Thiemen schreef:Dank voor de suggestie, ik heb een nieuw stekkertje besteld en neem dit meteen even mee, is dat ook maar weer gedaan.
Maandag naar de boot en maar eens meten met de spanningsmeter. Ik laat de uitkomst weten
Beste Thiemen,
Mijn advies is om die oude stekkertjes beslist te laten zitten, wel even met een koperborsteltje of i.d. schoonmaken en met vaseline invetten. Netjes aanknijpen van nieuwe klem vereist een goede tang, heb je die? En als je gaat solderen, geraak je van de regen in de drup (hierbij al zoveel rommelwerk gezien
).
Zoals al eerder gezegd, dat beetje corrosie op die klem is beslist niet je echte probleem!
Een goede zet is je aanschaf van die Optima accu. Maar heb je al gecontroleerd of accuklem en de moer van de dikke kabel op het startrelais(-motor) goed zijn aangedraaid?
Daarna (zoals ook al eerder genoemd) een 6mm2 hulpdraadje aansluiten op de plus-accupool en met andere zijde van dit hulpdraadje het "S" contact (dit is het kleinste aansluitpunt) op je startrelais-motor aantikken. Naast wat vonkjes zou nu je startmotor moeten ronddraaien. Zo niet dan startmotor wegbrengen (of effe zelf openmaken en met name de -vrijloop- van koolborstels controleren).
Als de startmotor wel goed is dan is je startschakelaar en/of bedrading de boosdoener. Dit probleem is soms te ondervangen door je startschakelaar een -extra te plaatsen- klein hulprelais te laten schakelen. Dit hulprelais schakelt dan je standaard (zware) startrelais. Over zo'n extra hulprelais is op dit forum al meer geschreven:
viewtopic.php?f=27&t=3098&hilit=hulprelais#p44643En echt zo'n hulprelais werkt op oudere installaties -versleten startschakelaar, slechte/oude/gecorrodeerde contacten, etc.- soms verrassend goed