Opknappen Marco810

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor broekerhaven » 19 Mrt 2018, 19:10

Heerlijk lekker duidelijk weer .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Gruttepier » 19 Mrt 2018, 19:28

Zoals ik al aangaf is het aan TS (elke TS in het algemeen) om met de juiste info te komen, echter is dit heel vaak (onbedoeld) niet het geval.
Als vaste forumbezoeker moet je dat gewoon weten en rekening mee houden.

Advies geven is 1, maar advies geven waar niemand wat mee opschiet noem ik zinloos.
Als ik een vraag zie waar ik geen kaas van heb gegeten of waar de info onvolledig is dan reageer ik niet of vraag ik eerst verder.
In dit geval zie ik een vraag over rubbers van een Marco, denk ik huh?? die hebben toch aluminium raamlijsten.
Blacktoppie zag het ook en raadpleegde eerst Google ipv eerst iemand voor slechte raadgever uit te maken.

Ervan uitgaand dat met rubbers pezen wordt bedoeld is gebaseerd op een persoonlijke aanname, idd op onvolledige informatie maar hoe kan je als vaste forummer informatie geven over een type boot die je kennelijk niet bekend is. De verkoper is in dit geval helemaal niet onbekwaam en heeft juist wel goed advies gegeven, de hedendaagse kitsoorten zijn prima vervangers voor rubbers die als afdichting fungeren. Een rubber is niet perse synoniem aan raamrubbers/pezen, gelukkig maar want anders moest je een raampees om je pielemuis binden als je van bil wil gaan met een mooie vrouw.

Nou kunnen jullie je natuurlijk gepikeerd voelen, das makkelijker dan kritiek durven te accepteren, of je denk tja daar zit wel een punt..
Gruttepier
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor eagle » 19 Mrt 2018, 19:35

Bij aluminium raamkozijnen zit er op twee plaatsen rubber:

Een U-profiel waarin het glas is gevat; dit is een speciaal profiel, passend bij het type/merk van het kozijn. Deze profielen geven zelden lekkage.

Een tweede "profiel", dat zit tussen het kozijn en de polyester romp.
Vroeger werd daar vulkaniseerband voor gebruikt; een weke, plakkerige strip, die tijdens het aandraaien van de rozet-schroefjes aan de binnenzijde, meer of minder geplet werd,om zo de plaatselijke verschillen in dikte van de polyester wand te compenseren. Dit spul hardt door de jaren heen uit, en zorgt voor lekkage.. het wordt tegenwoordig niet meer gebruikt.

In plaats ervan wordt nu zg Neopreen-band, ook wel Celband genoemd, gebruikt. Dat is aan Een zijde zelfklevend. Wij gebruiken 20x3 of 25x3 mm band. Dat is iets te breed, maar kan netjes met een afbreekmes strak worden afgesneden.

Dus:
Ramen demonteren. Alles goed schoon maken (aceton). Neopreenband aanbrengen op het polyester (las onder, mag iets overlappen). Ramen weer plaatsen. Bij het aandraaien van de schroefjes, deze niet meteen per schroef geheel vast draaien, maar eerst alle licht vast, dan een tweede ronde, wat vaster. dan een derde....enz, tot Vast.
Tenslotte het te brede neopreenband wegsnijden.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Gruttepier » 19 Mrt 2018, 19:42

Ik denk dat TS eerst de ramen eruit moet krijgen :lol:
Gruttepier
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Marco810 » 19 Mrt 2018, 22:36

Wow wat een vraag al niet los kan maken bij mensen. Als ik niet duidelijk ben geweest mijn excuus of als ik iemand voor het hoofd heb gestoten. Komt waarschijnlijk door mijn onbekwaamheid op dit gebied en niet geheel onbelangrijk ik ben een vrouw dus dat verklaart al een hoop toch?!

Het raam is omgeven met aluminium randen waarin rubber zit. Het rubber is aan de onderkant plat en heeft aan de bovenkant een bolling. De rubbers kun je in de aluminium randen schuiven.
De aluminium randen zijn vastgemaakt met schroefjes deze hebben we allemaal losgedraaid. Helaas resulteerde dit er niet in dat de aluminiumranden los kwamen dus daarmee ook de ramen niet. Zoals ik het als leek kan zien zitten de ramen op het polyester, dan de aluminiumranden en daarin rubbers geschoven. Aan de binnenkant van de boot zien we uiteinde van schroefjes maar deze schroefjes kunnen we aan de buitenkant niet vinden.

Bedankt noordvaarder voor de tip over de foto. Ik heb me namelijk echt rot gezocht alleen op de verkeerde plek. Mijn fout. Uit het antwoord bij de FAQ werd ik namelijk niet wijzer.
Hieronder een ingezoomde foto van de ramen, misschien dat het zo duidelijk er is.

Afbeelding

In de hoop dat na alle berichten heen en weer iemand mij nog kan/wil helpen.
Alvast bedankt!
Marco810
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mrt 2018, 11:49
ligplaats:
info:

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Roelof » 19 Mrt 2018, 22:55

Iedereen wil helpen, maar zoveel zielen; zoveel ervaringen ;)
Bij onze boot waren de aluminium ramen (Righo) ook zo lek als een mandje langs de afdichtingen, veel vocht schade tot gevolg.
Nadat we de schroefjes hadden verwijderd bleven de ramen gewoon op hun plek zonder een indicatie dat er ook maar ergens een lekkage zou kunnen zijn. De afdichtingen tussen het aluminium en het staal zaten dusdanig vast geplakt (door uitdroging veroudering?) dat de ramen ook zonder montage schroefjes muurvast zaten.

Als je de montage schroeven allemaal hebt verwijdert zou ik met gepaste druk de ramen los "werken" , als dat niet lukt, de rubbers voorzichtig los snijden van de ondergrond met een lang dun mes.
Voorzichtigheid en geduld is hier de moeder van de porseleinkast ;) (denk ik).

Suc6
Roelof
Laatst gewijzigd door Roelof op 20 Mrt 2018, 00:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Gruttepier » 20 Mrt 2018, 00:25

Je hoeft je niet te excusseren, juist omdat het nieuw en onbekend bent kan informatie onduidelijk of onvolledig zijn.
Daar hou ik iig als vaste forumbezoeker rekening mee.
Daarbij is je posting niet eens zo raar, hoe in vredesnaam wil je ramen die in "rubbers" zitten terugplaatsen zonder rubbers? Das dan wel enorm veel kit wat je dan moet gebruiken

Maar even goede foto's maken van de ramen, ze moeten er eerst uit lijkt mij
Gruttepier
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Eddy » 10 Jan 2020, 15:39

Hallo,

Is het gelukt met de ramen te renoveren, ik heb zelf een marco 730 waar het ook bij moet gebeuren
Eddy
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 Jan 2020, 15:37
ligplaats: Leeuwarden
info: Marco 730

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten