eagle schreef:Uit sleepproeven is gebleken dat er bij het op Rompsnelheid varen van jachten ca 3 tot 5 PK per Ton waterverplaatsing nodig is.
Dat brengt mij dan toch weer bij de vraag,die ik overingens al eerder heb gesteld in een andere draadje,maar waar geen antwoord op komt.
Moet die 3 a 5 pk/ton beschikbaar zijn bij de kruissnelheid,of is dat het opgegeven maximale haalbare vermogen van een motor.
Als dat bij de kruissnelheid is,laten we zeggen bij 1600 toeren,dan moet je over een motor beschikken die op dat toerental over ,ik hou voor het gemak even 5pk/ton aan.
Even uitgaande van mijn situatie.
Boot 5,5 ton.
5,5 x 5 is 27,5pk.
Kruissnelheid is 1600 toeren = dus 27,5 pk.
Dat betekend dat ik een motor moet hebben die op 3200 toeren circa 45 pk kan leveren.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.abma-sneek.nl/site/download/olg0bc8xME2nDie motor levert volgens de diagram bij 1600 ongeveer 21kW=28,56pk.
Of is die 5 pk/ton het vermogen wat de motor maximaal kan leveren?
Dan kom ik uit bij een
https://www.abma-sneek.nl/site/download/1GRoyClwfgE2 dat ook dezelfde pk's levert,maar dan bij 3200 toeren.
Op een toerental van 1600 echter, mijn kruissnelheid, levert het motorblok dan maar 17 pk.
Dat is dan 3 pk/ton,de ondergrens.
Daar komt ook nog,dan een "glider" een totaal andere rompsnelheid heeft,dan bijvoorbeeld een Doerak.
In mijn geval zal er tussen rompsnelheid en kruissnelhied weinig verschil zitten,denk ik.
Ik vind die pk/ton maar een vreemde beredenering,want als ik uit ga van een schip als de REAN-L,dat tussen de Maasvlakte en Veendam/Delfzijl met containers vaart,dat schip heeft maar 1,88 pk/ton bij max gewicht (3204 ton - 1700pk) .
http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/9698/Ik vraag me dan ook af,of er niet meer bij komt kijken om dat te berekenen,en niet alleen maar te kijken naar de rompsnelheid en het gewicht.
De vorm van de boot zal ook wel van invloed zeker?
Want een zeilboot van 5,5 ton,heeft een totaal andere vorm dan een duwboottje van 5,5 ton.
Ik zou hier wel eens een antwoord op willen hebben,omdat er nu bij ons een oud blok in ligt dat volgens opgave rond de 50 pk levert,en ik over hermotorisering na denk.Een Yanmar heeft mijn voorkeur.