vetus stuurpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

vetus stuurpomp

Berichtdoor grotebeer » 15 Mrt 2018, 18:32

Goedemiddag, onderaan de pomp iets vochtigheid van
hydraulische olie.Wie weet raad?
leunAfbeelding
grotebeer
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 29 Apr 2015, 20:46
ligplaats:
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor broekerhaven » 15 Mrt 2018, 19:39

Afvegen met een doekje.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor varg » 15 Mrt 2018, 20:00

wat talkpoeder er op verstuiven, dan ga je zien waar het vandaan komt. Ik hoop dat het onder het vuldopje vandaan komt (meestal)...dat is het makkelijkst op te lossen. Als je veel kracht moet zetten (roer zit vast...ijs oid) dan gaat het altijd wel ergens een beetje lekken.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Klaver vier » 15 Mrt 2018, 21:36

Ik had ook een lekkende stuurpomp,ik dacht dat het langs de as kwam en ging naar een vetus dealer en die vertelde me dat deze pomp niet meer te koop was.
Hij had nog wel een gereviceerde liggen,die heb ik uiteindelijk niet genomen,uiteindelijk heb ik een extra reservoir gemaakt naast de stuurstand iets hoger als de pomp aangesloten met een slangetje en bijna geen lekkage meer.
Wij hebben binnen en buiten besturing en de bovenste pomp lekte.
Bij het gesloten systeem zet de olie veel meer uit als je zou verwachten en door dat extra reservoirtje kan het uitzetten en komt er veel minder druk op de keerringen en dus minder tot geen lekkage
Ik wil misschien nog gaan proberen om aan de buitenkant van de pomp een extra keerring te maken die op zijn plaats wordt gehouden door het stuurwiel,een keering in een soort bus dus dacht ik.
Dit zijn mijn ervaringen met de vetus stuurpomp,onze stuurpomp is nog van het gegoten type niet zo,n blikke ding als de nieuwe pompen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor benE » 16 Mrt 2018, 07:43

Keerring vervangen.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Basher » 17 Mrt 2018, 01:41

Als je goed kijkt, zie het bij de ontluchtingsdop vandaan komen. FF nieuwe pakking tussen zetten.
Niet strakker aan gaan draaien, want gaat op den duur de draad naar de knoppen. Stuurhuis en dop zijn nl.niet van staal :)
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Klaver vier » 18 Mrt 2018, 10:49

Het hoeft helemaal niet bij de vuldop vandaan te komen,daarom geeft Arnold het advies er eerst wat talkpoeder op te spuiten,in de meeste gevallen komt het langs de as en is de keerring slecht.
Door een extra reservoir er op te zetten verlaag je de druk en wordt het lekken veel minder tot geen lekken.
Die extra reservoirtjes zijn kant en klaar te koop bij bijv Klaas Mulder.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Roelof » 18 Mrt 2018, 11:10

Idd, eerst onderzoeken wat er precies lek is.

Als de keerring slecht begint te worden deze gewoon vervangen, lijkt mij geen high-tech klusje.
Als je de asmaat + buitendiameter van de kamer + diepte van de kamer hebt, kun je bij iedere afdichting handel een nieuwe seal halen. Hoeft niet duur te zijn.
Als de seal er onbeschadigd uitkomt kun je deze meenemen, normaal gesproken staan de maten er in.
Weet niet waar je woont, in de regio Rotterdam kun je zo terecht bij "Ebele", Waalhaven ZZ. Ze hebben een grote voorraad en kunnen eventueel seals maken. Ze verkopen ook aan particulieren.

Als je de ruimte hebt is een (klein) expansietankje om het systeem ongevoelig voor temperatuurschommelingen te maken altijd goed. Je hebt dan ook direct een indicatie voor kleine lekkages zonder dat je direct lucht in het stuursysteem krijgt.

Su6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Klaver vier » 18 Mrt 2018, 14:02

Keerring is niet zo,n probleem,maar er in zetten is andere koek je moet de hele pomp er voor uit elkaar halen
Daarom dacht ik er één aan de buitenkant te zetten in een soort holle bus afgedraaid op de ruimte achter het stuur.
Ik ben er niet aan begonnen omdat ik dan eerst de hele pomp moet uitbouwen wat bij ons zeker niet handig zit.
Wij hebben er één waar waarschijnlijk 7 kleppen in zitten daarom zag ik het nog niet zo zitten voor die paar druppels olie lekkage,uit elkaar gaat altijd maar hij moet ook weer in elkaar
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Mrt 2018, 17:11

Klaver vier schreef:......,uit elkaar gaat altijd maar hij moet ook weer in elkaar
Gr René ( klaver vier)

Als ik jouw postings zo langzamerhand lees,moet dat geen probleem zijn toch?
En daar draaid een CV-monteur zijn hand toch niet voor om?
:) ;) :) ;) :)
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten