Onderwaterschip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2018, 11:03

Roelof je hebt helemaal gelijk dit is alleen maar verspilling van af,over koeken heen smeren heeft totaal geen zin,dan kan je nog beter niets doen
De foto,s zijn duidelijk genoeg.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 17 Feb 2018, 15:12

Ik ben vandaag even bij de boot geweest en heb hier nieuwe foto's van gemaakt.
Voor de liefhebbers die deze foto's willen zien heb ik deze even hieronder gezet.
Hopelijk verduidelijkt dit wat meer.

Afbeelding
Afbeelding
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Gruttepier » 18 Feb 2018, 12:18

Dat is het effect van een foto, een kiekje van een slecht deel geeft al snel het beeld van een verschrikkelijk onderwaterschip.
Terwijl het daar om een klein oppervalk bij de waterlijn gaat, het gedeelte waar het water rijkelijk stroomt als je vaart, gewoon gevolg van waardeloze zelfslijpende AF.
Deze foto's geven weer een heel ander beeld, echter er blijft van die verschrikkelijk af onderzitten.

Onderwaterschip is gedaan door een werf en daar zat een behoorlijk prijskaartje aan (betaald door vorige eigenaar en factuur hiervan bij de documenten)
Leuk project om zelf aan te pakken en daarbij ook wetende wat je op je boot smeert ipv blind vertrouwen in een werf.

Het is voor de rest een prachtig bootje, we hebben er meerdere bekeken en deze sprong ertussen uit.(en nog 1 die ik maar heb gekocht en alweer verkocht :lol: )
Afgelopen herfst overgevaren naar zijn nieuwe thuishaven, de vorige eigenaar vertelde dat de Yanmar altijd zijn onderhoudt had gehad en dat er maar weinig vaaruren mee gemaakt werden, dat is natuurlijk altijd maar geloven op de blauwe ogen van de verkoper.
De motor heeft op een druilige zaterdagmorgen ergens in oktober bezoek gehad van de dieselmonteur van de haven, die was oprecht verbaasd over de goede conditie van de motor, hij kon onderstrepen wat de verkoper ons had verteld, motor was goed onderhouden en had onlangs nog een beurt gehad.

Punten van absolute aandacht; raamrubbers vervangen en heeeeel belangrijk de aanschaf van een winterkleed.

Maar iig een mooie boot waar hij nog heel erg lang van gaat genieten.
Gruttepier
 

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 18 Feb 2018, 18:27

Gruttepier schreef:Dat is het effect van een foto, een kiekje van een slecht deel geeft al snel het beeld van een verschrikkelijk onderwaterschip.
Terwijl het daar om een klein oppervalk bij de waterlijn gaat, het gedeelte waar het water rijkelijk stroomt als je vaart, gewoon gevolg van waardeloze zelfslijpende AF.
Deze foto's geven weer een heel ander beeld, echter er blijft van die verschrikkelijk af onderzitten.
-- / --


Deze foto geeft mij toch een iets ander beeld dan een klein stukje.
Afbeelding
Ik zou eerder +/- 50 % zeggen.
Maar goed, het is Swiex zijn boot en samen hebben jullie de AF schade "real live" bekeken.
Persoonlijk zou ik geen nieuwe AF aanbrengen als ik zelf de overtuiging heb dat de bestaande laag van waardeloze kwaliteit is.
Vindt het wel een beetje apart dat een advies wordt gevraagd als het antwoord al bekend is.

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 18 Feb 2018, 19:17

Wat mij betreft houden we het hier gezellig.
Ik heb gevraagd om advies en na aanleiding van jullie adviezen is mijn mening wel verandert! :D
In ieder geval even met een schuur papiertje erbij langs en daarover heen gaan gaat het niet worden.
De boot zou april het water weer in gaan maar dit ga ik ook verplaatsen zodat ik meer tijd heb voor onderhoud.

En nogmaals een ieder bedankt voor het advies!
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Klaver vier » 18 Feb 2018, 19:44

Beter geen advies vragen als je niet tegen kritiek kan,en lekker doen wat je zelf denkt.
De groeten van René ( veel succes)
Klaver vier
 

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Gruttepier » 19 Feb 2018, 18:31

Kijk dit vind ik nu weer oprecht jammer, dit zie ik helaas vaker gebeuren op het forum, een stukje onvriendelijkheid wat totaal niet nodig is.

Ik wil er eerst op wijzen dat ik niet om advies vraag, dat is Swiex en dat mag hij vrijuit doen.
Ik vind het ook belangrijk dat hijzelf informatie verzameld en zo meer wegwijs gaat worden met zijn boot en met de watersport in het algemeen.
Daarom heb ik hem ook gewezen op het forum omdat er hier enkelen met ervaring zitten die waardevolle tips kunnen geven.

Maar als ik dan bericht van hem krijg dat het advies is om de boot te stralen ben ik benieuwd wat er voor advies gegeven word, dan ga ik even een kijkje nemen.
Laat ik het zo zeggen, het advies stralen is natuurlijk niet verkeerd maar wel enorm "veilig" en in dit geval ook niet nodig.
Als de hele boot nou in erbarmelijke staat is dan is dit een optie om hem casco kaal te maken maar dat is niet van toepassing, de rest van de Doerak zit prima in de lak.
Terugkomend op de staat van de AF, de eerste foto is na het afspuiten met de hogedrukspuit door de haven medewerker, heb al aangegeven dat de AF zelfslijpende rommel is wat er al afging als je met de hand er langs ging. Dat de AF rotzooi is wil niet zeggen dat de rest van de boot dit ook is, want dat is gewoon niet zo het is puur een combinatie van wat ik nu schrijf.

Op foto 1 zie je dan ook de waterlijn, het deel waar het water langs gaat en waar zuurstof bij komt, gevoelig voor roestvorming.
Het onderwaterschip is gewoon gaaf en dat is te zien op de foto's, dit zit onder water en is dus vrij van zuurstof en daardoor meer geconserveerd.
Iedereen kan zien dat het gedeelte bij de waterlijn behandeld moet worden, de opmerking dat als je het niet allemaal in 1 keer aanpakt je ook dit niet hoeft te doen is natuurlijk advies van niks, je gaat geen boot met kale plekken het water in gooien.
Het is ook geen verspilling van AF, immers deze beschermd de boot dit vaarseizoen tot oktober waarna de onderzijde alsnog geheel aangepakt gaat worden, het is wel een iets duurdere oplossing, immers je gebruikt meer AF dan wanneer je het allemaal in 1 keer doet.
Maar hoe ik in een ander topic al aangeef, er zijn prioriteiten welke Swiex in de juiste volgorde moet zien te zetten, en daar probeer ik hem in te sturen.
Het heeft namelijk geen zin als je het huidige budget geheel uitgeeft terwijl er op andere plekken hemelwater binnen komt.
Ik denk dat iedere watersporter wel een idee heeft wat het kost om rubbers te vervangen en een winterzeil op maat te laten maken.

Tot slot wil ik opmerken dat het vragen van advies een vrijblijvend iets is, net zoals het geven van dit advies.
Het is niet zo dat het bijna een not done is als het advies niet direct opgevolgd gaat worden en dat er dan geprikkelde reacties komen, nergens voor nodig en slecht voor de sfeer. In veel gevallen gaat het om vragen en summiere foto's van vraagstellers, in dit geval is er een forumlid die real life meekijkt en die echt wel weet waar de zere plekken liggen. En ja natuurlijk kan ik hem geheel advies geven maar zoals ik al aangaf is het ook belangrijk dat hijzelf informatie verzameld om zo wegwijs te worden in de watersport 8-)
Gruttepier
 

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor jade » 19 Feb 2018, 19:43

Mooi gesproken, ik kan mij hier ook wel in vinden.
Prioriteiten stellen en dan de dingen stuk voor stuk aanpakken.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 20 Feb 2018, 08:56

''t Ja Gruttepier, in de kern ben ik het met je eens maar de reacties waren gebaseerd op de eerste 3 foto's. Daar ziet de conservering van het onderwaterschip er gewoon slecht uit en wordt de vraag gesteld of plaatselijke behandeling goed is.

Na div. reakties van forum leden reageer jij:
Gruttepier schreef:Onderwaterschip is verder in prima staat en is 2 jaar geleden nog behandeld. Dit is echter het resultaat van de hedendaagse milieuvriendelijke AF die erop gezet worden.
Doerak gaat er jaarlijks uit en voor dit jaar zijn er andere belangrijke prioriteiten.(zoals een goed winterzeil)

De openvallende plekken worden nauwkeurig behandeld, aankomend winterseizoen is er weer alle tijd en ruimte om met de Perago aan de slag te gaan. Dan komt er ook harde AF onder ipv deze troep.


Als je in deze reactie had aangegeven dat jullie broers waren en dat dat je nav de antwoorden op het forum het onderwaterschip ook had bekeken, waren de reacties wellicht anders geweest. In latere reacties omschrijf je de huidige AF als "troep" en "waardeloze AF.
Niemand heeft een iets gezegd over de boot. Het gaat over de reparatie van de AF waar Swiex het topic voor geopend had.

Even goede vrienden en zoals Swiex opmerte: laten we het gezellig houden.
Helaas veroorzaakt platte text op een forum wel eens een misverstand.
Ik hoop dat Swiex de voortgang bijhoudt met foto's van de voortgang en het eindresultaat.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 20 Feb 2018, 20:31

Ik zal zodra ik updates heb van het onderwaterschip hier foto's van posten.
Dat lijkt me een mooie toevoeging voor een ieder die hier ook tegen aanloopt.
Als ik het zo bekijk kan ik haast wel een topic gaan openen in "Project" :lol: :lol:


edit: type fouten corrigeren...
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten