inpakken

algemene discussies

Re: inpakken

Berichtdoor Marie Christina » 03 Dec 2017, 08:24

Ik denk dat niet alleen de luchttemperatuur van belang is, maar ook de temperatuur van het materiaal.
Als dat een lekkere condensatietemperatuur heeft zal het aan de binnenkant vaak net even idealere omstandigheden voor condensatie zijn dan buiten.

Omdat het nét effe warmer is.
Het vocht nét effe wat lekkerder blijft hangen.
Het nét effe wat minder waait.
Heeft het doek dan de juiste temperatuur, dan zal het gaan condenseren.

Denk ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 03 Dec 2017, 09:06

varg schreef:Hallo Jack,
maar bij een open tentvormig gespannen zeil in de buitenlucht kan je er vanuit gaan dat er onder en boven het zeil dezelfde temperatuur heerst. Bij windstil weer is er dan ook weinig condens in die situatie. Gaat het nu een beetje waaien en is de lucht redelijk verzadigd dan merk je opeens dat er onder het zeil in no time ontzettend veel condens wordt gevormd.

Dat is een bewering van jouw. Ik heb het tot nog toe nooit in de praktijk kunnen testen, daarom moet ik me nu behelpen met de heersende natuurkundewetten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: inpakken

Berichtdoor Klaver vier » 03 Dec 2017, 11:05

Best wel intressant,ik denk dat de manier van hoe het zeil er opgespannen is ook heel veel uitmaakt
Het valt mij namelijk op dat het boven op de achterkajuit het vochtigst wordt,daar heb ik het zeil over de reling naar beneden getrokken,terwijl ik voor op de kajuit bijna horizontaal eindig
Wel is het aan alle kanten ruim open,ik kan bijv, over het gangboord naar achter kruipen.
Condens was vroeger ook vaak heel duidelijk op een toilet reservoir te zien,maar dat gebeurde dan ook vaak als het erg miste of inderdaad heel warm was buiten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 03 Jan 2018, 23:34

Arthur schreef: Ziet er mooi verzorgd uit Jack, maar ben je niet bang dat die zakken gaan schuren door de wind en kale plekken in de lak maken, ik ben bang dat als de wind eronder komt die paar kilo gaat vliegen, misschien een idee voor de zekerheid als het eens erg hard gaat stormen 3 spanbanden over het zeil spannen onder de boot door en niet te strak aantrekken.

Schijnt er allemaal nog keurig netjes op te zitten!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 03 Feb 2018, 21:45

Twee stormen doorstaan, maar zag er vanmiddag nog uitstekend uit!
Afbeelding

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: inpakken

Berichtdoor Roelof » 03 Feb 2018, 22:47

Idd, ziet er goed uit na het slechte weer in januari.
Hoe is het met eventuele schuurplekken van de zandzakken tegen de romp en condens onder het zeil?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: inpakken

Berichtdoor Popeye » 03 Feb 2018, 23:24

Ik heb er niet echt op gelet, maar boot was goed droog, en dekkleed volgens mij ook, (ben even op de boot geweest om mijn vaarbewijs te pakken) en in ieder geval niet kletsnat. Ik kan me echter voorstellen wanneer de zon er de hele dag op staat, en het koelt 's avonds snel af dat er wel eens condens tegen het dekkleed kan ontstaan. Onder de zakjes niks bijzonders gezien, maar door de wind gaan ze echt niet heen en weer, en golfslag heb je daar ook nauwelijks!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten