Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor jaaphaas » 30 Jan 2018, 21:29

Hallo allen,
Na bijna 17 jaar onze Heck 8,5m Ok kruiser te hebben gehad is ons oog gevallen op een grotere Fidego kruiser van 10 meter aangezien ons gezin met 4 kinderen een ruimere boot toch wel fijn vind al is het maar om slaapplaatsen en buiten kunnen sturen, we gaan binnenkort kijken en hoorden dat de motor (Daf DA475) als je snel gas terugnam een beetje vertraagd reageerde, de motor/boot is de afgelopen jaren niet veel gebruikt en slecht onderhouden. Nu vermoed ik een gaskabel welke allicht wat roestvorming heeft en t is ook t eerste ding wat vervangen gaat worden, maar mocht dit t niet zijn waar zou ik dan bij bezichtiging op moeten letten of waar moet ik rekening mee houden wat de oorzaak zou kunnen zijn? De motor heeft verder nooit problemen gegeven en heeft altijd z'n beurtjes gehad en was altijd starten en lopen ( wat mijn ervaringen van vroeger met m'n ouders 575 ook waren).
Zijn er verder nog zaken waar ik bij een Fidego kruiser op moet letten, er is van geschiedenis werf weinig te vinden en vind t model vrij veel op Pedro lijken klopt dit ook qua bouwkwaliteit?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan informatie, zodra er meer bekend is volgen uiteraard foto's.

Gr. Jaap huidige Ms.waterman
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor henkvd » 31 Jan 2018, 12:19

Eerst maar eens de gaskabel losgooien om op het handje te kijken of het dan wel normaal gaat ?
Geen idee of hier van toepassing olie regulateur verversen ivm te hoge verschraling door lekdiesel, of te laag oliepeil !
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor Roelof » 01 Feb 2018, 19:57

Ik zou in elk geval de motor als onderhandeling item gebruiken want hij is oud en er is een mankement, ook geeft je aan dat het onderhoud te wensen heeft overgelaten.
Misschien is het een probleem in de brandstofpomp / regulateur, maar even zo goed kan het een probleempje in de bedieningskabels zijn.
Reserve onderdelen voor de DAF 475 motoren worden steeds schaarser.
Een 475 in goede conditie rookt bij starten, ook vanaf het moment dat ze de fabriek verlieten.
Het is een motor welke in de aanvang van "DAF motoren" gefabriceerd is, destijds goed maar zeker niet van deze tijd nu emissie een steeds belangrijkere rol speelt.

Als de boot verder voldoet en aan de verwachtingen beantwoord zou ik mbt de motor uitgaan van het slechtste, mede omdat het een (zeer) oude motor betreft.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor jaaphaas » 06 Feb 2018, 14:16

Ben er afgelopen zaterdag geweest, was een groot drama: 't schip was voorin nagenoeg doorgeroest van binnenuit op kiel, spanten waren weggerot en centimeters dikke roest met menie erover op kiel. Daf DA475 was nagenoeg niet te starten en toen na minutenlang starten (met wat tussenpozen rust) sloeg hij eindelijk aan maar draaide helemaal niet als een 6 cilinder lijnmotor, schokte en gas bleef hangen ongeacht gaskabel bediening.
Keerkoppeling gierde en alle 20 ramen moesten vervangen worden rubbers waren op en er was bij iedere raam boven en onder de rubbers buitenlicht te zien :o weet je gelijk hoe houtwerk binnen was.
gasleiding lekte midden in de koperen leiding en hekwerk was op dek doorgerot.

Maar in de sneeuw zag hij er nog leuk uit qua model en verhouding.

Maar zonde van de 225 kilometers sturen naar en weer terug.

Ik heb ze een schroothandelaar geadviseerd..

Dank voor de reacties. We gaan verder zoeken.

gr. Jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor Roelof » 06 Feb 2018, 18:06

Jammer, succes met het zoeken naar een geschikte vervanger voor jullie vertrouwde Fidego kruiser.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor jaaphaas » 06 Feb 2018, 19:38

Nou ik had nog geen Fidego, we gingen er naar kijken. :D
Zijn nog in t bezit van een perfecte Heck-kruiser 8,50 OK, die super bevalt maar met 4 opgroeiende kinderen toch echt te klein wordt..
Dus mocht er iemand op zoek zijn? foto's op aanvraag ;)

gr jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor Roelof » 06 Feb 2018, 19:49

Oeps....... ik had er in de gouwigheid overheen gelezen :mrgreen:
Er is natuurlijk veel te koop maar de prijzen zijn weer aan het stijgen lijkt mij.

Suc6
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor jaaphaas » 18 Apr 2018, 19:36

We hebben ondertussen onze eigen Heck-kruiser verkocht en een Grunokruiser van ongeveer 11 meter aangekocht met ..... een Daf Da475 en deze draait als een zonnetje, is altijd vertroeteld geweest.
We hebben wel de nodige bezichtigingen gehad en wat ligt er een troep te koop zeg!! Op de foto's lijkt 't wat maar als je komt kijken spingen de tranen je in de ogen.
Dit pareltje hebben we er tussenuit kunnen pikken gelukkig van een oudere baas die er helaas door lichamelijke problemen niet meer voor kon zorgen, zaterdag komt hij naar Warmond, als alles goed gaat.
De prijzen lijken te stijgen maar je moet wel goed kijken.

gr. Jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor Roelof » 18 Apr 2018, 20:35

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Van 8,5 meter naar 11 meter is geen stap vooruit maar een grote sprong in de toekomst :D .
De motor is natuurlijk gedateerd maar dat wil niet zeggen dat het een slechte motor is. Het hangt enorm af van het onderhoud wat gebeurd is. Zo te horen moet dat goed zijn.
De Daf 475 staat bekent om het roken, vooral bij het starten / koude motor.

Ik heb veel gelezen over GTL brandstof (is op dit forum ook een uitgebreid topic geweest).
Indien blijkt dat de Daf onaangenaam veel rook uitslaat kun je deze brandstof proberen.

Veel plezier met de nieuwe boot toegewenst.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Daf DA475 toerental vertraagd afvallend

Berichtdoor jaaphaas » 19 Apr 2018, 14:38

Dank je Roelof,

Ja met m'n vorige boot met Indenor diesel hebben we al getest met GTL, dit beviel goed.
Alleen is in Katwijk aan Zee geen GTL pomp, de dichtst bijzijnde wegpomp is Uithoorn als ik me niet vergis.
Voorlopig eerst maar overvaren en alles open maken en inspecteren op t gehele schip ;-)

gr. Jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten