Wat te doen met overbemotorde sloep?

Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor Amersfow » 28 Mrt 2018, 07:34

Ik heb een prachtig sloepje (Orkaan 6,25x2,40); https://photos.app.goo.gl/oQpZh3Lx6UsmlGo93 en https://photos.app.goo.gl/hBOTIaLeltQPwgXb2
Er zit een 11pk diesel in en dat blijkt dus zwaar te veel. Dit schroefje; https://photos.app.goo.gl/ZjxD2MCw2yBtq7uD2
Met ~1800 toeren loopt hij al ~9,5 km en met ~2500 gaat het ding ruim 13, en staat, met die geveegde kont, bijna recht omhoog. Op kruissnelheid komt de kop al fors omhoog. Wat zal ik doen? 1) Niks; dan gaan wellicht mijn kinderen toch 13 varen met alle golven van dien. 2) Voorin ballasten; heb ik iets minder drijfvermogen met passagiers voorin. En moet het gewicht meezeulen. 3) Max toeren terugschroeven naar 2200 ofzo; dan moet ik de verzegeling verbreken en kan nooit meer de max toeren draaien tegen verglazing.

Your votes pls.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor Georges » 28 Mrt 2018, 09:56

Je zou misschien kunnen overwegen er een andere schroef op te zetten of de huidige laten aanpassen door een deskundige ?
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor Amersfow » 28 Mrt 2018, 10:27

Hmm, dat lost niets op denk ik; ik moet nog even checken of hij op 3000 rpm max komt, moet ik even een harde kade hebben ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Mrt 2018, 10:57

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo.
Onze sloep (1200kg, 6m) had er zelfs 25 PK in staan. Bewuste keuze, want dat was een 3cyl en die liep als een zonnetje.

Wat is er op tegen om gewoon met een wat lager rpm te varen?
Toen we met onze huidige boot in Friesland lagen, kwam ik ook vaak niet boven de 1400 rpm (max 2800) uit om de ter plaatse toegestane snelheid te varen.

Als je bang bent dat je kinderen er mee gaan "spelen", denk ik dat je dat toch in de instructie resp. opvoeding ;) moet zoeken.
Of anders met wat eenvoudige middelen de uitslag van je brandstofpomp begrenzen.

Zo had ik in het begin last van een te arm afgestelde motor (nieuw), opgelost door een ti-rap op de brandstofpomp te zetten, waardoor het stationair iets omhoog ging.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor broekerhaven » 28 Mrt 2018, 13:00

Trimvlakken monteren.
dan zakt de kont niet zo diep en win je ook wat in snelheid.
ook je kruis snelheid verloopt rustiger en minder met de kop omhoog.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor bas » 28 Mrt 2018, 14:34

Hoe hard loop je stationair en wat is je kruissnelheid?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor Arthur » 28 Mrt 2018, 14:37

In mijn kaik, 6.5 meter die 2 ton weegt zit ook een 3 cyl 25 pk diesel wat ook te veel is, mijn romp snelheid is 10 km, die heb ik al bij 1800 tpm, terwijl de het motortje makkelijk 2500 toeren kan maken wat ik niet gezond vind als die die dat constant moet draaien. Kan er wel een andere schroef onder zetten zodat hij met meer toeren net zo hard vaart maar waarom.
Ik vaar al jaren zo zonder verglazen.
Met een auto of vrachtauto rij je toch ook niet altijd met volle toeren.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor jade » 28 Mrt 2018, 16:26

Rij je met je auto ook altijd vol gas??
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor Klaver vier » 28 Mrt 2018, 16:46

Arthur ik heb een jaar of 10 gevaren met een zwaar overbemeten motor 230pk in een boot van 10,80 meter.
Meestal niet harder als 1300 toeren,als ik harder ging wees iedereen met zijn vinger op zijn voorhoofd.
Niks geen last gehad van verglazing,persoonlijk denk ik dat dat nooit gebeurd.
Ander voorbeeld ik heb pas een andere auto voor mijn vrouw gekocht met een automatenbak,die schakelt bij heel laag toerental al op.
In de zuinige modus schakelt hij nog eerder,ik denk toch niet dat een fabrikant van auto,s dat zo maakt als de motor dan zou verglazen.
Ik geloof niet zo in verglazen,waarom zou dat dan gebeuren?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Wat te doen met overbemotorde sloep?

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Mrt 2018, 18:01

Amersfow schreef: Max toeren terugschroeven naar 2200 ofzo; dan moet ik de verzegeling verbreken en kan nooit meer de max toeren draaien tegen verglazing.
Your votes pls.

Als je bang bent dat je kids gaan proberen om met de boot in planéé te gaan,dan zou ik niet de toeren terug schroeven,maar er een blokkering opzetten tot een door jou vastgestelde toerental,en daar een slot op doen.
Ga je er zelf mee varen, kun je slot eraf halen,en heb je weer alles ter beschikking.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten