hulp bij elektra gezocht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Rene » 05 Feb 2018, 21:57

Zolang jij niet weet waar ik verstand van heb of waar niet van, mag jij dat zeggen, zegt iemand met wel verstand van zaken, incl. custom auto's, div. motoren en dergelijke!!
Aan de hand van al je vraagstellerij, blijkt dat je er totaal geen kaas van hebt gegeten!!! " 6 draden is genoeg om een hele motorfiets
te laten werken"
lekker overzichtelijk, een echte custom bike bouwer zou dit nooit doen, maar zijn bedrading duidelijk en overzichtelijk houden met kleuren, zoals het hoort!
Is niet erg, maar doe dan niet of je het wel weet, en de simpelste dingen gaat vragen, en met schema's aan komt zetten die nergens op slaan!!!
Sorry dit moest ik ff kwijt, verder succes met je bootje!!

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Klaver vier » 05 Feb 2018, 22:25

Niks erg als iemand iets niet weet,daar is dit forum immers voor.
Maar doen of je alles weet slaat nergens op en blijkt ook uit niets,dat heb ik inmiddels ook wel gezien.
Blabla
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor eagle » 06 Feb 2018, 00:26

aatv schreef:toplicht is rondschijnend

Toplicht is 225 gr. Dient gekombineerd met Heklicht 135 gr.

Door de SB en BB navlights apart te schakelen van de Top-en Hek lichten, ontstaat de mogelijkheid om een Ankerlicht te simuleren.

Wat zijn
aatv schreef:dubbelpolig gezekerde schakelaars
?

aatv schreef:dubbelpolig omdat ik een zo zwevend mogelijk dc net wil
Hoezo?

Ruitewissers zijn een verhaal op zich. Zowel bij Hand-parkeren, als bij Autopark (vrijwel alle hebben Autopark). Wordt nog anders bij Two-speed..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 06 Feb 2018, 08:25

ok,voor sommige hier moet ik ff uitleggen dat motorfietsen GEEN ruitenwissers hebben en dat ik
daarom ook GEEN verstand heb hoe je die dingen aansluit.

wat er dus in de boot moet komen zijn twee ruitenwissers die synchroon lopen middels
een schakelaar. twee standen hoeft niet en een interval hoeft ook niet persee. ben niet
te lui af en toe op een knop te drukken. ga niet voor mijn lol met regenweer varen maar daar
we in nederland wonen is het wel fijn als ik wat zie wanneer ik naar de haven vaar.


gewoon basic dus, en ja handwissers bestaan ook maar daar ben ik dus wel te lui voor :lol:

wat koop ik het beste en hoe sluit ik het aan.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 06 Feb 2018, 09:51

jongens ik moet even wat kwijt,

allereerst mijn dank aan de mensen die daadwerkelijk proberen te helpen en proberen
iemand wat te leren. niemand weet alles maar je kunt wel alles leren.

maar helaas bestaan er ook mensen die er lol in scheppen alles en iedereen
af te zeiken. niet alleen in mijn draadje maar in veel draadjes zijn dat meestal
dezelfde personen.jammer dat we die op dit forum hebben zeker gezien het feit dat
we allemaal watersporters zijn en forums er normaal gesproken zijn om elkaar te helpen!

mijn draadje hier heet, HULP bij elektra gezocht, als ik alles zou weten hoefde ik geen HULP
te vragen. scheeps elektra verschild te veel om stomweg de kennis die ik heb opgedaan
met andere voertuigen blindweg toe te passen in een boot. elektra in een boot kan sneller
fatale gevolgen hebben bij foutieve zaken en daar wij een verstandelijk beperkte dochter
hebben, die overal met de tengeltjes aanzit, neem ik absoluut geen risico s en teken ik
liever 100 x een dom schema voor ik het goed heb dan dat ik 1 x een kind begraaf.


dus voor de zeikers waar ik dus niet meer op reageer.

STOMME VRAGEN BESTAAN NIET, STOM GELUL EN STOMME ANTWOORDEN WEL

aan de mensen die wel serieus willen en proberen te helpen vraag ik beleefd mijn vragen
te lezen en een helpend antwoord te geven. hou mijn draadje een beetje on topic als
het kan zonder te veel gediscuseer of andere zaken wel of niet werken.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor eagle » 06 Feb 2018, 10:57

Welke antwoorden snap je niet?

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 06 Feb 2018, 13:20

ok we beginnen ff opnieuw,

om te beginnen heb ik een schakelpaneel nodig en eentje met 6 schakelaars is genoeg voor mijn bootje
ikkijk dus op internet en er staan er zat op. veel hebben ingebouwde zekeringen. ik ga er dus van uit dat
als mijn verbruikers dan bij de schakelaar gezekerd zijn ik dan niet nog een appart zekeringkastje nodig heb.
het hoeft allemaal geen luxe spul te zijn maar wel degelijk spul.

mocht dit anders zijn leg me dat dan even uit.

daarnaast wil ik gwoon twee ruitenwissers die synchroon werken en bediend worden met een schakelaar
op mijn dash. twee snelheden hoeft niet persee interval is wel handig maar geen moeten. gaat er om
dat ik zicht heb als het onverwachts regent. wat koop ik het beste en hoe sluit ik het simpel aan.

rest van 12v wordt dan zoals geadviseerd met 2.5mm2 aangelegd, toplicht appart en rondschijnend dan is heklicht niet nodig.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Amersfow » 06 Feb 2018, 23:40

Klopt allemaal. Het schema lijkt me nodeloos ingewikkeld. Als je een kant en klaar paneel koopt sluit je daar 1 + op aan en dan de + na de zekering en schakelaar naar de verbruikers. De -/- allemaal aan elkaar verbinden; en naar de roemruchte ster leiden. Dubbele schakelaar slaat nergens op, die koop je ook niet kant en klaar. Ik heb zelf, naast de wipschakelaar voor de ruitenwisser, ook een drukschakelaar. Dan kan ik met 1 druk de ruitenwisser een slag laten maken. Makkelijk. Ook als je geen vaste min/plus naar de ruitenwissermotor brengt makkelijker dan steeds een wipschakelaar omzetten. Ik schakel top, hek, nav lichten met 1 schakelaar (via relais) en heb een apart ankerlicht. Daar kun je dan een klein (led) lampje indoen en dat kan dan de hele nacht blijven branden. Ik ben overigens een fan van relais; van accu via relais naar de gebruiker met dikke draad en alleen een stuurstroom kabeltje naar het dashboard. Ik zie dat je maar 1 groot verbruiker hebt; de hoorn. Die heb ik ook op een relais zitten, 6 amp zou ook wel met een zware schakelaar kunnen. 10mm2 als hoofddraad lijkt mij erg dun; als je alles aanzet gaan de lampjes zwakker branden denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 07 Feb 2018, 07:01

amersfow, dank je zo gewoon simpel is wat ik in gedachte had.

wat de 10mm2 betreft dacht ik dat die voldoende was. volgens mijn boek kan die 40A hebben
neem je een kabel met hogere isolatie temp waarde kun je er ook meer A over laten lopen.
al mijn verbruikers tegelijk komen ongeveer op 14A 166w wat volgens mij nog ruimte gaf voor 5 ledlampjes
een autoradio en de waterpomp. zal hem voor de zekerheid een maatje groter pakken dan.

ruitenwissers ga ik dus zoals jij die hebt maken gewoon schakelaar en drukknop.
heb jij misschien nog een tip betreffende het schakelpaneel? luxe hoeft niet wel
betaalbaar degelijk spul.

relais ga ik me is in verdiepen, heb weinig verstand van die dingen als het gaat om welke ik waarvoor
nodig heb.

als ik mijn boek, elektriciteit aan boord, lees zegt men dat alle min kabels naar de accu terug moeten
"twee aderig systeem met min aan de massa" en dat de accu aan het sterpunt moet wat ie al zit vanwege mijn 230v systeem.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Amersfow » 07 Feb 2018, 08:31

Ik heb geen paneel gebruikt maar zoveel losse schakelaars gekocht als nodig; gewoon bij conrad. Met ledje erin, in 1x klaar. Met goede krimptang is het goed werken. Ik heb deze; https://www.conrad.nl/nl/hp-autozubehoe ... 64853.html
Kun je met rond gat mooi in hout plaatsen.
Gebruik relais is simpel. Ik heb een bordje met een aantal relais bij de accu geplaatst. Je gaat met dikke kabel naar dat bordje, dan via een zekering naar relais. Daar zitten 4 pootjes aan. 2 ervan is de schakelaar, 2 zijn + en - van het spoeltje. Als je stroom op het spoeltje zet (een + geven vanaf het dashboard) sluit de schakelaar (je kan ook relais met 5 pootjes hebben, dan heb je een maakcontact in de ruststand). Ik heb op dat bordje bij de accu ook 2 diodes geplaatst om de 2 verbruiksaccus van elkaar te scheiden; en een relais om ze te koppelen bij draaiende motor.

Voor het kleine spul (tot 8 amp) gebruik ik polymeer zekeringen; https://www.conrad.nl/nl/Search.html?se ... 4%1Fc17392

Die stoppen de stroom bij sluiting en gaan weer door als je de stroom eraf haalt. Das in 1 keer klaar; je hoeft eigenlijk niet eens te weten welke kringen je allemaal hebt; als een zekering actief sluit; even de hoofdstroom eraf en weer gaan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten