België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor RuudM » 25 Mrt 2018, 19:47

Rob,

nog wat aanvullingen....

Ieper inderdaad de Menenpoort bezoeken heel indrukwekkend. Maar ook de toren in Diksmuide. En tussen Nieuwpoort en Diksmuide ligt ook nog de dodegang. Is terug te vinden via google earth.
De passendaalsevaart is inderdaad zoals Guido zegt recht en saai. daar is het niet ondiep, tenminste we hebben niets geraakt. Maar door de snelheid die we hadden trokken we wel een krul. Langs de kant. Dus dat vonden we wel vreemd.

En het kanaal naar ieper liggen denk ik veel takken op de bodem je hoort het regelmatig wel rommelen maar nooit echt ergens op gezeten (wij steken 1.3 meter). Van Ieper zijn door gegaan naar Fintele en Veurne daarna weer naar het noorden terug naar Brugge. Wat Guido zegt is mooier en dat klopt ook.

Zelf ook altijd een hekel aan dezelfde weg terug. Misschien gaan wij dit jaar dat rondje ook weer doen. Maar dan met een stukje Frankrijk erbij naar Lille en terug via Kortrijk.
Het stukje van Antwerpen naar Gent over de schelde wel gevaren, maar de Westerschelde van Hansweert naar Terneuzen nog niet ? wij doen er, met tij mee, 1,5 uur over (ca. 12 km eigen snelheid) kanaal Gent naar Terneuzen is vergelijkbaar met Noordzeekanaal. Zeer goed te doen.

En ik vind de Schelde van Antwerpen naar Gent zeker zo spannend zeker als je stroom mee hebt dan ga je voor ons doen met een behoorlijke snelheid. Op sommige stukken 18 km/uur. Tegenstroom moet je zien te vermijden.

Nog een alternatief voor terugweg vanaf Kortrijk, kanaal Bossuit, kanaal du Centre, Scheepslift, hellend vlak, Brussel, Klein Willebroek, Duffel en weer via Albertkanaal naar Antwerpen.

Al eerder in Antwerpen geweest ? dan heb je al een FD-nummer. ) Anders voortijdig een aanvragen.
(http://www.watersportalmanak.nl/artikel/fd-nummer-belgi. Dan hoeven niet alle schepen mee te genieten als je Antwerpen binnen komt varen en je hele doopceel wordt gelicht.

En in het Vlaanderen gedeelte moet je ook een vignet kopen
( http://www.watersportalmanak.nl/artikel ... ften-belgi )

En mocht je doorgaan naar Frankrijk dan nog maar eentje
( http://www.watersportalmanak.nl/artikel ... -frankrijk ).

Leuke hè zo de vakantie voorbereiden!!

succes

Ruud!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Mrt 2018, 20:13

Ruud, andermaal dank!

Antwerpen is bekend, vorig jaar nog geweest.

Grappige ervaring met het FD nummer:
Dat had ik al in 2006 aangevraagd en vorig jaar gewoon gebruikt bij het melden bij de ... brug. So far so good.
Kom ik bij het havenkantoor van Willemdok, zegt 'het systeem': FD nummer niet bekend .... :o
Ter plekke gebeld met beheerder en kregen we te horen, dat het na 5 jaar niet gebruik gewist wordt.
Maar toen ik me meldde werd het gewoon geaccepteerd .....

Schelde varen zie ik niet tegenop, we hebben zo langzamerhand alle grote wateren wel gezien in Nederland.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 11:51

R.C.Grootveld schreef:Schelde varen zie ik niet tegenop, we hebben zo langzamerhand alle grote wateren wel gezien in Nederland.

Als je in Willemdok overnacht dan aan de havenmeester even de tijd vragen qua getij. Als je op een gunstig tijdstip naar buiten kan dan vaar in je in 5 uur naar Gent (80km).
De havenmeester kan ook de schuttijd Kattendijksluis voor je aanvragen.
UItvaren tegenwoordig via de Kattendijksluis vlakbij Willemdok. Voorheen moest je door de Royersluis met de beroepsvaart. Lange wachttijden.
Schelde altijd midden vaarwater aanhouden voor zover mogelijk. In Gent, eerste stuurboord na de sluis Merelbeke, helemaal doorvaren tot in het centrum en dan aanleggen aan de Lindelei.
https://visit.gent.be/nl/zien-doen/jachthaven-lindenlei
passantenjachthaven wordt beheerd door de Vlaamse Pleziervaart Federatie. In Brugge beheren zij ook de passantenhaven aan de Coupure.
De eerste jachthaven aan bakboord in Brugge voorbijvaren, doorvaren naar de Coupurebrug aan bakboord, wordt geopend door de havenmeester (marifoon) en vervolgens lig je bijna midden in de stad.
Andere aanraders zijn Deinze, Kortrijk, kanaal Bossuit, Antoing, Mons, Strepy, de lift Strepy-Thieu en hellend vlak Ronquieres en zo kan je via Brussel en Willebroek richting Maas om maar wat te noemen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor quichot » 26 Mrt 2018, 18:47

aadbloem schreef: Als je in Willemdok overnacht dan aan de havenmeester even de tijd vragen qua getij. Als je op een gunstig tijdstip naar buiten kan dan vaar in je in 5 uur naar Gent (80km).
De havenmeester kan ook de schuttijd Kattendijksluis voor je aanvragen.

Gent ga je waarschijnlijk niet halen als je via de Kattendijksluis naar buiten gaat, want daar schutten ze pas een paar uur voor hoogwater. Tuurlijk, alles kan, als je maar gas geeft, maar is dat nog leuk?
Feit is wel dat naarmate je dichter bij Gent komt, de getijdestroom afneemt, dus het laatste stukje is met stroom tegen wel te doen. Zelf ga ik dan toch liever via de Royer, dan gaat het hele stuk naar Gent op minder dan halfgas, en toch zo'n 13, en soms 15 km/h.

Schelde is niet al te druk bevaren dus best wel relaxed eigenlijk. Zeker voorbij Temse kom je niet veel scheepvaart meer tegen.
Op enig moment maakt de rivier een reeks haarspeldbochten. Daar is het ook wat nauwer, en zijn de binnenbochten verraderlijk ondiep. Luister kanaal 10 goed uit, en probeer op de kaart te volgen welke plaatsjes of landmarks je passeert, want soms meldt zich daar toch ineens een schipper met zo'n bocht-met-lokale-naam. Op AIS zie je hem aankomen, dat is wel fijn.

Wel drijft er ontzettend veel troep vanaf Baasrode tot Gent. Soms zet ik de schroef stil om veilig door zo'n eiland van wrakhout en plastic te glijden. Ik zou dat niet graag in het donker doen.

Raadplaten hoef je daar niet te maken, want iedereen die dat tochtje heeft gemaakt herkent onmiddellijk de oevers. Al tikkende begin ik er ook weer zin in te krijgen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 19:11

quichot schreef:Gent ga je waarschijnlijk niet halen als je via de Kattendijksluis naar buiten gaat

Een onjuiste inschatting, beter niet melden als je het niet zeker weet.

In overleg met de havenmeester Willemdok vorig jaar met de speciale vroegste opening door de Londonbrug, de Kattendijksluis was al aangevraagd en stond open.
Met een boot of vijf ingevaren, geschut en supersnel naar Gent geduwd door de vloedstroom. Het laatste uurtje op doodtij naar Merelbeke.
Het kan makkelijk, het is eerder gedaan, we hebben geen extra toeren bijgezet en het is dus niet onwaarschijnlijk :D
Wel even bespreken bij de havenmeester Willemdok.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor quichot » 26 Mrt 2018, 19:18

aadbloem schreef: Een onjuiste inschatting, beter niet melden als je het niet zeker weet.

Ja schoolmeester, nee schoolmeester!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 19:20

:D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor quichot » 26 Mrt 2018, 19:21

https://jachthaven-antwerpen.be/%5C&quo ... com...id...
Kattendijksluis. +/- 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater marifoonkanaal van de sluis VHF 69.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 19:25

quichot schreef:https://jachthaven-antwerpen.be/%5C"index.php?option=com...id...
Kattendijksluis. +/- 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater marifoonkanaal van de sluis VHF 69.

Klopt helemaal, goed opgezocht :lol: dus je vaart 3 uur voor hoogwater de Kattendijksluis uit. Hoogwater Merelbeke is meer dan +2 uur Hoogwater Antwerpen.
Je vaart dus meer dan 5 uur met het opkomende water mee. Je redt makkelijk op de vloedstroom.
Overigens weet de Havenmeester Willemdok het beste tijdstip, meld maar dat je naar Gent wil in één getij.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor RuudM » 26 Mrt 2018, 20:00

Guido,

Wij hebben het ook al een keer gedaan vanuit willemdok naar gent in een tij. En ik vaar ook op de schelde niet meer toeren dan normaal. 1600 rpm met een snelheid door het water van ca. 6,5 knoop. Ca 12 km/uur.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten