Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 17 Mrt 2018, 22:34

De waterlijn klopt niet, dwz deze witte lijn ligt goed boven het water. De schroef zit zeker niet 1 schroef maat onder water.

Maargoed, goed punt dat het wel eens kan zijn dattie kleiner is hoor. Was ook maar een extrapolatie aan de hand van een foto onder een hoek. 10 of 20% mis is dan niet onwaarschijnlijk.

Waarschijnlijk is de maat dan meer in de buurt van wat die zou moeten zijn. Is alleen maar gunstig want dat zou betekenen dat ie bij te stellen is ipv vervangen zou moeten worden.

Thanks voor het meedenken, goed gespot.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 18 Mrt 2018, 01:02

Nog even na zitten denken... en toen had ik 'm.

Het asgat zoals op de foto is geen 35mm, want loopt taps. Daarna wordt het gokken, maar 19 of 20" lijkt toch plausibeler.

PFieuw, gelukkig want verstellen is goedkoper dan nieuw.

Dank voor de sanity checks!

Vermoedelijk gewoon de spoed een tikkie te hoog.

Verklaart ook het niet caviteren.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor bas » 18 Mrt 2018, 11:10

Ook nog even terug zitten rekenen.....62cm kan idd niet.

Als ik zo even terug reken kom ik voor 2700 toeren op een 20 inch schroef met 15 inch spoed. Dat zou er dan nu onder moeten zitten ongeveer. Aanname maar aangezien het nu werkt ga ik er voor het gemak maar even vanuit. Zou dan 29,3 m/sec omtreksnelheid zijn.

Voor 3000 toeren kom ik in mijn tabelletje uit op een 19 inch schroef met 14 inch spoed ( 3 blads). geeft een omtreksnelheid van 29,8 m/sec.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 18 Mrt 2018, 23:45

Dank je voor het meedenken en rekenen!

Stel dat die 20" en 15"spoed inderdaad klopt, heeft het dan echt voordeel om naar een 19" schroef te gaan, of gaat dat verschil niet echt merkbaar zijn? (dus kan ik net zo goed bij 20" blijven?)

Anders gezegd; is het mogelijk om de toeren/snelheid tabel om te rekenen naar wat het met 19" en 14 spoed zou zijn?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor bas » 20 Mrt 2018, 21:27

Die toeren/snelheidstabel kan ik zo niet voor je terug rekenen maar gezien de afmetingen en het gedrag van je boot zit je nu al op rompsnelheid. Daar zul dus geen winst in te behalen zijn.
De winst zal hem zitten in de snelheid stationair. Die zal niet gelijk 5 km/uur zijn maar wat langzamer.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 22:00

Helder, dank je!

Ik ga er eerst maar eens mee varen, en zelf 'voelen' hoe die gaat. Moet wel eerst die nachtvorst weg want telkens winterklaar maken heb ik geen zin in.....

Zal me nog wel eens melden hier, met feedback over wat ik er mee doe.

Alemaal dank voor het meedenken :)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2018, 22:21

Vandaag eindelijk een stuk gevaren.

De snelheid gaat al met 2300 toeren naar de 12km/h. Of de algen zijn nu weer wat weg gespoeld, of wij waren op net wat dieper water. Geen idee. Maar het loopt vlot zat.

2700 toeren heb ik niet eens gepobeerd, vind dit prima, en bij 2500 toeren (wel geprobeerd) gaat de boot giga golven trekken, neus omhoog, zwemtrap half onder water....totaal zinloos.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 06 Mei 2018, 23:42

Inmiddels hebben we aardig wat gevaren met de nieuwe combi.

Het loopt ook sneller dan voorheen. Zal een kwestie van weg gespoelde aangroei zijn, weet dit vrijwel zeker.

Minimum snelheid is maarliefst 6km/u en bij 2000 toeren halen we al de 12km/u.

Bij 2200 toeren is het ook bij golven en wind tegen 12km/u en bij 2500 toeren gaan we naar de 13km/u. 2700 toeren is meer golven maar niet meer snelheid.

Bij alles boven de 2200 toeren gaat de uitlaat (die op 1/3 van de spiegel hoogte boven 't water zit) ONDER water. Is gewoon de boot-vorm in combinatie met 'teveel vermogen'.

Dit had inderdaad een 27pk 3 pitter kunnen zijn, loopt vast even vlot, en toch... toch ben ik blij met de mooie loop (na 20 uur al) van de 4-pitter.

Dieselverbruik heb ik nog niet bekeken.

We gaan de spoed iets aan laten passen bij de volgende actie waarbij de boot op 't droge komt.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 28 gasten