Vlakkoeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vlakkoeling

Berichtdoor Jonazz » 13 Mrt 2018, 20:29

Geachte dames, heren,
In m'n boot zit in de machinekamer een bak op het vlak gelast die zorgt voor koeling motoren (2 x 85 pk + aggregaat 30 Kva)
Die bak is gevuld, met zo'n beetje, 400 liter koelvloeistof.
Tijdens lange vaartochten, zomers, vind ik de bak met koelvloeistof te warm worden (koelend oppervlak is ooit berekend en groot genoeg)
In de viskotter waar ik ooit mee voer zat ook zo'n bak en gaf dezelfde problemen: opgelost met een soort schroef in de koeltank die voor behoorlijke vermenging warm/koude water zorgde. Nooit weer een probleem gehad!
Wil dit huidige probleem oplossen door de montage van een extra pomp die voor een hogere koelwater circulatie zorgt. Dus op het koudste gedeelte van de koelbak water aanzuigen en dat pompen naar het warmste gedeelte koelbak.
Vraag,
Is er iets te zeggen over een circulatie snelheid die het grootste koelend vermogen geeft of is het zo '' hoe sneller hoe beter'' ???
Eerder heette ik op dit forum Jonas maar lukte niet om in te loggen.
Graag uw reactie.
Bij voorbaat bedankt.
Jonazz,
Jonazz
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 19:34
ligplaats:
info:

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor varg » 13 Mrt 2018, 21:36

Klein cv-pompje? maar dan moet je wel 240V beschikbaar hebben. Ze zijn gemaakt voor continu-gebruik, kunnen goed tegen warmte, zijn zuinig en hebben de juiste fittingen. https://link.marktplaats.nl/m1263049273
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor Klaver vier » 14 Mrt 2018, 15:04

Zo,n pompje pakt wel 85 watt,het probleem is dat het water wel snelgenoeg door de leidingen gaat maar niet snelgenoeg op schuift in de tank.
Het mooiste is de aanzuig en terugvoerleiding zo ver mogelijk uit elkaar op de tank lassen,en de aanzuig zo laag mogelijk pakken ,warmte stijgt waardoor het koelste onder in de tank blijft,en je dan dus het koelste weer aanzuigt
Grootste fout is vaak dat de aanzuig en retour boven op de tank worden gelast,dan pak je altijd het warmste water en blijft het koudste onderin de tank waar het door het buitenwater het meest gekoeld wordt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor varg » 14 Mrt 2018, 20:50

een nieuwe DAB evosta pakt 44 Watt.(€128,-) maar erg relevant is dat niet omdat hij alleen draait als de motor ook draait. Als je een mechanisch aangedreven pomp aan de motor maakt gaat dat vele malen meer kosten en zit je met lange leidingen van en naar je vlakkoeling. Een elektrische pomp bouw je simpel tussen de nieuwe circulatieleiding die je aan je koelbox maakt. maar alles staat met het beschikbaar hebben van een goede sinus-omvormer.
Met een aanzuigleiding bovenop de koelbox zoals je in je voorbeeld beschrijft zou je de aanzuig met een stuk buis eenvoudig kunnen verlengen zodat hij tot onder in de koel'box' komt, in dat geval is een extra pomp niet nodig.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor Klaver vier » 14 Mrt 2018, 22:46

Aanzuig verlengen is een veel betere oplossing als een extra pomp,zoals Arnold terecht opmerkt.
Gr René( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor quichot » 15 Mrt 2018, 09:56

Even een vraagje: zit er bovenop de bak een overstortpijp die net onder de waterspiegel naar buiten leidt? Zo ja, die kan (deels) verstopt zijn.
Ik heb dat een paar keer per seizoen. Vooral brokjes piepschuim verhinderen het afvoeren van het warme water en blokkeren daarmee de doorstroming van buitenwater om de koelbundel. Na wat poken is de koeling weer helemaal in orde.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor Jonazz » 15 Mrt 2018, 18:25

in jouw geval denk ik dat het een systeem met beunkoeling is.
In mijn geval wordt het koelwater, dat in zijn koelbak zit, gekoeld door vierkante meters vlakplaat.
Een CV pompje is misschien een prima optie maar ik denk dat je dan nog maar weinig circulatie krijgt(misschien een CV pomp die veel water rondpompt: 1 uit een grote CV installatie)
Groeten,
Jonazz.
Jonazz
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 19:34
ligplaats:
info:

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor Klaver vier » 15 Mrt 2018, 18:41

Ik denk dat je je in dat cv pompje wel een beetje vergist
Een cv pomp duwt het water een heel huis door en nog snel ook,denk je nou echt dat die te weinig is om dat beetje koelvloeistof rond te pompen.
Maar is het nou een gesloten systeem of niet en je zegt hij staat in de machinekamer,dus alleen de onderplaat ( bodem )
wordt gekoeld.
Als het zo is als ik vermoed is het natuurlijk een waardeloos systeem met alleen de onderplaat gekoeld.
Ik denk dat je wat duidelijker moet zijn wil iemand een goed advies geven.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor varg » 15 Mrt 2018, 20:10

400 liter kvs...dat is toch duidelijk geen bun-koeler. In mijn gedachte gaat het om een flinke bak met een niet te hoog randje die op een deel van het vlak is gelast 100x200x20=400 liter. maar ik hoor het graag van de TS :D
En het is ook duidelijk niet de bedoeling om met de bijzetpomp alles door de motor te jagen, TS zoekt een pompje om de vloeistof in de bak goed gemixt te houden. Dus een extra pompje, links eruit en rechts er weer in. Nou dat doet een 1 1/4" cv pompje echt wel vlot! debiet 1200 m3/uur
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vlakkoeling

Berichtdoor Jonazz » 16 Mrt 2018, 10:17

Afmetingen bak; 6 meter lang, 0,8 meter breed, 0,08 meter hoog.
12000 kub per uur??
Jonazz
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 19:34
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten