublisher.com/pict ... KZ2853.JPG
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor burgwal » 26 Mrt 2018, 16:27

Ah, deze bedoel je: https://ibb.co/bK9qEn
Ik ga kijken. Kom ik op terug.
burgwal
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 11:01
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 16:31

burgwal schreef:Ah, deze bedoel je: https://ibb.co/bK9qEn
Ik ga kijken. Kom ik op terug.

Ja inderdaad. Als je daarin kijkt en de dikke rubberachtige koppeling ronddraait dan zie je twee schroefgaatjes voor inbusboutjes.
Al twee keer meegemaakt dat deze bij boegschroeven eruit getrild waren. Een keertje bij mezelf en bij iemand op de jachthaven.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor burgwal » 04 Apr 2018, 13:58

Dit is vermoedelijk niet het euvel. De motor heb ik van de buis gehaald en indien de motor draait, draait de as ook. Het onderdeel in het midden zoals op deze afbeelding:
https://ibb.co/byCj4x
Dat betekent dat indien de motor op de buis gezet wordt, ook de schroefas zou moeten draaien, zoals op deze afbeelding:
https://ibb.co/fo82rc
Toch geeft de motor een hoog zoemend geluid alsof er geen weerstand is en blijft ook lang doordraaien. Daarnaast is er geen stuwing.
Is de as of schroef wellicht defect en moet het schip op de helling?
burgwal
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 11:01
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Vetus boegschroef geen stuwing

Berichtdoor Beemer » 04 Apr 2018, 15:01

Bij buurmans schip viel vorig jaar ook de intern(haakse) overbrenging van zijn Vetus boegschroef weg (ca 2 jaar oud). Het was hier wel een hydraulische, maar dat maakt voor het probleem niet uit.
Er werd iets verteld over "een licht verschoven as door een defecte borgring in de haakse overbrenging".

in elk geval een productiefout in een reeks Vetus boegschroeven. Vetus bood direct een nieuwe boegschroef (staartstuk) aan.
Helaas was er wel discussie wie de hellingskosten en montage zou moeten betalen. Hoe dat is afgelopen weet ik niet.

Succes in de discussie met je leverancier van de schroef.

Gr., Cees
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten