Navigatie voor binnenwateren

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Feb 2018, 02:45

Roelof schreef:In mijn auto zit een Tom Tom ingebouwd en die gebruik ik ook maar ik heb nog steeds een aantal recente papieren kaarten in de auto liggen (zeker als ik naar het buitenland moet) en hier heb ik al eens veel profijt van gehad toen de Tom Tom het spontaan begaf of soms geen signaal ontvangt.

Dat is ook het beste denk ik,want al rij je ook 1500 km verder,het pijltje zal dan nog steeds midden op het scherm staan.
Dus heb je er dan geen flauw benul van ,waar je dan zit.
Een navigatiemiddel bied geen overzicht.
Dat kun je alleen bereiken door een kaart mee te nemen.
Je weet je home positie,en je je positie waar je dan nadien bent,kun je op de kaart opzoeken.
Op die manier kun je zien waar je op dat moment in de wereld bent.

Jaren geleden was er een programma op de TV,dat heette "De vakantieman".
Iedereen ging toen ook al naar Griekenland en de Canarische eilanden of naar Spanje.
Geen mens die erover na dacht om een kaart mee te nemen.
Alleen Frits Bom had daar over nagedacht.
De mensen mochten op de kaart aanwijzen,waar zij dachten dat ze zijn.
Er waren mensen bij die op Mallorca zaten,maar IJsland aanwezen als hun verblijfgebied.
Zoiets geeft wel aan,dat men,indien met geen normale kaart bij zich heeft,men zich helemaal geen voorstelling kan maken van waar men zich bevind.

En een papieren kaart werkt altijd.
Een navi device wil wel eens uitvallen.
Techniek is net onfeilbaar,een papieren kaart is dat wel.
Navigatie moet altijd een én én verhaaltje zijn,en nooit een of dit of dat,maar zorg altijd voor een fysieke backup waar je op terug kan vallen.
Noordvaarder
 

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Yep » 27 Feb 2018, 10:59

Ik vrees dat dit dan ook het enige is waar Frits Bom over nagedacht heeft.
Wat een vreselijk mannetje was dat zeg (demagoog).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Feb 2018, 12:42

Noordvaarder schreef:Dus heb je er dan geen flauw benul van ,waar je dan zit.
Een navigatiemiddel bied geen overzicht.

Eens ....
Een mooi voorbeeld is de (in deze tijd heel actuele) route naar de Alpen ....
Mensen maken zich druk om kortste, snelste etc. route.
Als je even op de kaart kijkt, zie je dat links om, rechts om of middendoor qua tijd/afstand meestal binnen een bandbreedte van 10% valt. Gerommel in de marge zeg maar.
Maar dat overzicht heb je niet op je AaiDing of DomDom :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2018, 14:54

Om de weg te vinden heb ik op zich geen kaart nodig. Maar ik heb mijn papieren kaarten in de loop der jaren volgekrabbeld met aanvullende info plus jaartal. Winkels, marifoonkanalen, ligplaatsen, water, gas, olie, doorvaarthoogtes enz. Dat is verrekte makkelijk. Wie ervan uitgaat dat bij iedere brug peilschalen en VHF-borden staan komt bedrogen uit.

Maargoed. Formeel moet ik sinds kort (>20 mtr) over digitale navigatie beschikken waarop ook mijn ais moet zijn aangesloten. De pc die je daarvoor nodig hebt moet stand alone zijn. Mag niks anders op draaien.
Nu heb ik een prima werkend laptopje over met als besturingssysteem windows 7 (overigens de beste en stabielste windowsversie ooit!). Dat wil ik er voor gaan gebruiken, dus moet dat worden 'leeggemaakt'. Voor alle andere functies, Word, mail en internet enzo, heb ik mijn nieuwe (nou ja 2012) laptopje.

Mijn vraag: moet ik alles eraf halen door de harde schijf te formatteren, of moet windows 7 (al dan niet met upgrade naar 10) erop blijven staan? Wie weet dat? En weet een van jullie hoe dat moet?

En nog een vraag: klopt het dat OpenCPN alleen de hoofdvaarwegen binnen Nederland heeft?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Feb 2018, 15:37

Probleem met "schoonmaken" is dat het vaak clear-as-mud is, wat je wel resp. niet weg mag halen.
Voor je het weet, haal je bv de drivers voor je modem weg en kun je installatie niet afmaken.

Maar met het verwijderen van MS-Office en alles wat je er zelf op hebt gezet ben je al een aardig eind op weg.

Het beste is en blijft om een schone installatie te doen, dwz installeren vanaf een DVD
Probleem is, dat die een format doet en daarmee is ook al je data weg.
Daarom maak ik altijd meerdere schijven (door partitioneren (Laptop) of fysiek (PC) en staat alle gebruikersdata op een andere schijf waar Windows verder niets mee doet.

Een alternatief is het gebruik van een ander operating system, bv Linux.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit is naar verluid stabieler dan Windows. Vraag is natuurlijk of je navigatie software er op draait.

OpenCPN heeft zelf volgens mij geen kaarten, die gebruikt met name ENC en die dekken vooral de hoofdvaarwegen is mijn ervaring, daarbuiten houdt het snel op.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor ErikH » 27 Feb 2018, 18:12

W7 of W10? Als je OpenCPN gaat draaien wil je waarschijnlijk ook een GPS muis en/of AIS. Niet alle apparatuur kan nog overweg met W7.

OpenCPN is een kale installatie van het programma, voor kaartensets moet je vervolgens zelf zorgen;
- Betaalde kaartensets van verschillende aanbieders
- Gratis kaartmateriaal van Rijkswaterstaat (alleen hoofdvaarwegen)
- Gratis kaartmateriaal in ons omringende landen via officiële instanties
- Gratis kaartmateriaal van OpenSeamap (niet erg nautisch)

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Feb 2018, 23:18

ErikH schreef:Niet alle apparatuur kan nog overweg met W7.

Klopt, mijn AIS muis vereiste W10
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor quichot » 28 Feb 2018, 10:33

R.C.Grootveld schreef: Het beste is en blijft om een schone installatie te doen, dwz installeren vanaf een DVD
Probleem is, dat die een format doet en daarmee is ook al je data weg.

Van alle data op die laptop heb ik back ups gemaakt op een externe harde schijf. Van mij mag alles eraf. Voorzover ik die dagelijks nodig heb staan die inmiddels ook weer op mijn huidige laptop.
Upgrade W7 naar W10 kan nog steeds. Kost 49 euro. Moet alleen nog de systeemeisen checken. Als die niet voldoen gaat het oude beestje bij het grofvuil na vernietiging harde schijf, en moet ik een nieuwe kopen. Dan wordt mijn huidige laptop de Windows 10-machine voor de navigatie.
Dan heb ik stap 1. gezet.
Over de navigatiesoftware denk ik nog na. Aan al die freeware zitten mij teveel haken en ogen. Misschien toch maar iets kopen. Moet wel werken in Nederland, België en Frankrijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Feb 2018, 11:58

Mbt systeemeisen: Vaak kun je geheugen bijprikken, scheelt vaak al aardig wat.

Vwb sw:
Ik heb geen ervaring met navigeren op een laptop, gebruik die alleen voor OpenCPN en ENC tbv AIS als ik tussen de grote jongens zit.
Voor de rest doe ik alles met de C80 en icm de Navionics 46XG
Die dekt zo'n beetje heel Europa binnen en kust.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Navigatie voor binnenwateren

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Feb 2018, 14:20

R.C.Grootveld schreef:Mbt systeemeisen: Vaak kun je geheugen bijprikken, scheelt vaak al aardig wat.

Bij een laptop valt dat tegen.
Er zijn vaak geen extra slots.
Of je kunt geen 8Gb krijgen.
Mijn vrouw heeft een DELL met 2 x 2Gb,en ik wil graag dat ding op 2 X 4Gb hebben,maar dat is niet verkrijgbaar.
Door al die updates van de laatste tijd,die Microsoft uitbrengt,gaat het systeem trager lopen.
Voor W10 loopt het lekker als je er 8Gb aan RAM insteekt.
En bij install moet je erom denken dat je een 64-bit's versie hebt,en geen 32er,want die kan niet omgaan met meer dan 3,6Gb aan RAM.Als Guido nu nog een systeem uit 2012 heeft,zijn dat vaak Celeron CPU's ,die op hooguit 2.18 lopen met pakweg 2Gb aan RAM.
Dat is veel te weinig voor W10.
Als iemand die toch iets nieuws wil,zou ik gaan voor minimaal een i3 of een i5 CPU met 8Gb RAM.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten