Aankoop nieuw bootje

Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor hteverb » 26 Mrt 2018, 20:25

Beste allemaal,

Bedankt voor het accepteren op dit forum.

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van mijn eerst bootje en heb op dit forum gezocht maar zoals op de meeste fora is het lastig zoeken tussen duizenden berichten. Normaal probeer ik het naadje van de kous te weten voor ik iets ga kopen, maar in dit geval is er zoveel te koop en heb ik zoveel vragen dat dat lastig is.

Ik heb het afgelopen najaar mijn klein vaarbewijs I gehaald omdat ik graag de regels op het water wilde leren. Nu ken ik de (of in ieder geval de belangrijkste) regels, maar heb ik nog geen verstand van boten en varen. Ik heb wat ervaring met huurbootjes/lenen/meevaren/waterskiën etc. maar ben allesbehalve een ervaren watersporter.

Ik zoek een rubberbootje waarmee ik zowel in NL als in Italië (Gardameer) wil gaan varen. Nu ik mijn vaarbewijs heb vind ik het ook leuk om een bootje te kopen die een beetje snelheid kan maken.

Mijn wensen:
- Rubberbootje
- Door één persoon op en af te bouwen (ik ben fit en kan goed tillen)
- Sportief te varen
- Vervoer van de motor is geen probleem
- 1500-2000 Euro
- Strandtrailer (of andere manier om de boot vanaf het strand bij mijn caravan te krijgen).

Na een eerste orientatie denk ik aan een 15-25 pk 2-takt motortje en een rubberbootje met een aluminium vloer. Volgens mij is het de bedoeling dat ik naar een kortstaart op zoek ga, maar dat weet ik niet zeker?

Ik overweeg een rubberboot te kopen van max. 5 jaar oud met een ouder motortje (van een jaar of 20) om de kosten te drukken.

Mijn vragen:
- Kan ik zoiets goed via Marktplaats etc. kopen of is de kans groot dat ik zonder al te veel kennis op dit gebied een kat in de zak koop?
- Is het besparen op de leeftijd van de motor een goede keuze (als de motor er nog goed uitziet) en wat zijn behalve een groter risico op mankementen de nadelen van een oudere motor?
- Moet ik ergens specifiek rekening mee houden in mijn keuze voor een boot of motor?
- Een console/stuurtje is leuk, maar geen eis.
- Kan ik iedere motor op een stuur en afstandsbediening aansluiten of moet deze daar specifiek geschikt voor zijn?
- Alle tips en trucs zijn welkom!

Het advies kan ook zijn dat ik er beter niet aan kan beginnen en gelijk naar een dealer moet gaan uiteraard...

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg willen helpen zodat ik geen spijt krijg van mijn aankoop.

Alvast bedankt!
hteverb
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 19:56
ligplaats:
info:

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Mrt 2018, 21:15

Ik zou oppassen met 2-Takt, want ik zie aankomen dat die binnen afzienbare tijd verboden zullen worden.
Voor de Bodensee en de meren in de Alpen geldt dat volgens mij al.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor bas » 26 Mrt 2018, 21:39

Enig idee van het formaat van het bootje? Moet het aan eisen voldoen qua winteropslag?
Voor sportief varen is een harde v-bodem wel een aanrader ( kan ook opblaasbaar) maar kijk goed naar hoeveel vermogen er achter het bootje kan/mag. Voor klein spul lijkt 15-20 pk me al vrij fors. Zwak punt kan de aanhechting van spiegel aan de rest zijn. Over het algemeen is dit bij de gerenommeerde (dus duurdere) merken wel wat beter voor elkaar. ( Of ze laten minder vermogen toe, maar net hoe je het bekijkt). Zou niet over dat aangegeven vermogen heen gaan, zeker niet als het als setje verkocht wordt en er al een jaar of 5 mee "gescheurd" is.

Of je met een snelle motorboot weg komt op het gardameer met vb1 en een 2-takt durf ik je niet te zeggen. Zoals al aangegeven is het tijdperk 2-takt qua milieuwetgeving wel aan zijn eindje denk ik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor hteverb » 26 Mrt 2018, 22:07

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben inderdaad twee zaken vergeten te vermelden. De grootte maakt me niet zo heel veel uit, maar vrouw en kind (peuter) moeten meekunnen. Ik had al gezien dat over het algemeen voor meer vermogen een grotere boot nodig is. In die zin moet ik op zoek naar een compromis (of zoek ik misschien wel het onmogelijke), want de campingplaatsen aan het Gardameer zijn niet echt ruim bemeten dus een bootje is al snel te groot. Ook moet de boot over een kiezelstrand omhoog worden gereden.

M.b.t. 2-takt en opslag ligt het nu in de lijn der verwachting om de boot in september/oktober weer te verkopen. Ik heb geen ruimte om de motor in de winter op te slaan (tenzij ik toch een klein motortje kies, die kan op de vlizo zolder) en de kans is groot dat ik het bootje volgend jaar nauwelijks kan gaan gebruiken. Die twee zaken zijn dus minder relevant.

Wetgeving op het Gardameer is mij bekend, VBI is voldoende en 2-takt is op dit moment nog toegestaan, verder diverse extra eisen zoals een verplichte verzekering en vaak een tijdelijk Italiaans registratiebewijs.
hteverb
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 19:56
ligplaats:
info:

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Mrt 2018, 00:37

Enkele rubberboten die nog te hanteren zijn,en die je thuis op zolder nog kunt opbergen:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr
Bij deze zal je de motor waarschijnlijk niet echt aanstaan.
Echter met een peuter aan boord,zou ik gaan varen,ipv snelvaren.
Verder deze,heeft meer power.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr
En de volgende is wel 500 meer dan je budget,maar daar staat tegenover dat het bijna nieuwe is:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr
Een langer boot zou ik niet nemen,want dan moet vaker de motor ook weer zwaarder,en dat zwaarder is niet alleen het aantal pk's ,maar het gewichgt wordt dan ook meer.
Noordvaarder
 

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor Gruttepier » 28 Mrt 2018, 08:12

Bij een 2e hands rubberboot moet je goed letten op lekkage op de naden.
Pvc heeft een levensduur van ong 10 jaar en daarna begint het echt minder te worden, vooral de huidige markt met "goedkoper" geproduceerde modellen in alle vormen, kleuren en maten.
Voor jou budget moet je zeker een prachtig exemplaar kunnen vinden incl motor .

De 2 takt is publiekelijk op zijn retour, merk ik ook erg bij de verkoop ervan.
Maar de regels eijn mbt 10 jaar geleden nauwelijks veranderd, behalve de Amsterdamse grachten mag je ze gewoon gebruiken. Een algemeen verbod is niet aan de orde en gaat er waarschijnlijk ook nooit komen.
Koop je een motor die je jaren in je bezit wil hebben, dan is een 4 takt de juiste keuze. Maar in jouw geval, en hoe het in de meeste gevallen is, je wil de motor voor nu en niet voor in de toekomst.
Een 2 takt is niks mis mee, en 20 jaar oud is peanuts en kunnen ze makkelijk aan. Daarbij zijn ze makkelijker te tillen qua gewicht en afmeting, en veel meer koppel.
Ze zijn wel dorstiger, en met name de DT modellen van Suzuki, maar voor die korte tijd in de vakantie is ook dat gemakkelijk te overzien.

Je kan dus gerust een 2 t kopen, zijn een heel stuk goedkoper in aanschaf.

Post gerust een link met wat je op internet vind, kan ik je helpen met beoordelen.
Gruttepier
 

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor hteverb » 28 Mrt 2018, 10:21

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Na wat zoekwerk op internet vond ik het bedrijf Outboard Zeeland. Zeer nette prijzen en ik lees goede reviews, wellicht voor mij een betere optie om geen kat in de zak te kopen. Hij handelt voornamelijk in motoren, dus de boot zal ik misschien nog wel particulier moeten kopen. Ik ga er zaterdag kijken.

Uiteraard zal het varen met mijn zoon in de boot voornamelijk uit wat dobberen en langzaam varen bestaan, maar ik vind het ook wel leuk om alleen of met iemand anders even wat sneller te varen.

Ik denk dat het meest realistische is dat ik een 15 pk motortje koop met een niet al te grote boot, maar misschien kom ik binnen mijn budget nog iets moois tegen met meer pk's.

Mocht ik toch iets particulier willen kopen dan ga ik zeker eerst even jullie raadplegen. Nogmaals dank!
hteverb
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 19:56
ligplaats:
info:

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor Gruttepier » 28 Mrt 2018, 12:00

Hou er rekening mee dat in de regio Zeeland het vooral zoutwater motoren zijn..

En edit.
Een 20 of 25 pk is vaak goedkoper in aanschaf, dit vanwege de populariteit van de 9.9 en 15 range.
Gruttepier
 

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor hteverb » 28 Mrt 2018, 19:23

Goede tip, ik weet niet of hij de motoren alleen uit Zeeland haalt, maar zeker iets om op te letten.

Ik kwam net een bootje tegen die wel interessant lijkt, wat vinden jullie?

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr

Edit: ik zie nu dat de bodem van hout is, heeft dat alleen maar het nadeel van gewicht tov aluminium of ook voordelen?
hteverb
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 19:56
ligplaats:
info:

Re: Aankoop nieuw bootje

Berichtdoor hteverb » 31 Mrt 2018, 17:21

Vandaag ben ik naar Zeeland geweest en daar heb ik een motor gekocht, ik werd netjes geholpen door een vriendelijke eigenaar.. De eigenaar wist ook nog eenrubberboot te koop, hij dacht een nieuw showroommodel maar bij aankomst bleek het een inruiler te zijn uit 2013. Boot ziet er nog keurig uit voor zover ik dat kan beoordelen en uiteindelijk met strandwielen, peddels en pomp gekocht voor een redelijke prijs. Het is een Nimarine 350 AL (MX-350/0AL). De motor is een 25 pk Yamaha 2-takt autolube. De boot kan officieel 20 pk aan, volgens de beide verkopers is de 25 pk motor geen probleem voor deze boot omdat de 2-takt relatief licht is ten opzichte van een 4-takt en is het juridisch geen belemmering. Ik ben op dit advies afgegaan. Ik zie op het typeplaatje dat het max. motorgewicht 60 kg is en dat is ongeveer het gewicht van mijn motor. Ik ben niet iemand die onverantwoord vaart, dus zal geen gekke dingen gaan doen met de zware motor.

Zijn er nog andere bezwaren volgens jullie van deze combinatie? Ik hoop het niet want ik ben er blij mee.

Bedankt voor jullie adviezen tot nu toe, ik zal straks wat foto's plaatsen!
hteverb
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 19:56
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten