Project Lola

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project Lola

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2018, 21:37

Broekie wat bedoel je met verbrandingsgassen opvangen en dan afvoeren?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Project Lola

Berichtdoor RVDM » 10 Mrt 2018, 17:51

Braam schreef:Afgelopen weken alleen nog maar de petroleumkachel gebruikt met zelfgebouwde luchtcirculatie/ventilatie in de boot.
computerventilatoren aangesloten op batterijen en deze opgehangen zodat de lucht circuleert door de boot.
Een ventilator om verse lucht van buiten naar binnen aan te voeren en een ventilator aan de andere kant van de boot om lucht af te voeren.
Hierdoor merken we dat we een betere warmte verspreiding hebben in de boot en vervuilde lucht niet blijft hangen maar wordt afgevoerd.
Ruimte voor verbetering is er altijd wel dus elke dag kijken we hoe we alles kunnen verbeteren in onze situatie.


Hoe is het vorige week gegaan tijdens de winterse temperaturen?
RVDM
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Sep 2015, 11:09
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor broekie » 10 Mrt 2018, 18:22

Beetje late reactie, maar was even in het buitenland en dan doe ik minder met de PC.
Zijn de bergen en de sneeuw te mooi voor.
Ik lees dat de verbrandingsgassen met ventilatoren naar buiten worden gewerkt.
Ik zou ze liever direct afvoeren via een pijp.
Niet eerst in de leefruimte en dan naar buiten proberen te blazen/afzuigen.
Dus een goede kachel met een verbrandingsgassen afvoer en geen open verbranding.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Project Lola

Berichtdoor Klaver vier » 14 Mrt 2018, 15:25

Broekie er staat niet dat hij de rookgassen met een ventilator naar buiten werkt.
Naar mijn mening bedoelt hij alleen dat hij de warmte van de kachel beter verspreidt
De kachel heeft denk ik tenminste gewoon een schoorsteen anders waren ze allang gestikt denk ik.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Project Lola

Berichtdoor Braam » 14 Mrt 2018, 17:09

Het was toch wel erg koud tijdens de winterse dagen.
gelukkig bij vrienden en familie wat nachtjes kunnen doorbrengen.
Dit was meer prettig vanwege het ijs wat ons wakker hield dan echt nodig vanwege de jou,
was nog te overleven met de kachel en genoeg extra dekens en kleding.

Ik hoop dat het vanaf nu dit weer blijft waardoor we de petroleumkachel niet meer nodig zullen hebben.
Als de zon maar blijft schijnen dan is het warm genoeg :D

Verder zijn we bezig met het mooier en gezelliger maken van de binnen en buitenkant.
nog flink wat plannen voor binnen en buiten.

Binnen hebben we de koelkast verwijderd aangezien we deze toch niet kunnen gebruiken.
Hiervoor in de plaats hebben we een vuilniskastje gemaakt zodat we een plek hebben waar
we onze afval kunnen scheiden en waardoor de vuilniszakken niet door de boot heen rondzwerven.

We zijn plantenbakken aan het maken voor buiten op de boot om bloemen en groentes te kunnen plaatsen.

Binnenkort hopen we in de omgeving een afspraak te kunnen maken om de boot het water uit te halen en de onderkant volledig aan te pakken.
We weten namelijk niet wanneer de laatste keer was dat de onderkant is gedaan.

Zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Braam
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 24 Dec 2017, 23:21
ligplaats: Almere
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor RVDM » 21 Mrt 2018, 09:25

Braam schreef:
Binnenkort hopen we in de omgeving een afspraak te kunnen maken om de boot het water uit te halen en de onderkant volledig aan te pakken.
We weten namelijk niet wanneer de laatste keer was dat de onderkant is gedaan.

Zal binnenkort wat foto's plaatsen.


Inmiddels al het water uit? Ben wel benieuwd naar de foto's en ik vind het wel een interessant avontuur om te wonen op een motorkruiser.
RVDM
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Sep 2015, 11:09
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor broekie » 22 Mrt 2018, 11:33

De gaskachel heeft een afvoer via het toilet.

Maar:
Afgelopen weken alleen nog maar de petroleumkachel gebruikt met zelfgebouwde luchtcirculatie/ventilatie in de boot.
computerventilatoren aangesloten op batterijen en deze opgehangen zodat de lucht circuleert door de boot.
Een ventilator om verse lucht van buiten naar binnen aan te voeren en een ventilator aan de andere kant van de boot om lucht af te voeren.
Hierdoor merken we dat we een betere warmte verspreiding hebben in de boot en vervuilde lucht niet blijft hangen maar wordt afgevoerd.


Restanten worden door de longen gefilterd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Project Lola

Berichtdoor Braam » 24 Mrt 2018, 09:09

gelukkig valt het allemaal erg mee en staat de verwarming maar kort aan en niet de hele dag.

de kou is nu gelukkig voorbij en hebben we de krachtige petroleumkachel niet meer nodig.

Wij zijn nu bezig met het zoeken van een goede en betaalbare haven waar we de boot uit het water kunnen halen om de onderkant op te kunnen knappen.
Dit gaat begin mei gebeuren. Wij gaan dan hopelijk met een paar andere bootjes van vrienden tegelijk het water uit en zullen dezelfde periode aan wal staan om elkaar te helpen met opknappen van de boten. te denken aan het delen van gereedschap, verf(indien mogelijk) en ondersteunen van de werkzaamheden. bestaat er verf wat op kunststof en stalen boten gebruikt kan worden?
en tips, tricks en suggesties wat we kunnen of moeten controleren en doe aan de onderkant zijn altijd welkom.

Gegroet,
Braam
Braam
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 24 Dec 2017, 23:21
ligplaats: Almere
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor Marie Christina » 25 Mrt 2018, 08:44

Braam schreef:bestaat er verf wat op kunststof en stalen boten gebruikt kan worden?

Gegroet,
Braam

Ja, hoor.
Heul veul verf kan op beide ondergronden.
Even kijken op het etiket van de verf van je keuze.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Project Lola

Berichtdoor Steen » 30 Mrt 2018, 20:11

Braam schreef:--
Wij zijn nu bezig met het zoeken van een goede en betaalbare haven waar we de boot uit het water kunnen halen om de onderkant op te kunnen knappen.
Dit gaat begin mei gebeuren. Wij gaan dan hopelijk met een paar andere bootjes van vrienden tegelijk het water uit en zullen dezelfde periode aan wal staan om elkaar te helpen met opknappen van de boten. te denken aan het delen van gereedschap, verf(indien mogelijk) en ondersteunen van de werkzaamheden. bestaat er verf wat op kunststof en stalen boten gebruikt kan worden?
en tips, tricks en suggesties wat we kunnen of moeten controleren en doe aan de onderkant zijn altijd welkom.

Gegroet,
Braam

Nou Braam, je hebt al kunnen genieten van een paar hele mooie dagen de afgelopen weken.
Nog even door dit frisse paasweekend en dan begint de zomer echt.
April is vaak heerlijk vaarweer, de hele goegemeente ligt nog op de kant en kijkt huiverend naar buiten.
Ik vind het een van de mooiste maanden om te varen, het is al lekker lang licht en het is vooral erg rustig overal.
En jij moet in mei aan de slag met het schip begrijp ik.

Als het schip uit het water gaat bij een werf dan weten ze daar wel wat je er het beste op kunt aanbrengen.
Dat hangt namelijk af van wat er NU opzit. Je kunt niet zomaar het ene spul over het andere smeren.
En misschien is het onderwater wel zo slecht dat je het beste eerst alles eraf kunt halen.
Je kunt hier op het forum genoeg lezen over de gangbare meningen daarover.
En laat je niet verleiden tot superdure oplossingen.
Ik doe het al tig jaar met een goeie antifauling erop. (Vroeger heette dat Teer)
En goede antifauling is niet goedkoop, 5 liter voor 50 euro is GEEN goede antifauling.
Op de eerste twintig centimeter (vanaf de waterlijn) de meeste lagen.

Onder het schip waar het donker is en waar nooit lucht (zuurstof) bijkomt gebeurd er niet zoveel.
Belangrijke punten waar je natuurlijk naar moet kijken zijn de schroefas koker, de scharnierpunten van het roer, en de standpijpen van je afvoer en aanvoer leidingen.
De boot ligt al een hele tijd in het water heb ik begrepen, dan heb je goede nieuwe aluminium anodes nodig.

Mvg Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 16:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten