Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor Binnetie » 25 Mrt 2018, 13:31

Ik ben inmiddels begonnen aan de gasbun, eigenlijk de hele boot maar voor de gasbun loop ik even met een vraag rond. Op een aantal plekken zag ik wat scheuren in de bestaande verf zitten. Deze heb ik weggekrabt.
Je ziet nu stukken staal met de rode menie en een paar plekjes met roest. Met name langs de randen.

Afbeelding

Hoe zal ik dit aanpakken? Alles opschuren, roestplekkjes verwijderen en dan primer erop? Welke verf smeren jullie er dan op? Ik merk namelijk dat dit wat andere verf is dan wat er op de rest van de boot zit.
De gasbun is niet echt groot en je kijkt er maar weinig in, dus het hoeft van mij niet top.
Onderin zie ik wat roestige bobbels, maar deze zijn erg hard (ik vermoed iets van lasslakken).

Afbeelding

Voor de boot heb ik overal een primer gebruikt voor 1C verfsystemen (International Yacht primer)
Binnetie
 

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor kajoe » 25 Mrt 2018, 14:06

misschien geen goede afvoer en ontluchting ??.
heb er zelf geen last van ,maar op vroegere schepen hadden we ruime afvoergaten onderin en een rooster aan de bovenzijde ter ontluchting .
onze binnenkant werd behandeld met een zalfje zoals wij dat noemde van antiroest compound met wat lijn olie roodbruine verf en siccatief en standolie .
maar in deze tijd zou je het een soort tectyl noemen of zo iets .
ook deden we her wel met bruine teer mengen met ijzermenie poeder en dat er op ,werd als een soort van taai polyester laagje .
maar dit werd bij ons aan boord gebruikt in de binnen en Rijnvaart en hoefde vaak niet mooi te zijn .
wat misschien ook goed werkt is de onderwater teer/verf van tencopal .
maar er zullen leden zijn die veel betere oplossingen hebben
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor Binnetie » 25 Mrt 2018, 15:32

Er zit onderin een doorvoer van 25mm naar buiten. Maar ik denk dat er onvoldoende ventilatie is. Want soms is het houten afdekluikje helemaal vastgezogen. Als je deze eraf haalt dan is het vaak ook vochtig binnen en ruikt het muf.

Afbeelding
Op de bodem zie je wel roest. De gasfles staat op een paar houten latjes.
Om hier extra ventilatie in te krijgen zit je flink veel werk denk ik.
Binnetie
 

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor jade » 25 Mrt 2018, 18:02

Als eerste moet je alle roest weg krabben/bikken, de harde bobbels onderin is ook gewoon roest.
Dan goed ontvetten en stofvrij maken, ook het vocht moet uit de roest plekken.
Dan kan je er bijvoorbeeld owatrol c.i.p. Op doen en laten uitdrogen, eventueel extra loskomende roestdeeltjes weer verwijderen en nog een laagje owatrol aanbrengen.
Dit geheel kan je na droging overschilderen met een roestwerende primer, bijv. International yacht primer.
Hierna kan je het overschilderen met een verf voor de bilge, bijv. Danboline van international.
Je kan met andere merken werken, maar zo heb ik het opgebouwd.
Ik heb het zelf zo gedaan en heb ook geen extra ventilatie buiten de ontluchting om van 25 mm waar jij het over hebt, maar geen last van vocht.
Sluit de deksel wel goed tegen regenwater?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor jade » 25 Mrt 2018, 18:02

Zie zo ook geen opstaande rand rond de bun, is die er wel??
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor varg » 25 Mrt 2018, 18:22

Ik heb goede ervaring in mijn ankerbak met permafilm: https://www.fluidfilm.nl/perma-film/
Het brengt makkelijk op, is stootvast en taai en kan samen met een dunne fluid-film (=wolvet) laag worden gebruikt.
ik heb geen aandelen, maar wel goede ervaring!

Als je kiest voor Owatrol CIP kan je dat eventueel afwerken met underbody coating uit een automaterialen winkel. Blijft ook flexibel en stootvast.

Heb je de onderkant van het deksel als geïsoleerd tegen de condens? Dat scheelt echt in de vochtigheid.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor Binnetie » 25 Mrt 2018, 18:25

Dank Jade voor informatie. Dan zal ik toch eerst die bobbels moeten verwijderen.
Volgens de specificaties kan Yacht Primer ook op kaal staal (2 lagen). Maar de owatrol gebruik je meer als tussenlaag als je het staal niet helemaal kaal krijgt en dan de primer erop? Tenminste als ik de filmpjes zie dan smeren ze dat op staal die is aangetast maar waar ze de losse delen hebben wel van hebben verwijderd.

Het klopt dat er geen opstaande rand aanwezig is. Ik denk dat dat ook de reden is van de vochtigheid en die muffe geur.
Binnetie
 

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor Binnetie » 25 Mrt 2018, 18:30

@Varg, dat product ga ik ook even bekijken. In elk geval moet eerst de roest eraf gebikt worden. Ik zag namelijk ook wat roest toen ik een ventilatierooster verwijderen van de zijkant van de romp. De ruimte is een tussenruimte waar slangen van de diesel en water langslopen.
Erg moeilijk bij komen maar het kan geen kwaad om die ook te behandelen.
Binnetie
 

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor jade » 25 Mrt 2018, 18:41

Binnetie schreef:Dank Jade voor informatie. Dan zal ik toch eerst die bobbels moeten verwijderen.
Volgens de specificaties kan Yacht Primer ook op kaal staal (2 lagen). Maar de owatrol gebruik je meer als tussenlaag als je het staal niet helemaal kaal krijgt en dan de primer erop? Tenminste als ik de filmpjes zie dan smeren ze dat op staal die is aangetast maar waar ze de losse delen hebben wel van hebben verwijderd.

Het klopt dat er geen opstaande rand aanwezig is. Ik denk dat dat ook de reden is van de vochtigheid en die muffe geur.


Ik vind owatrol altijd wel lekker werken omdat het helemaal doordringt in de roest, je weet dan zeker dat je geen lucht insluit onder de primer.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Gusbun voorzien van nieuwe laag verf

Berichtdoor elrenegado » 26 Mrt 2018, 11:42

Aan de bovenzijde ook een ontluchting maken,
Dan kan het beter ventileren, en zal er minder vocht ophopen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten