Welke stuurcilinder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Welke stuurcilinder

Berichtdoor Martin65 » 01 Apr 2018, 12:00

Een kennis van me heeft een Vetus stuurcilinder welke een beetje lekt langs een keerring/seal. Alleen staat er geen typenummer meer op de cilinder. De lengte van de zuigerstang is 50cm en de diameter van de stang is 16mm. Het is zo'n type die met 4 draadstangen in elkaar zit. Wie weet welk type dit kan zijn en waar ik hiervoor het beste terecht kan voor nieuwe keerringen.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor varg » 01 Apr 2018, 17:45

b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor bas » 01 Apr 2018, 19:36

Type zou ik niet durven zeggen maar het keerringetje eruit halen en opmeten en online bestellen of anders ermee langs gaan bij de lokale hydrauliekboer.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor Klaver vier » 01 Apr 2018, 19:57

Arnold waarom denk je dat het de mtc 30 is,met de gegevens die je nu hebt, kan je dat er toch niet uithalen of doe ik iets verkeerd
Ik dacht namelijk dat je minimaal de slaglengte moet weten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor Martin65 » 01 Apr 2018, 20:20

Ik zal morgen de slaglengte meten en hem even op de weegschaal leggen. Zie dat de gewichten ook nogal uiteenlopen.

Ben nog even de schuur ingelopen om de slag te meten. Ik meet een slag van 200mm. Dat komt dan weer niet overeen met de datasheet van Vetus :?:
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor varg » 01 Apr 2018, 22:21

Klaver vier schreef:Arnold waarom denk je dat het de mtc 30 is,met de gegevens die je nu hebt, kan je dat er toch niet uithalen of doe ik iets verkeerd
Ik dacht namelijk dat je minimaal de slaglengte moet weten.
Gr René ( klaver vier)


Ik heb er bescheiden een vraagteken achter gezet! Ik weet het inderdaad niet zeker, maar van het model met de externe draadstangen is de mtc30 degene die je veel aantreft. Controle met de datasheet is wel nodig!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor Klaver vier » 02 Apr 2018, 10:09

Helemaal duidelijk Arnold bedankt.
Gisteren bij de boot geweest, de ramen er weer opgezet en de kap.
Wat mij op viel is dat het olie peil in het extra olie reservoir wel erg laag stond nu met die kou.
Voor het eerst de motor weer gestart na de winter,daar werd ik echt blij van starten lopen en goed koelen.
Als het vandaag een beetje droog is ga ik de hardhouten reling er weer opzetten,nu regent het in hilversum.
Het viel mij 100 procent mee hoe alles er uitzag na een winter onder zeil.
Een grote zeilboot bij ons in de haven ging varen en kwam tot de ontdekking dat er geen water uit de uitlaat kwam,ik zeg ik zou hem maar gauw uit zetten,hij is rustig terug gevaren naar zijn plek ik nogmaals jemoet hem uit zetten,eindelijk deet hij hem uit en vroeg aan mij wat het kon zijn,ik zeg je boordkraan of valse lucht,was hij totaal vergeten de O ring terug te plaatsen in de wierbak.
Ik dacht die zijn impeller is er wel uit gesmolten,nee hoor hij koelde weer perfect.
Ik heb weer echt zin in de boot nu het weer nog een beetje beter,maar dat gaat komen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Apr 2018, 16:15

Martin65 schreef:Het is zo'n type die met 4 draadstangen in elkaar zit. Wie weet welk type dit kan zijn en waar ik hiervoor het beste terecht kan voor nieuwe keerringen.

Een MTC30 en een MTC3008 hebben 4 draadstangen.
Voor een revisie set kun je hier terecht.
https://www.4uboot.nl/revisie-set-vetus ... nders.html
Noordvaarder
 

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor Martin65 » 02 Apr 2018, 21:01

bedankt voor de linkjes. Ben er nog niet achter welk type het is. qwa uiterlijk lijkt ie op de MTC30 alleen heeft ie een slag van 200mm en weegt ie inclusief voetplaat en koppelingen 4.8kg. Diameter zuigerstang is 16mm en ik meen te weten dat dit bij een MTC30 een stuk kleiner is.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Welke stuurcilinder

Berichtdoor varg » 02 Apr 2018, 23:01

in de plaatjes kan ik vinden: 12,7; 14 en 22 als diameter zuigerstang...geen 16!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten