opknappen meubilair

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

opknappen meubilair

Berichtdoor Roelof » 05 Feb 2018, 20:26

Zoals eerder gemeld, ligt onze boot helemaal uit elkaar ivm vocht problemen. De werkzaamheden vorderen (te) langzaam maar we beginnen zo langzamerhand weer na te denken over opbouwen.
(afgelopen winter had het geen zin om het topic te updaten omdat div. wzh. een herhaling waren van wat al gepost was).

Ik begin ter voorbereiding na te denken over het meubilair. Dit heeft ook vochtschade maar ik wil het absoluut terugplaatsen. Alles bestaat uit multiplex met
(eiken)hout fineer.
Ik heb op proefstukken geprobeerd de laklagen te verwijderen dmv. machinaal schuren maar ik ga vrij snel door het fineer heen waardoor het multiplex zichtbaar wordt.

Wie heeft er ervaring met het stralen van dergelijk gefineerd hout en zijn er bijzonderheden waar je speciaal om moet denken?
Ik kan het natuurlijk uitbesteden maar dat wordt een erg dure aangelegenheid. De bedoeling is om het meubilair zelf op te knappen.

BVD voor de sugesties.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Marie Christina » 05 Feb 2018, 20:37

Hout stralen?
Dan gaat het toch helemaal aan gort?
Schuren lijkt mij echt de enige optie.
Maar dan niet machinaal.
Gewoon met de hand, dan gaat het veel rustiger.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Roelof » 05 Feb 2018, 20:52

Ik ben eea aan het uitzoeken en kwam div voorbeelden tegen van het stralen van hout. Natuurlijk niet met 6 bar en een heel ander straal grit dan op staal gebruikt wordt.
Wat ik tegenkom op Youtube ziet er goed uit maar gaat eigenlijk alleen over het stralen van massief hout, vandaar mijn vraag over het stralen van gefineerd hout.

Gezien de hoeveelheid is handmatig schuren niet echt een optie om de laklagen te verwijderen zodat ik vanaf blank "hout" kan beginnen.
Helaas moet ik tot op het blanke hout / fineer gaan om de vocht vlekken weg te krijgen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor helenakruiser » 05 Feb 2018, 21:01

Als je een beetje handig bent gewoon een nieuwe fineer aanbrengen . Scheelt je een hoop ergernis en werk

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor henkvd » 05 Feb 2018, 21:13

lak verwijderen met afbijt, al is de kwaliteit daarvan tegenwoordig erg slecht, sommige hele goedkope zijn soms weer best goed.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Marie Christina » 05 Feb 2018, 21:17

Zo heb ik ook weer wat geleerd.
Wist van het bestaan niet af.

En eerst met afbijtmiddel bewerken?
Is dat een optie?
Dan heb je de laklaag er al af en hoef je alleen het hout nog maar glad te schuren.
Dat lijkt me met de hand nog wel te doen.

En, inderdaad, als je jezelf een heleboel elleboogstoom wil besparen is opnieuw fineren misschien nog wel de snelste, makkelijkste en mooiste oplossing.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Amersfow » 05 Feb 2018, 21:26

Zelf fineren is een klein drama. Ik ben er weken mee bezig en het resultaat is zeer bedroevend. Allemaal "hazen"; bobbels op het hout. Ik heb van alles geprobeerd. Houtlijm, dun, dik, met strijkbout. Contactlijm. Vreselijk moeilijk
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor helenakruiser » 05 Feb 2018, 22:56

Amersfow schreef:Zelf fineren is een klein drama. Ik ben er weken mee bezig en het resultaat is zeer bedroevend. Allemaal "hazen"; bobbels op het hout. Ik heb van alles geprobeerd. Houtlijm, dun, dik, met strijkbout. Contactlijm. Vreselijk moeilijk


Heb zelf ook het een en ander opnieuw gefineerd , geen hazen en of bobbels , gewoon strak zoals het hoort en het waren niet alleen maar rechte vlakken . Geduld bij deze klus is een noodzaak en wellicht de kneepjes verteld krijgen van een retaurateur...

Met vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Roelof » 06 Feb 2018, 20:04

Dank voor de reacties.
Opnieuw fineren heb ik overwogen maar er zijn veel mooie ronding (in het meubilair ;) ). Ik zie mijzelf dit nog niet opnieuw overtrekken met fineer zodat het er weer goed uit komt te zien.
Afbeelding
(op de foto ziet alles er beter uit dan het is :cry: )

Verder zijn er de "afwerklijsten" over al het meubilair, dit kan niet hersteld worden met fineer.

Heb er niet aan gedacht om met "afbijt" te werken en daarna te schuren. Ik ga dit binnenkort proberen op een stuk afval hout.

Bedankt, ik houd iedereen op de hoogte.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Martin65 » 06 Feb 2018, 20:22

Hij is in ieder geval wel heel netjes ingetimmerd. Jammer dat het met name rond de ramen zo verweerd is.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten